Weg willen vs. familie

Hoi iedereen!

Ik vroeg me af hoe mensen die willen emigreren of al geemigreerd zijn omgaan met familie. Ik ben nu 21 en wil al een aantal jaar erg graag weg uit Nederland, naar welk land ik wil verhuizen is nog niet helemaal zeker. Maar ondanks dat ik erg graag weg wil heb ik een hele hechte familie en ik zou het ontzettend moeilijk vinden om ze maar 1 of 2 keer per jaar te zien.

Hebben jullie veel problemen met afstand van de familie of vind je het juist fijn? Ik wil graag weten hoe dat door jullie ervaren wordt.

Hoi Caro,

Wat is de reden dat je zo graag weg wilt uit Nederland als ik vragen mag (aangezien je ook nog niet eens weet naar welk land je wilt) ?

Afstand van je familie is nooit fijn (als je een goede band met ze hebt tenminste), maar dat is natuurlijk een bewuste keus die je maakt.
Of je ze slechts 1 of 2 keer per jaar kunt zien is natuurlijk ook afhankelijk van het land waar je naar toe verhuist. Verhuis je naar bijv. Duitsland of Engeland, dan kan je ze natuurlijk wel vaker zien, verhuis je verder weg, dan bestaat de kans inderdaad dat je ze slechts een paar keer per jaar ziet.

Ik had (en heb) ook een hechte band met mijn ouders en wist dat het soms best moeilijk zou zijn. Maar ja, ik woon in Bangkok, dus niet echt naast de deur. Even een weekendje bij m’n ouders langsgaan of zij bij mij zit er dus niet in. Zoals het er nu naar uitziet, zal ik ze pas begin september weer zien, voor het eerst na 15 maanden. Gelukkig bestaat er Skype tegenwoordig, zodat je elkaar toch nog een paar keer per week ‘live’ kunt zien en spreken. En ik heb genoeg werk te doen, dus ook niet altijd tijd om ze te ‘missen’.

Maar uiteindelijk is het je eigen leven en je eigen toekomst. Je moet dus doen wat zelf het beste voor je is (of wat je denkt dat het beste voor je is). Het is natuurlijk ook een stukje levenservaring wat je in het buitenland opdoet en je kan niet zo makkelijk meer terugvallen op familie, maar zal veel zelf moeten doen. Je kan het natuurlijk altijd voor een jaar proberen. Mocht je besluiten weg te gaan, dan betekent dat niet dat de deur naar Nederland voorgoed gesloten is, je kan altijd terug en dat moet je in je achterhoofd houden.

Dank je voor je reactie. Ik wil graag naar het buitenland onder andere om met dieren te werken. Het is op dit moment nog gewoon een droom en geen realistisch plan. Ik vroeg me alleen af hoe het voor anderen is.

Met behulp van internet, met name Skype, kun je heel goed, ook visueel contact met je familie houden. Veel meer dan vroeger kon. Dat soort contact is echter nooit hetzelfde als fysiek in elkaars omgeving zijn, elkaar kunnen aanraken en zo. Er zijn vrij veel mensen, die moeite hebben met het achter laten van de vertrouwde (familie)omgeving. Een test zou zijn om eens drie of zes maanden te proberen via een internationale stage of zo.