Wees voorzichtig met de auto

wil jullie maar waarschuwen om met de auto te rijden in cuba, daar een vriendin van mij al meer dan een jaar daar het land niet mag verlaten na een dodelijk ongeluk…
wees er voorzichtig als je een auto huurt, want de cubanen rijden als zotten, hebben dikwijls geen rijbewijs, er zijn weinig of geen aanwijzingen op de baan, en noem maar op…

Hoi Inge,

Pff, wat een heftig bericht… Zou je misschien wel iets meer duidelijkheid kunnen geven over de toedracht van het ongeluk? Ik neem aan dat je vriendin Europeaanse is. Wie is er bij dat ongeluk omgekomen? Een Cubaan? En wie had er schuld?

Persoonlijk heb ik eerlijk gezegd erg goede ervaringen op de Cubaanse weg. Zeker daar er gewoon superweinig auto’s zijn op de (buiten)wegen is het heel prettig rijden. Zelf zou ik niet gauw in het centrum van een grote stad (als Havana en Santiago) gaan rijden, maar dat is eerder omdat ik het veel leuker vind om lekker buiten te lopen daar i.p.v. in een auto te zitten.

Liefs,
Carolina

mijn vriendin is belgishe en er is een cubaan omgekomen, een bejaarde man, ze reed in de regen kreeg en klapband en verloor de controle over het stuur waarbij ze twee fietsers raakte, een man kwam om het leven. ze heeft de straf van een cubaan gekregen, wat niet gebruikelijk is voor een toerist… wil je meer weten en lezen over haar kijk op gva.typepad.com of Nikki in het paradijs, ze vertelt daar elke week iets over haar leven ginder, en het proces

groetjes

ps ik vind het persoonlijk toh niet zo kalm op de wegen, en ja havanna is een hel om te rijden, heb er zelfs proces gekregen omdat ik onder het kleine tunneltje reed en mijn lichten niet aanstak (tunneltje van 2 meter lang… ) ze deden net of ik ik weet niet wat had gedaan. Maar je kan ze omkopen…

Het duurde even voor ik het artikel in de Gazet van Antwerpen gevonden had:
http://gva.typepad.com/nikki/

Was dé oorzaak van dat dodelijk ongeluk een klapband? Zo ja, dan vind ik de gevolgen voor haar toch wel erg zwaar.

Arturo

Inge,

Vannacht heb ik warempel van dat ongeluk gedroomd en werd wakker met een vraag:
Was dat een huur-auto die een klapband kreeg?

Ik neem aan van Ja, want welke toerist koopt er nou een auto.
Dan lijkt het mij dat de verhuurder van de auto (verantwoordelijk voor de technische staat) en /of de wegonderhouder (lees de Cubaanse staat) eigenlijk een groter schuld hebben. Als er al uberhaupt voor de bestuurster sprake van schuld kan zijn.

De bestuurster zit dus nu al meer dan een jaar tegen haar wil op Cuba en mogelijk nog twee jaar…
Dat druist in tegen mijn rechtsgevoel.

Daarnaast is het niet in het belang van Cuba dat toeristen niet een auto kunnen huren met 100% veilige banden: een klapband is tegenwoordig zo goed als onmogelijk met de huidige autobanden…

Mijn conclusie: uw vriendin moet vrij en wel onmiddellijk.Ze zit er al veel te lang en dat ook nog eens door schuld van anderen.

Arturo

ja, het was een huurauto
Ja maar haar drie jaar zijn pas ingegaan wanneer haar straf uitgesproken was dus dat wil zeggen dat ze daar een jaar heeft moeten wachten op haar proces en nu nog niet heel lang geleden haar straf is ingegaan. De belgishe ambassade is wel aan het proberen om haar de straf hier te laten doen. Het probleem was ook dat dehet ongeluk in camaguey was gebeurd en daar de straf werd uitgesproken. Het was daar de eerste maal dat een toeriste voor de rechtbank kwam wat kon rekenen op een heel dorp daar op het proces in de zaal. Men denkt ook dat dit nog nooit gebeurde en de rechter daarom zo een zware straf heeft uitgesproken, niet toeristisch, en heel dorp kwam op zijn vingers kijken.Gelukkig heeft zij er een aantal jaar als reisleidster gewerkt voor jetair, en kende ze wel wat mensen, en het cubaanse leven daar…

Madre mía! Wat een verhaal! En dat op Cuba! In mijn ogen het meest veilige en gunstige land voor toeristen en dan gebeurt zoiets… Dat verwacht je niet, zeker daar niet, waar toerisme zo hoog in het vaandel staat.

