ik wil een doos met kinder speelgoed naar kenia verzenden in mombas, weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?
naar oost-afrika is het lastiger paketten te sturen dan west-afrika
west ligt ten eerste veel dichterbij
naar oost-afrika is veel verder per boot en daardoor ook veel duurder
oost is kwa transport per schip veel meer op azie gericht, door korte afstand
u zou eens kunnen informeren bij een stichting zoals Verkaart development team
een andere optie is geld opsturen, ter plaatse kan men veel kopen voor relatief weinig geld
Meegeven was vroeger een optie , maar ik las pas dat KLM kosten gaat aanrekenen voor bagage , vroeger was 40 kg per persoon toegelaten .
Pakketten kun je gewoon met de post sturen naar een PO Box. Het probleem is wel dat ze vaak bij de post nog eens geld vragen aan diegene die het op komt halen. Soms wel €20,00, corruptie dus. Ik heb al eens een paar keer een pakketje naar Tanzania en Kenia gestuurd en dat komt aan. Ook laatst een pakketje uit Kenia in Nl ontvangen. Succes er mee !
Probber TNT dat kost volgens mij ongeveer 5 euro per kg ik heb dat gehoord van een Kenyaanse familie in Nederland
En bij de KLM nu 12 kilo en alleen handbagage. Minder cadeautjes dus. Maar daar kopen is een heel goede optie.
Ik krijg regelmatig pakketjes uit NL via TNT. Kosten weet ik niet precies, kan je vast wel op de site vinden, maar begreep van mn vader dat ze een bepaalde prijs tot 10kg rekenen. Maar het is inderdaad vrij kostbaar zo‘n pakketje te versturen. Vergis je daar niet in. Stuur het zowiezi altijd aangetekend op! Als je het niet aangetekend verstuurd kan het wel eens heel lang duren tot het aankomt (vorig jaar kreeg ik een pakketje pas 4 maanden later!) Daarnaast kost het de ontvanger inderdaad geld om het op te halen. Bedragen als €20 heb ik hier in Ukunda nog niet meegemaakt, ik moest vorige week 150kes (€1,30) betalen. Beter aan iemand meegeven of geld sturen.Ben je echt vele malen goedkoper uit! Andere airlines staan nog wel bagage toe ![]()
ja het zal dus voortaan Ethiopian moeten worden, Turkish o.i.d.
Marriette, jij als daar nu woonachtig. Wat vindt je van daar kopen.?
Ik kocht altijd het e.e.a. bij Tusky en Nakumatt maar ook daar zijn de eigenaren Indiers en of het dan (buiten het personeel) naar de lokale bevolking vloeit? En bovendien vond ik het gedoe op de tweedehandsmarkten qua afdingen zo een gedoe.
En om mijn eigen geschonken kleren via Humana e.d. nu terug te moeten kopen…
Ik ben inderdaad ook zeker voor spullen hier kopen om de lokale bevolking ook wat te laten verdienen, maar snap ook dat als mensen thuis spullen of kleding hebben liggen, ze graag deze spullen aan hun “vrienden“ sturen. Sommige spullen zijn ook gewoon beter van kwaliteit in Nederland.
Ik koop inderdaad liever van de lokale bevolking als in de supermarkt als het even kan. Hier in Ukunda hoef je maar ergens (African Pot, Swahili Pot, Rongai, Meat Palace) wat te gaan drinken en de ene verkoper na de andere verkoper komt langs, met kleding, voetballen, dvd‘s , verlengsnoeren, hoofdkussens, zonnebrillen, horloges, alles wat je maar bedenken kunt. Afdingen moet je altijd en overal. Dat is waar, maar daarvoor geld denk ik gewoon, geef wat jij het waard vind ervoor te geven.Ga niet afdingen om het afdingen. 30kes is voor jou niets, voor. hen een bord githeri (bonen met mais)
Goed dat je de kleding aankaart! Het is inderdaad zo dat de gebruikte kleding die je in Nederland in zo‘n kledingverzamelcontainer gooit, hier per zak verkocht wordt (ik geloof voor 1000kes per zak) om vervolgens als tweedehands kleding doorverkocht te worden op de marktjes. Daarom zeg ik vaak als mensen me vragen of ze kleding op kunnen sturen dat het beter is het op te sturen of aan iemand mee te geven. Dan komt het echt bij de menseb terecht die echt geen geld hebben om kleding te kopen. Kleding is wat dat betreft aardig duur voor een Keniaan. Ook tweedehandskleding!
Goed bedoeld allemaal maar wat helpen we hier de bevolking mee?Juist helemaal niets.
Ten eerste is het (gelukkig) verboden om tweede hands kleding te importeren in Kenia.
