Wie heeft er ervaring met het wel of niet meenemen van een laptop? Wij denken erover om tijdens onze reis een laptop mee te nemen. Wij zijn van plan om ongeveer een jaar tot anderhalf jaar te reizen. Op de laptop kunnen we foto’s opslaan en videomateriaal editen en op een site plaatsen. We twijfelen echter: extra bagage, verlies/diefstal, nauwelijks ‘tijd’ om actief met de laptop aan de gang te gaan.
wij vonden het erg relaxt. ook een jaar weggeweest en om dezelfde reden meegenomen. ook om onderweg internet te gebruiken wat vaak kon vanwege wireless internet
Wij vonden het ook handig om met een laptop te reizen. Hou er alleen rekening mee dat als je erg verblijft en er is geen safe in de kamer dat je hem toch mee moet zeulen. Vaak heb je veel kans dat je laptop uit je kamer gejat word. Dit lees en hoor ik vaak op forums. Wij nemen hem zelf ook eigenlijk altijd wel mee als er geen safe in de kamer is.
Ik denk dat als je veel reist het minder verstandig is. Dit dan meeral door het gewicht van een ‘normale’ laptop. Als je langer op plekken blijft zou ik hem zeker meenemen. Zelf heb ik hem ook meegenomen en er geen moment spijt van gehad. Het is, zoals je zelf al aangeeft erg handig om fotos op te slaan en natuurlijk wifi te internetten (wat veel al kan in de toeristen cafeetjes).
In zo’n geval kan een Pacsafe product toch een oplossing zijn?
Meezeulen is ook geen garantie, je kunt ook op straat beroofd worden.
Ik heb zelf nooit met laptop gereisd maar wel met digitale spiegelreflexcamera, die ik regelmatig achterliet in mijn hotelkamer (altijd zonder safe). Die verstopte ik dan in een vak van mijn backpack dat met een klein slotje op slot kon. De tas zelf had ik met een wokkelslot (zo’n fietsslotje) aan een meubelstuk vastgemaakt. Al die sloten waren wel uit het zicht verborgen zodat het niet op het eerste oog opviel dat ‘daar wat te halen was’.
Natuurlijk kan iemand dan nog steeds mijn backpack met een mes kapot snijden maar de drempel is wel veel hoger; het hotelpersoneel zal dat echt niet snel oen.
Mijn taktiek is om alles er zo shabby mogelijk uit te laten zien.
Ook mijn dagtas bijvoorbeeld is geen sjieke cameratas, maar een oude canvas legertas, met daarin een los cameratasje. En een deel van mijn cash geld verstop ik bv. tussen mijn vuile was die ergens in een hoek in een zak ligt.
Lijkt me heerlijk, een eigen computer bij je hebben op reis… inderdaad om foto’s en video te bewaren en bewerken (ik zou wel back-ups branden op dvd en die ergens anders bewaren… wordt de laptop gestolen dan ben je niet álles kwijt), en ook om op een rustige manier mails / verhalen naar het thuisfront te kunnen schrijven. Er zijn wel overal internetcafeetjes en vaak spotgoedkoop, maar toch zit je niet altijd even lekker: warm, lawaaierig, mensen die meekijken op je scherm, etc.
Wij nemen hem zonder safe altijd mee en we hebben nu anderhalf jaar gereisd en we zijn nog nooit beroofd. Dit was reizen in azie en Australie.
Ik neem hem liever mee dan achter laten maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Klopt, dat is persoonlijk, en ook voor mij zelf was het elke keer een afweging met die spiegelreflexcamera. Op straat heb je het risico van beroving of verlies of schade. Maar als ik foto’s wilde maken, nam ik hem natuurlijk wel mee.
Vooral 's avonds in mijn eentje op straat koos ik toch voor zo min mogelijk spullen mee naar buiten nemen, liefst niet eens een tas, alleen wat geld in een broekzak en eventueel een leesboek in mijn hand (of in een doorzichtig plastic tasje).
Het gewicht was daarbij ook een overweging.
In je hotel heb je weer het risico van diefstal. Maar het enige probleem wat ik daarmee ooit heb gehad, was in een hotelkamer waarvan het raam niet op slot bleek te zitten. Dat was op de laatste dag van mijn reis en ik had mijn alertheid al wat laten zakken. Het raam kwam uit op een gang van het hotel. Een dief is door het raam geklommen en heeft mijn mobiele telefoon gejat, maar gelukkig wel mijn externe harde schijf met foto’s laten liggen. Ze wisten blijkbaar niet wat dat was :). Maar dat was in Nairobi (a.k.a. Nairobbery) waar ik me op straat ook absoluut niet veilig voelde met apparatuur bij me, ik werd continu lastig gevallen door mannetjes die allerlei trucs op me uitprobeerden.
Nou ja, hoe dan ook blijft het een afweging… ze zeggen ook wel: neem niks mee wat je echt niet kwijt wilt raken. Ik denk zelf altijd maar zo: een camera of laptop kun je vervangen (en valt ook onder je verzekering). Voor mij zijn de foto’s zelf het belangrijkst, dus daarvan maak ik het liefst voldoende back-ups. En mijn eigen gezondheid en veiligheid zijn belangrijk.
En ook: zorgen dat je het minst makkelijke / opvallende slachtoffer bent. Dan kiezen ze eerst de makkelijkere. Zelfs in Amsterdam zou ik al mijn laptop in een onopvallende tas vervoeren, niet in zo’n standaard zwarte laptoptas. Mijn eigen zusje is in Den Haag op klaarlichte dag beroofd van haar laptop.
Wat ik nog vergat: Sjees, weeg voordat je gaat ook eens het gewicht van je laptop + benodigdheden (kabeltjes, oplader), en eventueel ook van de andere spullen die je allemaal mee wilt nemen. Doe eens een proef-inpaksessie van je backpack of koffer. En kijk of je het gewicht wel mee wilt zeulen. Ik merk namelijk met mijn camera + harddisk al dat ik dan best wat gewicht meesleep aan batterij-oplader, kabeltjes, oplader van de harddisk etc. Maar het is het voor mij wel waard.
het maakt ook inderdaad niet uit waar je bent op de wereld het kan je overal overkomen.
Wij nemen het risico inderdaad maar zonder laptop reizen moet ik niet aan denken.
Vind het ook heerlijk als je ergens bent en je moet wachten op je bus of trein of vliegtuig.
Je vind veel internet gratis in Azie.