Weinig geld, wel veel weken

Ik zit met een luxeprobleem: ik heb voor 2011 nog 5 weken aan vakantiedagen over op mijn werk, waarvan ik er maar ongeveer 2 mag meenemen naar 2012. Dus ik ‘moet’ 3 (tot 5) weken opmaken in 2011.

Maar ik heb op dit moment effe niet zoveel geld. Ik kan wel nog wat sparen en uiteindelijk bij elkaar zo’n EUR 1200-1600 uitgeven denk ik, maar daar moet ik dan ook een eventueel vliegticket van betalen.

Ik heb al veel van de wereld mogen zien (Afrika, Azië, Australië, Latijns Amerika, Europa) en vind veel gebieden en landen leuk. Mijn gedachten vliegen nu alle kanten op!! Maar ik zoek vooral ideeën voor goedkope vakanties die toch cultureel en qua natuur veel te bieden hebben.

Ik heb ook een auto, en een vakantiefiets (maar hou niet van tegen veel bergen op fietsen). De fiets kan eigenlijk niet zo makkelijk mee in de auto.

WEL
Ik hou van allerlei verschillende dingen maar vooral van mooie natuur met veel groen, maar woestijnen kunnen ook mooi zijn, bijzondere dieren, snorkelen… vulkanische activiteit… een cultuur die héél anders is dan Nederland en een beetje ‘terug in de tijd’… vriendelijke mensen (maar uiteindelijk heb je die overal wel)… relatief warm weer maar hoeft niet elke dag tropisch… straatleven, muziek… en als het echt heel mooi is kan ik wel leven met wat kouder weer… koloniale architectuur, rijke historie… reizen per trein… tegelijk hou ik ook wel van hippe, beetje ruige, linkse, gay-friendly steden en van kunst (Berlijn!)… (maar dat hoeft niet persé want gaat natuurlijk niet altijd samen met ‘terug in de tijd’).

NIET
Ben niet zo’n fan van ruïnes en tempels, en niet iemand die dagenlang op een strand ligt. Ik hou niet van gebieden die overspoeld worden door toeristen en al helemaal niet van het type Oh Oh Cherso. Ik heb ook niet zo’n zin in een land waar de islam erg overheersend is en je zelfs op stranden niet relaxed in bikini kunt lopen. En ik geloof dat mijn hoofd nu niet zo staat naar Afrika, alhoewel ik twijfel over Mozambique.
Ik heb ook geen zin om thuis te blijven en weken vrij te nemen, eerdere ervaring leert dat ik niet echt kan genieten dan, toch niet zoveel tripjes onderneem, en vooral bezig ben met dingen die eigenlijk moeten in het huishouden / eigenlijk eens mijn berging opruimen, etc. :s Dus ik wil wel graag ect even helemaal eruit.

Allerlei uiteenlopende ideeën nu:

• fietsvakantie in Nederland, België… nog ergens anders? Misschien naar Berlijn? De rest van Duitsland lijkt me redelijk saai en te ‘netjes’… Seizoen begint wel af te lopen, ben wel een mooi-weer fietser, en hou ook wel van wat luxe na een dag fietsen, dus eigen badkamer enzo… niet elke nacht maar wel af en toe… kamperen af en toe okee maar niet elke dag… en hou dus niet van veel tegen bergen op fietsen.
  • in Sevilla een maand Spaanse (gevorderden) les volgen en de omgeving verkennen met een huurauto… eigen appartementje of een kamer bij Spaanse studenten/ woongroep in huis… lijkt me wel vrij duur?
  • naar een Aziatisch land zoals Thailand, Filipijnen, Maleisië… relaxen, boeken lezen, massages nemen, lekker eten, misschien rotsklimmen of kayakken… en een beetje rondreizen. Maar de drukte van Thailand trekt me helemaal niet (ben er al eens geweest) en het type Oh Oh Cherso toeristen dat ik daar veel tegenkwam, ook niet… of heb ik die rustige gebieden niet gezien? Hoe zit het met Maleisië en islam… word je als vrouw raar aangekeken of lastig gevallen met bikini op strand? Over Filipijnen moet ik eens wat lezen…
  • Kroatië ofzo? maar heb het idee dat ik me in mijn eentje snel zou vervelen daar.
  • Schotland, ik zou daar wel een beetje willen wandelen maar zou niet alleen durven, bang dat ik verdwaal of gewond raak en in de bergen achterblijf :slight_smile: … zijn er groeps-dagwandelingen ofzo??
  • Met de auto wat rondtouren, maar ook dat wordt al snel duur als ik dan telkens hotels in Europa neem. (Heb geen zin in hostels / dorm rooms of veel kamperen.)
  • In Latijns Amerika ben ik al veel geweest, maar misschien toch nog naar een land waar ik niet ben geweest? Colombia? Maar haal ik dat voor 1500 euro, een ticket én minstens 3 weken reizen?
  • misschien zelfs proberen om 8 weken achter elkaar ofzo weg te mogen van mijn werk (met ook vakantiedagen van 2012 er aan vast)… dan gaat geld een nog grotere rol spelen. En weet ik helemaal niet meer waar ik heen zou willen,… tevéél plekken juist!