Ben het geheel eens met Arturo, ze zit zeer onterecht vast. Heeft ze wel een goede verdediging gehad? Of stond ze er alleen voor???

Het enige waar we dan nog een beetje “blij” om kunnen zijn voor haar, is dat ze bewegingsvrijheid heeft en daar gelukkig het leven wel wat kent. Kan ze er hopelijk toch het beste van maken, van de verplichte tijd die haar daar is opgelegd…

Is er iets dat we kunnen doen? Meer organisaties aanspreken? (Nog) Meer bekendheid geven aan het verhaal?

Liefs,
Carolina

L.S.

Ja , méér bekendheid geven aan het verhaal. Mijn Cuba-enthousiasme kreeg een flinke demper en sterker nog :
mijn liefde voor Cuba krijgt wel-is-waar geen klapband (liefde is blind) , maar mijn enthousiasme wèl. Plòfffffff

Naast bekendheid aan haar verhaal is er nog een andere grondige reden:
dergelijke straf is absoluut in strijd met het Cubaanse belang.

Een eerste voorbeeld: vanaf nu MOET ik HELAAS Cuba-reizig(st)ers adviseren GEEN auto meer te huren op Cuba:

Men kan van mij en anderen toch niet verwachten dat ik van een huurauto de binnenbanden en de binnenkant van de buitenkant banden…!!!ga controleren.

Ook ben ik niet van plan eerst te voet of te paard de weg-gesteldheid te gaan verkennen.

Ja , bij veel te hoge snelheid, bij bezopenheid (dronkenheid) achter het stuur zitten etc. dan zegt mijn rechtsgevoel: om dat te voorkomen, d.w.z. anderen een tegen-motief te geven (zodat ze een taxi bellen als ze bezopen zijn) DAN moeten aan de zatte bestuurder/ster , als afschrikwekkend voorbeeld, zeer zware straffen opgelegd worden bij een dodelijk ongeluk.(bijv. drie jaar gevangenis)

Maar porke de maiale (dat is Italiaans voor verdomme nog aan toe) bij een klapband ligt de schuld bij diegene(n) die verantwoordelijk voor die klapband zijn en dat is de verhuurder/ster van die auto cq. de wegonderhouder (dus de Cubaanse regering)

Ik kom er niet aan onderuit, maar mijn advies is:
Zolang zij tegen haar wil op Cuba is, huren toeristen geen auto’s meer.

Distinti Saluti
Arturo
P.s.
Heel opmerkelijk vind ik dat ook haar liefde voor Cuba zelfs na die idiote straf /rechtsgang geen haar bekoeld is…
Reden te meer om haar verhaal veel meer bekendheid te geven.(bijv. ingezonden krantenartikelen in Nederlandse en Italiaanse kranten ?)
Zij moet vrij en wel onmiddellijk. We zijn toch gekke henkie niet: een klapband moet geen klap voor (vriendschappelijke) banden zijn.

Arturo

Ik ben het met je eens Arturo, dat hier meer bekendheid aan gegeven moet worden. En inderdaad, zolang dat meisje vastzit, raden we het iedereen af een auto op Cuba te huren.

Inge, kun je ons vertellen wat er op dit moment al aan de gang is, i.v.m. het vastzitten van je vriendin? Wat voor dingen zijn er reeds ondernomen? Zijn er al instanties/organisaties benaderd?

