Weg vinden in japan

Ik ben van plan om individueel een aantal sites te gaan bezoeken.
Is het groot probleem om je weg te vinden?
Spreken (sommige) Japanners voldoende Engels om je te kunnen helpen je weg te vinden?
Kunnen jullie mij tips geven.

Eerst het slechte nieuws: slechts weinig Japanners spreken Engels, of durven het te spreken.

Dan het goede nieuws: dat is maar zelden een belemmering om je weg te vinden. Met een beetje creativiteit valt er toch wel te communiceren, je kan bijvoorbeeld iets in een reisgids aanwijzen, en Japanners zijn zelden te beroerd om je te helpen. Daarnaast is de bewegwijzering over het algemeen prima. Ik zeg het altijd maar zo: als iets er niet in het Engels staat dan hoef je het waarschijnlijk ook niet te weten.

Uiteraard zal het soms best even zoeken zijn, maar met enige voorbereiding en een flexibele instelling is het ondanks de taalbarrière juist een erg makkelijk land om te bereizen.

1 like

ik kan de ervaringen van Wizard onderschrijven.
ik heb ook alleen in Japan rondgereisd. Als ik op een bestemming aankwam (ik reisde met het openbaar vervoer), dan zocht ik eerst altijd het toeristenbureau. Die zijn er gewoon op het station zelf. Daar kun je een kaart vragen van het gebied waar je op dat moment bent. In zo’n toeristenbureau is er meestal 1 loket met een medewerker die nog redelijk Engels spreekt. In ieder geval genoeg om je te wijzen op de belangrijkste bezienswaardigheden en hoe je daar kunt komen.

Ik had zelf ook een woordenboekje meegenomen. Dat is niet strikt noodzakelijk, maar soms is het toch handig te weten dat ‘hidari’ ‘links’ betekent en niet ‘rechts’ :).

Mogelijk ten overvloede maar toch: Als je met het openbaar vervoer reist en je maakt een paar lange afstanden, dan kun je een Japan railpass aanvragen (dat moet je in NL doen). In ieder geval neemt deze pas een hoop ‘gedoe’ weg, doordat je niet iedere keer losse kaartjes hoeft aan te schaffen.

1 like

Bedankt voor je info. Stelt me al een beetje gerust.
Is het zo dat er ook Latijnse tekens in de metro en op de stations staan?

Bedankt voor je info. Is het moeilijk om de juiste trein te vinden ( qua perronnummer , soort trein, want ik heb gelezen dat dit in de grote stations ( os Tokyo en Kyoto) wel eens verwarrend kan zijn.

In de metro- en trein stations staat alles inderdaad in latijns schrift aangegeven, en ook eventuele extra aanwijzingen worden meestal in het Engels getoond.

De meeste treinen worden met de naam van de lijn aangeduid (bijvoorbeeld Yamanote of Chuo) en met een kleur (voor die twee lijnen respectievelijk lichtgroen en oranje), waardoor je eenvoudig de bordjes kan volgen en alleen op moet letten de juiste richting te kiezen. Voor langere afstanden is het overigens wel handig om plaatsen te reserveren, dit kan bij elk informatieloket op de grotere stations, meestal spreekt men hier ook wel een paar woordjes Engels. Als je een JRP hebt is dit gratis, en meestal kost het je maar een paar minuten. Niet alleen heb je dan zeker een plaats naar wens, je krijgt ook een handig kaartje waar bijna alle belangrijke informatie op staat. Met de nadruk op bijna, want juist het perronnummer ontbreekt. Maar als je daar om vraagt schrijven ze dat er wel bij.

Wat je overigens wel vaak ziet is dat de meest logische overstap aan de andere kant van het perron is. Als je van shinkansen naar een gewone trein overstapt moet je wel altijd van perron wisselen, want dan moet je eerst een poortje door.

Op zich zijn de stations wel vrij overzichtelijk met goede informatieborden, maar door de soms kolossale omvang en extreme drukte zal het soms toch best even zoeken zijn. Vooral Shinjuku is een berucht doolhof, zelfs Japanners verdwalen daar…

Overigens is er een prima Engelstalige online reisplanner, Hyperdia, met alle treinen van zowel de JR als de private maatschapppijen, alsmede de metro’s en sommige bussen. Belangrijk hierbij is wel dat je de exacte stationsnaam gebruikt, ook al zijn er enkele honderden stations stations in Tokyo, slechts één heet daadwerkelijk zo. En een andere leuke is Fukuoka, het hoofdstation daar heet Hakata (naar de geannexeerde stad waar het station ligt), het station genaamd Fukuoka ligt ruim 900 kilometer ervandaan…

1 like

Ook zeer handig is als je opzoekt welke uitgang je moet gebruiken. Of kijk als je op een perron aankomt meteen op een van de borden waarop de uitgangen en richtingen staan aangegeven.
Bij metrostation zijn de uitgangen meestal genummerd: A1, B5 etc. Bij JR station is het meestal East, West exit of een naam (bv Yaesu exit).