???
Waar in Europa is eigenlijk allemaal vulkanische activiteit?
Andere ideeën die passen bij wat ik leuk vind, zijn zeeeer welkom! Graag met uitleg waarom.

Alvast dank voor het meedenken. :slight_smile:

Ik vind zelf Israël leuk: gevarieerd landschap, rijke geschiedenis, veel te zien en doen (groen in het noorden, Dode Zee, woestijn in het zuiden, snorkelen/duiken bij Eilat, enz. Jeruzalem is meer traditioneel, Tel Aviv is hip, gayfriendly en je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het er doen) (september zou een goede maand zijn, iets minder heet, en de Joodse feestdagen vallen dit jaar laat, pas in oktober. Tijdens de feestdagen is het geen aanrader, tenzij je zelf Joods bent en bij vrienden/familie terecht kunt)

Schotland is prachtig. Ik heb daar vorig jaar nog eens gekeken naar treinreizen: er zijn veel routes die als beeldschoon worden geroemd:

http://www.scotlandrailways.com/index_scenicroutes_west-highland-line.cfm

west highland line:

http://www.scotlandsforme.com/main_attraction.php?id=79

wandelroutes (zowel zelfstandig als guided):

Als je naar Schotland gaat: een paar dagen in Edinburgh blijven, erg leuke stad. (en in de zomer ook veel festivals. Druk, maar wel erg leuk)

Vrienden van mij hebben vorig jaar een rondje Baltische staten gedaan, autohuur afgewisseld met treinreizen. Is ze wel goed bevallen geloof ik. Ze hebben er veel gewandeld.

Mocht je naar Berlijn gaan (heerlijke stad inderdaad!) is het huren van een fiets een aanrader. Het is even wennen in het begin (niet echt heel erg op fietsers berekend), maar ik vond het geweldig en kwam op plekken waar ik anders niet zo snel heen zou zijn gegaan.

Barcelona in de winter vond ik ook een aanrader: ik was er zelf in februari. Het was rustig, en de temperatuur was prima (ong. 14 graden). Barcelona is wel goed te befietsen (redelijk plat, en overal fietspaden).

Verder ben ik zelf groot fan van zuid-Engeland en de mooie kustpaden daar. (vond ik in het begin ook niet zo’n fijn idee om alleen te belopen, maar ik vond ze zo mooi, dat ik maar gewoon verder gegaan ben).

Marokko! lekker eten, dichtbij, goedkoop om te vliegen en om daar van te leven. Veel cultuur, maar ook de natuur is mooi!

Ook joradanie combinatie met Israel (ik ben zelf ook Syrie en Libanon geweest, maar ik weet niet of dat nu veilig is daar) Deze landen zijn ook rijk aan cultuur, en toch een mooie natuur. Er is verder nog van alles te zien zoals dode zee, jerusalem, petra (ondanks dat je niet van ruines houd zou ik het zeker aanraden!)

Veel succes met kiezen!

Het is Andalucia/ zuid Spanje geworden!
De andere ideeën bewaar ik voor een andere keer. Dus dank voor de tips!

Toch nog een tip: met uw geld en auto +/-fiets: waarom Roemenië niet? Het land heeft alles wat u wilt en véél goedkoper dan elke land in Europa dan ook !
Het is nu lekker warm (het is nog zomer), de vakantie periode daar is gedaan, dus geen toeristen.
Het is geen reclame voor de “Roemenië Forum”, maar moest ik in je plaats zijn, zou ik het toch proberen…
Ik kan je een traject opstellen die alles heeft wat je interesseert.
Wat denk je?
Groetjes
Sopirla>>>

Dank je Sopirla, misschien een volgende keer! Spanje is nu al geboekt.

Hi, Cecilia, geniet tot je niet meer kunt van je vakantie; het is je verdienste. Maar ik wacht nog op een antwoord van je: wanneer komt je boek uit? (over alle reizen die je gemaakt heb).
Ik zou het zoooooo graag willen lezen.
Groetjes
Sopirla>>>

Ha ha ha… op mijn site kun je wel wat reisverslagen lezen. :slight_smile:

Neen, zo bedoel ik niet…een mooie boek met fantastische foto’s; de markt heeft genoeg plaats voor…en er zijn nog zoveel reislustige die zulke boeken graag lezen (ik, om te beginnen).Probeer het, Cecilia, je hebt niets te verliezen !
Doe het !:zon02::dag: