rondreis Cuba

Wij gaan in februari 3 weken door Cuba reizen. Hebben vlucht en hotels geboekt.
Heeft iemand tips m.b.t. autorijden door Cuba, veiligheid, restauranten, excursies etc.
Hoe is het weer in februari? 's Avonds toch nog een trui aantrekken?
Zijn er nog speciale dingen waar we op moeten letten?
GPS is niet mogelijk maar toch zijn er nog mogelijkheden…

Hoi,
Tijdens onze rondreis door Cuba (we hadden een auto gehuurd en zijn Cuba mee gaan “verkennen”, niets vooraf geboekt) hebben we een grandioze tijd gehad. Het advies dat ik je wil meegeven is het verkeer. Let op je snelheid vanwege de gesteldheid van de wegen, soms een strak asfalt waar volkomen onverwacht gaten in zitten. Daarbij rijdt iedereen zoals het hem/haar het beste uitkomt, richting aangeven is niet echt een eigenschap die men heeft. Daarbij moet je weten dat je als buitenlander altijd aansprakelijk wordt gesteld bij een ongeval, ook al ben je er zelf van overtuigd dat het jou schuld niet is. Lifters wordt ook afgeraden mee te nemen (vanwege de aansprakelijkheid) maar wij deden dit wel, we zijn regelmatig uitgenodigd en hebben zo leuke mensen ontmoet. Natuurlijk zitten er ook minder "gezellige"personen tussen maar die zijn hier ook, vertrouw gewoon op je gevoel en neem niet teveel personen achterin mee. Vanwege de onvoorspelbaarheid van de wegen en de deelnemers besloten wij vervolgens ook maar niet meer te rijden in het donker. Verder is het prima vertoeven daar, geweldige mensen (behalve in de regio Santiago de Cuba, het leek wel hoe zuidelijker we kwamen hoe "sacherijniger ). Denk in de stad eraan dat je waarschijnlijk zeer herkenbaar bent als toerist omdat je met een speciaal kenteken rijdt, uit eigen ervaring geef ik je de tip om bij het parkeren meteen iemand aan te spreken (hoe ouder hoe beter) om hem tegen betaling op je auto te passen, zo bespaar je jezelf een hoop onrust want hoe dan ook zul je geconfronteerd worden met cubanen die je aanspreken om als gids/oppasser te fungeren. Wij hadden verder veel sucses met lolly’s/jojo’s die we uit Holland hadden meegenomen. Daarbij ben ik met aanzienlijk minder kleren (en zelfs schoenen hebben we weggegeven) thuisgekomen. Koop er een paar bij Zeeman, het is leuker dan geld geven. Ook leuk is om een “illegaal” restaurantje te bezoeken (je wordt echt wel "spontaan uitgenodigd) spreek vooraf een prijs af en eet geen salade want je wordt geheid ziek, in de hotels kan dat met mate best wel. Laatste tip , controleer samen met de verhuurde vooraf je hele auto op krassen, deuken, sigarettenasbakjes, gevarendriehoek, kortom alles want als je de auto inlevert gebeurt dat met een vergrootglas en heb je niets op het huurformulier laten zetten bij aanvang van de reis dat ga je betalen.
Ontzettend veel plezier en neem een trui mee want in het binnenland kan het sóchtends erg koud en mistig zijn terwijl het aan de kust prima weer is
groet, John