Liefs,
Carolina

Dit onderwerp is ook uitgebreid besproken op Cubaforum.nl:
http://www.cubaforum.nl/viewtopic.php?t=5370&postdays=0&postorder=asc&highlight=veroordeeld&start=0

Hey, thnx voor de link. Het is daar inderdaad al zeer uitgebeid besproken. Zeer interessant om te lezen… Hoewel dramatisch…

Ik ben blij dat ik nooit graag met de auto in Cuba gereden heb.
Geef mij maar het openbaar vervoer of de taxi.
Was achteraf toch niet verkeerd…

Liefs,
Carolina

Ja ach … er zijn natuurlijk veel meer mensen die wél met een auto door Cuba rijden zónder problemen …

Besides …
Nikki houdt er tegenwoordig een weblog op na:
http://gva.typepad.com/nikki/

Wat een Kafkaiaans verhaal! Typisch voor derde-wereldlanden; ik ook over andere landen tal van verhalen gelezen waarbij recht geheel werd omgebogen in onrecht.

In Nederland krijg je voor een dergelijk ongeval maximaal 9 maanden celstraf (‘dood door schuld’). En bij een klapband zou succesvol een beroep op overmacht kunnen worden gedaan.

Het rechtssysteem in Latijns-Amerikaanse landen kenmerkt zich helaas door oneerlijke procedures. Helaas zijn 2 zaken essentieel: een goede (in casu Belgische) advocaat die via de Belgische regering druk zet en een ‘goed ingewijde (lees: corrupte)’ Cubaanse advocaat, die de rechters, griffier, politie etc. de nodige middelen geeft.

Overigens weet ik niet of het nu verstandig is om hier zoveel ruchtbaarheid aan te geven en negatieve adviezen te verstrekken aan potentiele autohuurders (zoals ondergetekende) in Cuba; ik kan me voorstellen dat het land (dus het volk) dan idd behoorlijk wat essentiele inkomsten misloopt, terwijl het effect op de gerechtelijke procedure waarschijnlijk miniem zal zijn. Shit happens, ook - maar niet alleen - in Cuba.

In het algemeen vind ik overigens dat je wel steeds moet beseffen dat wij dit soort verhalen lezen met onze NL’se of Belgische bril op: wij hebben niet zo’n chronische onderwijsachterstand als in Cuba, en wél een wijds wereldbeeld en vrijwel onbeperkte middelen als landen, in tegenstelling tot de mensen in Cuba. In landen waar zo ontzettend veel armoede-gerelateerde problemen zijn kan ik dit soort situaties simpelweg vaak wel begrijpen, wat natuurlijk iets anders is dan het te accepteren, laat staan waarderen.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2: ik zal komend jaar rustig aan doen in de auto…

Er is bekendheid aangegeven via belgische kranten, televisie, maar dat zal het zowat zijn. Weet nu ook niet of dit echt opgeblazen moet worden, wou maar even meegeven om toch wat voorzichtig te zijn daar als je met de auto rijdt.
Ze krijgt daar ook geregeld bezoek van toeristen die haar verhaal kennen en dat odoet haar deudg, of mensen die naar cuba gaan die contact met haar familie opnemen en iets meenemen.
In het begin was het de hel voor haar, maar ze past zich goed aan(zal ze wel moeten) en ze weet dat er geen weg terug is of belgie moet met Cuba een uitleveringsverdrag krijgen, wat momenteel nog niet is, daar zelfs na meer dan een half jaar haar papieren nog niet in Varadero zijn aangekomen…
zelf ga ik haar waarschijnlijk in januari bezoeken, als we mijn man zijn familie gaan bezoeken
Ik bel elke maand met haar, als ik meer nieuws heb, zet ik het wel even op deze site

groetjes inge

Hmmm, misschien zijn andere ideen beter ???