Dit kan je veel tijd schelen, zeker op grotere stations moet je niet de eerste de beste uitgang nemen.

Inderdaad ook iets om rekening mee te houden, zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld Shinjuku Station meer dan 200 uitgangen heeft…

:question:

Wat ik, mbt tot de railpass, een handige tip heb gevonden:

Bij uitlopen van het station, hou de railpass open richting het personeel en loop vastberaden door. (naast de poortjes is een rolstoel doorgang naast het raam van het personeel)
Doe je dit niet dan willen ze vaak ook nog je paspoort zien en eventueel je bestemming, uiteraard zorgt voor meer oponthoud.

1 like

Ik ben vorige jaar ook alleen naar Tokyo gegaan zonder dat ik Japans spreek en het is allemaal wel te doen. Als je een paar keer met de metro/trein bent gegaan krijg je het wel snel door hoe alles werkt. Zat soms nog wel te zoeken want op bepaalde stations wordt niets aangegeven in Engels over welke metro/trein je moet pakken maar ik wordt dan al vrij snel aangesproken door een japanner om te helpen, ook al spreken ze amper engels. Dus gewoon mensen aanspreken daar meestal helpen ze wel.

Daarom raad ik zeker aan om een routekaart te hebben want je verdwaald daar makkelijk in Tokyo. Mij paar keer overkomen, vooral in begin en tot laat in de nacht pfff! Het beste is gewoon een metro/trein te pakken als je naar andere plekken in tokyo wilt gaan.

Ook wat wizzardofos zegt, ik kon zelf ook maar niet de juiste uitgang vinden om weer probleemloos naar mijn appartement terug te keren, paar keer verdwaald. Op het station in Shibuya is helemaal een gekkenboel, kon het maar niet vinden en wat een top drukte.

Oja, als een japanner je wilt helpen lopen ze ook wel helemaal met je mee, heel behulpzaam.

Ik weet niet waar je naartoe gaat in Japan. Heb zelf verbleven in Shinjuku, goed kijken welke straten je door gaat in shinjuku vooral in de avond anders wordt je tientallen keren aangesproken om je mee te nemen naar een club voor sex. Vond het een complete ergenis.

Zelf ben ik ook in Kyoto geweest, heel mooi en daar is meer het japanse sfeer dan in tokyo. Als ik er weer heen zou gaan zou ik weer richting kyoto gaan, heel leuk daar.

1 like

Tijdens m’n beide trips naar Japan in 2008 viel het in Shinjuku wel mee (Roppongi daarentegen…), maar begin vorig jaar was het inderdaad een verschrikking. In dat opzicht was Ikebukuro een verademing, een vergelijkbare sfeer maar zonder die irritante figuren. En als je daar dan toch bent, bezoek zeker ook de geweldige food-afdeling onderin het station…

In Tokyo heb ik Ueno gepland. Ik zou ook naar Kyoto willen.
Is het daar moeilijk om de weg te vinden?

In zekere zin is Kyoto nog makkelijker dan Tokyo, vooral omdat het een stuk kleiner en overzichtelijker is. Het stratenplan is net een dambord, alles volgens een strak patroon, rondom ingeklemd door bergen. De meeste (maar zeker niet alle) bezienswaardigheden liggen aan de rand hiervan. Aan de oostkant bijvoorbeeld heb je het Philosophers Path, dan begin je bij Ginkaku-ji (niet te verwarren met de Kinkaku-ji, de gouden tempel) in het noordoosten van de stad en loop je zo in zuidelijke richting langs talloze andere tempels.

Kyoto heeft echter maar een vrij beperkt metronetwerk, dus tenzij je ergens een fiets huurt of erg veel wilt lopen ontkom je er haast niet aan de bus te gebruiken. En dat is toch net even iets lastiger. Gelukkig zijn er handige plattegrondjes waar de belangrijkste lijnen op staan, daarmee valt het prima te doen. En je kan voor 500 yen een dagkaart kopen waarmee je binnen de stad kan in- en uitstappen zo vaak je maar wilt.

Wat betreft Tokyo, Ueno is zeker een leuke wijk, maar reis ook zeker het nodige rond, er is nog zoveel meer te doen!

1 like

Bedankt voor je waardevolle informatie.
Ik heb eens naar uw filmpjes gekeken. Zeer herkenbaar ( ben op de meeste plaatsen ook geweest), behalve deze van Korea. Voorlopig ben ik er nog niet aan toe. Dit lijkt mij nog iets te avontuurlijk.