1 like

Beste Violier,
Ik kan mij invinden met een aantal punten van Joko2.
Als je Spaans spreek kom je een groot eind.
Een juiste kaart is noodzakelijk want borden ontbreken.
Wij hebben alles vanuit hier geregeld en zelf rondgereden. Wij namen ook lifters mee maar voor de veiligheid, vrouwen met of zonder kinderen. 2x mannen maar op gevoel gedaan en ging goed. S’avonds niet gereden wegens de condities van de wegen.
We hebben bij de mensen thuis gegeten en het ging allemaal goed ook met de verse salades.
Nooit stoppen bij de op en afritten van de snelwegen rondom Havanan om de weg te vragen. Borden werden hier verwijderd zodat je als tourist zou stoppen om de weg te vragen en dan werd je overvallen.
Hou je aan de sneldheid en alle andere regels want de politie controleert. Wij werden door de auto bedrijf geadviseerd om geen enkele boete te betalen aan de politie maar laat ze dit op de achterkant van de papieren noteren. Maar zelf de politie heb ik voor de gek gehouden. Ik spreek vloeiend spaans en lijkt op een Cubaan. Maar toen wij werden gestopt omdat mijn man een fietser had ingehaald en ging over de 3 meter, doorgetrokkenstreep, kon ik geen Spaans spreken en hierdoor een boete kunnen ontwijken :))
Omdat ik Spaans sprak konden wij op een dag veel ondernemen tijdens de ritten van de ene hotel naar de andere en ook in de staeden waar we waren. Dat kan ik niet van de andere gasten die de zelfde rondreis maakte zeggen. Er zal ongetwijfel meer dingen zijn die je wens te weten, je mag jouw vragen gerust mailen. Anders veel Plezier in februari.

1 like

Hallo John,

bedankt voor je mail. Bedankt voor de tips… Sommige zaken maken ons wel ongerust…Het autorijden, parkeren, veel tijd kwijt met zoeken naar de juiste weg…in aanraking komen met politie…
Dit maakt een vakantie maken wel een beetje ongemakkelijk…en veel bezorgdheid…Of valt het allemaal wel mee?
Auto achterlaten bij een cubaan die op je auto let, achteraf betalen neem ik aan?
Mensen meenemen in de auto vinden wij een onprettig gevoel, je weet nooit wie je meeneemt,toch?

groetjes,
Ria

Hallo Ria,

Ongerust maken is absoluut (naar mijn idee) een inspanning die je vakantie(voor)pret alleen maar negatief beïnvloeden maar gewoon nuchter blijven denken is in elk land noodzakelijk. Hiermee wil ik niemands mening bagatelliseren maar ook in Europa (ben een liefhebber van motorreizen) ben ik met dilemma’s/situaties geconfronteerd waarbij ik achteraf regelmatig een schietgebedje naar boven heb verzonden. Naar mijn idee kun je zelfs je voordeel doen met wat andere meegemaakt hebben.

Het (individuele) autorijden is gewoon geweldig daar en je komt op plaatsen en met mensen in aanraking die je met een ander soort georganiseerde vakantie niet tegen komt. Qua politie, ook ik ken de verhalen van een agent die bij toeristen instapt en tijdens de rit een pakje met witte inhoud laat zien en laat weten dat er tegen een vergoeding geen sancties volgen. Moet je je door dit soort verhalen tegen laten houden?, naar mijn idee niet. Wij maakten bijvoorbeeld het tegenovergestelde mee, namelijk een agent die ons volkomen terecht laat stoppen omdat we veel te hard reden (eindelijk een strak stuk snelweg wat later een oude landingsbaan bleek te zijn die na de controle ook weer veel minder gangbaar werd). Uit de groep politieagenten kwam een agent en hij reageerde normaal en beleefd en wees ons op het feit dat we iets te hard reden. Ik denk dat meespeelt dat wij in z’n situatie proberen een “normale” houding (wij westerlingen krijgen algauw het etiket arrogant en vaak hebben “ze” nog gelijk ook) proberen aan te nemen en het gesprek een positieve draai te geven, zo rijden er in Havana Nederlandse bussen en daar gaan wij het dan over hebben (misschien een dom voorbeeld maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Ga gewoon niet in discussie en stel je niet gelijkwaardig op want in de meeste culturen is, in tegenstelling tot hier in Nederland, de politieagent iemand met aanzien. Onze politieagent wees ons terecht op het te hard rijden en wenste ons een mooie reis toe zonder een bekeuring uit te delen.