Wie mijn al mijn postings hier op het Cuba-forum gelezen heeft, weet dat ik toch wel de allerlaatste ben die oproept tot een boycot (in dit geval van het huren van een auto i.v.m. de mogelijke gevolgen van een klapband)
(Maar ook hier: de uitzondering bevestigt de regel…)

en 2e Hmmmmm…
Is niet de ,door mij fel veroordeelde, USA-(Helms-Burton)-boycot
(groten)deels oorzaak van het feit dat veilige, nieuwe autobanden op Cuba onbetaalbaar zijn…

Maar Inge ik heb een vraag: dat meisje op Cuba kan blijkbaar internetten, want ze schrijft regelmatig in de Antwerpse Gazet. Misschien zou je haar het adres
www.wereldwijzer.nl
kunnen geven, zodat ze zèlf hier kan schrijven hoe we haar het beste kunnen helpen…???

Misschien is het starten van een aktie voor het per schip sturen van een container met nieuwe autobanden naar Cuba een beter idee? Bò

Natuurlijk moeten we niet vergeten dat , na die klapband, een Cubaanse man om het leven kwam. Misschien iets voor diens familie ondernemen??’

Het ontbreekt mij aan ideeen.

Arturo

Voor het Belgische meisje ‘Nikki’ bestaat maar één snelle oplossing, en dat is de weg van corruptie te volgen. Je kunt het systeem niet zomaar veranderen door op dit type punten principieel te blijven. Maar ik neem aan dat zij, haar advocaten (die ze naar ik hoop zowel in België als in Cuba heeft) en de Belgische overheid zich er al flink mee bemoeid hebben.

Zou idd boeiend zijn als ze hier af en toe een pagina uit haar leven kan tonen.

De eerste keer in Cuba dacht ik dat ook! Ze rijden als zotten, geen rijbewijs en geen aanwijsbare borden en regels. Pas toen ik het verkeer in Guatemala zag, wist ik dat het nog 10x erger kon dan in Cuba. Nu ik dagelijks aan het Guatemalteekse verkeer deelneem vind ik dat ze in Cuba zich nog heel goed aan de regels houden, elkaar respecteren en helemaal niet zo gevaarlijk rijden. Toegegeven, het is geen Europa maar het kan nog erger. In Cuba stikt het dan wel van de caballos en overige politieverkeer, maar ze houden dan nog wel de bestuurders in de gaten (soms zoeken ze inderdaad iets om maar wat te schrijven) In Guatemala hoef je niets te verwachten van de politie, daar viert corruptie pas echt hoogtij!

Een klapband met een dodelijk ongeluk als gevolg is natuurlijk iets wat je hoopt nooit te gebeuren, maar een klapband kan om het even wie overkomen in om het even welk land.

Het blijft altijd gevaarlijk om in een vreemd land te rijden (hoewel het voor Elke niet vreemd was, die had er al 2 jaar gewerkt) maar het risico van een ongeval is nooit te vermijden. Een combinatie van pech, corruptie en bureaucratie heeft haar in een moeilijke situatie gebracht en als ik kon zou ik haar ook graag helpen eruit te krijgen, maar als buitenstaander kun je in zulke landen weinig doen… herinner je je ook nog de verhalen van Thailand, Indonesië, Turkije en er is zelfs over 1 van die verhalen een film gemaakt.

Ik ben 3 maanden geleden nog in Cuba geweest, maar toen wist ik nog niet van haar verhaal. Begin januari ga ik weer en ik zal proberen haar op te zoeken… en mocht ik een auto nodig hebben dan zal ik toch niet twijfelen om er weer eentje te huren.

Helemaal mee eens … ik vind het dan ook niet slim van haar dat ze een weblog online is begonnen …

Hallo, ze kan slechts eenmaal per week op het internet daar en dat wordt gesponserd door Gazet van antwerpen daar die vragende partij waren voor haar verhaaltjes,ze leest haar mail en meestal antwoord zij als ze nog tijd heeft en anders haar broers hier in belgie…
Het kost veel geld daar te internetten en het internet is zoals jullie weten enorm traag daar. Als ik haar bel een van de weken zal ik het haarvragen, maar dan zullen het waarschijnlijk de zelfde zijn als van GVA, uit tijdsgebrek op internet

groetjes