Ten tweede is het een kwestie van even nadenken,
voorbeeld: iemand stuurt een doosje speelgoed van 5-10 per post dat kost hem dus een 60euro.
Dan moet de ontvanger nog een 20 euro betalen voor invoer.
Dus behalve het speelgoed ben je al 70 euro zo kwijt.
Oplossing verkoop dat speelgoed op de Marktplaats of anders hier.
Dan ga je met dat geld naar een Moneytrans geeft daar die 100 euro
dan gaat daar 8 euro kosten van af en de Keniaan krijgt een meer dan 10,000kes!
Daar kan hij voor de hele straat daar speelgoed van kopen dat is daar goedkoop!
Of bij kleding voor zijn hele familie splinter nieuw,en je laat die mensen in hun waarde.
Helpen moet je net andersom doen importeer wat of laat daar iets maken dat helpt die mensen
echt.
Jaap
Inderdaad Jaap, in Mombasa zijn inmiddels trouwens enkele goede speelgoedwinkels met redelijke kwaliteit speelgoed en prijzen.
Vaak vragen Kenianen tweede hands spullen, bvb kleding, om zo een aanleiding te hebben om contact te houden.
De huur of schoolgeld wordt niet betaald door een oud T-Shirt (een nieuw shirt kan tenminste nog verkocht worden) maar wel doordat een mzungu later misschien financieel iets zal helpen.
Oei,maar nu heeft de vraagsteller eigenlijk nog geen goed antwoord (behalve dat het veel beter is om het anders te doen)
Zal het maar even proberen want ik zie dat meer mensen dat willen weten.(“Keeska” heeft in een andere draad al antwoord gegeven op grote hoeveelheden (container))
(deel zendingen in Containers moet kunnen voor een 350-400Euro p.m)
De gewone post is ook geen optie dat duurt veel te lang en is te duur.
Maar een andere optie (die ik gebruikt heb) is gewoon met luchtvracht dat kost bij een 30kilo(zeg maar even 3 verhuisdozen vol)
een 2,50 per kilo dus dan ben je een 75Euro kwijt en wordt het nog bij je thuis opgehaald enz.
Groet van Jaap
Hoe werkt dat precies met luchtvracht? Waar moet je zijn om je spullen te verzenden? Gr Wim
ik heb onlangs een pakketje naar Eldoret via Bruna verzonden,zonder track and trace,dus niet zo slim denk ik,volgens jullie best aangetekend verzenden volgende keer?
Ik betaalde € 18 voor 2kg
Hallo Jaap hoelang is dat geleden de laaste maal mei dit jaar was het 5 usd per kg en zelf naar het centrum op het vleigveld brengen en de kosten van handeling hier in Kenya waarvoor je een agent in moet schakelen die je ook het nodige kost want hier kan je het niet persoonlijk af handelen. Ik moest de laatste keer voor een zending per luchtvracht 5 $ per kg betalen en het laten bezorgen bij het verzendcentrum op het vliegveld met de nodige uitvoer documenten (het was een privezending) na ontvangst hier kwamen de kosten op 10 USD/kg Dus graag de naam van de transporteur want ik moet nog meer voor projecten hier naar toe laten sturen.
Hoi, ik stuur mijn pakketjes op via TNt, aangetekend en dan gaat het per gewicht. Tot 2 kilo kost het geloof ik € 25,-- en dan tot 5 kilo € 35,-- of zoiets. En dan kan er best veel in een doos hoor, vooral kleding! Afgelopen maand heb ik het opgespaard en gewoon onze eigen spullen in een koffer gepropt en gezorgd dat ik er 1 over hield om spullen in te doen. Kon voor ruim 20 kilo aan kleding, schoenen en speelgoed in.
En wat moeten ze betalen om het op te halen…
Ik heb dus altijd 150sh betaald en krijg regelmatig pakketjes met babykleding, speeltjes, nederlands eten,medicatie, babypoeder, cremes, etc,etc. Ik heb nog nooit importkosten hoeven betalen!
ik hoor nooit dat ze iets moeten betalen om het op te halen en ik ben toch vorige maand nog geweest. Dan hadden ze het toch wel gezegd, (of ze durven het niet) Nee, ik weet het niet of het geld kost om het af te halen, zal er wel afhangen wie er achter het loket staat denk ik.
Toen ik in 2010 in Kenia woonde ontving ik iedere 2 weken een pakketje van mijn ouders met typisch Nederlandse producten. Super leuk! Maar kruidnootjes at ik pas in januari! Pakketten doen er heel lang over.
Maffe is dat andersom de pakketjes binnen een week bezorgd worden in Nederland.