Wat betreft je auto onbeheerd achterlaten, in dorpjes geen probleem,laat alleen geen waardevolle spullen zichtbaar achter. Voordat wij gingen (definitief) parkeren stopten we even om alle spullen in de kofferbak te stoppen. Vervolgens zoek je een parkeerplek en kijk je gewoon even rond en bijna altijd zie je wel iemand die zich opwerpt om op je auto te passen. Spreek af dat je een paar dollar aan diegene geeft als jij terug komt en zeg hoelang je ongeveer weg blijft. Jij onbezorgd op stap, vraag alleen wel waar je bent want inderdaad mis je vaak de naambordjes van straten.

Waar ik absoluut geen spijt van heb is dat wij lifters mee hebben genomen, ik weet niet waaruit je reisgezelschap bestaat (m/v) maar in alle gevallen moet je naar mijn idee alleen dingen doen die voor jouw, op dat moment, vertrouwd aanvoelen. Of dit nu gaat om lifters, politieagenten of verkopers die “thuis” nog veel mooiere spullen hebben liggen, gebruik je intuïtie en let op je eigen houding. Voor mij is en blijft Cuba een van de mooiste landen ter wereld met een bevolking die over het algemeen toeristen positief en open benaderd, indrukwekkend vanwege de natuur, imponerend vanwege zijn geschiedenis die in elk onderdeel van de maatschappij aanwezig is en sprankelend vanwege de muziek. Natuurlijk zijn er ook negatieve dingen zoals de prostitutie in bijna alle grote steden, het tekort aan goederen en materiaal, het “begrijpelijke” gemopper op de overheid omdat er weinig toekomstperspectief is zeker voor de jongeren maar daar ligt voor mij juist het unieke van dat land en zijn bewoners, ondanks alle tekorten zijn ( de meeste) Cubanen trots op hun land en heerst er een soort mentale positiviteit waarvan ik blij ben dat te hebben mogen meemaken. Kortom, gewoon lekker genieten.
Groet John

1 like

Hallo!
Ik heb laatst een artikeltje geschreven op mijn blog over Cuba:

Groetjes,

Markus

Hi,

Ik ben samen met een vriendin van mij in 2009 op vakantie geweest naar Cuba. We hgadden de eerste twee nachten geboekt in een hotel en de auto vastgelegd. Vanuit Havana zijn wij op de bonnevooi gaan rijden. Een geweldige ervaring en ons geen moment onveilig gevoeld. Het klopt inderdaad dat de bewegwijzering in Havana te wensen overlaat en wij zijn in eerste instantie maar gaan rijden en na anderhalf uur besloten we onze eerste lifter mee te nemen. Een “jong” meisje omdat dit in onze ogen de eerste en meest veilige optie leek. Helaas spraken we geen spaans waardoor het communiceren zeer moeizaam verliep. Zij heeft echter wel op de kaart aan kunnen wijzen waar we waren. We bleken naar het zuiden te rijden ipv het westen…erg komisch allemaal.
De gehele vakantie hebben we twee of drie mensen op de achterbank gehad en mensen geselecteerd op basis van onderbuik gevoel. Tevens ervoor gekozen om niet op drukke kruispunten en dus verzamelplaatsen te stoppen om eventuele moeilijkheden te voorkomen. Een geweldige ervatring om de plaatselijke bevolking in je auto te hebben en ik zou het zo weer doen.
MDe mensen waren zo aardig en we kregen bv fruit als dank of mensen boden geld aan. We hebben het anatuurlijk niet aangenomen maar het is tof om te zien dat deze mensen zo dankbaar zijn voor het vervoer. Tevens hielpemn zij ons ook weer door de weg te wijzen.
We hebben een keer een lifter meegenomen in de buurt van trinidad en die gaf aan dat de casa waar wij heen wilde niet meer bestond en dat hij een beter alternatief had. we hebben ons aan het eigen plan vastgehouden en deze man gevraagd toch eerst aan te wijzen waar de casa was. Al gauw merkte hij dat wij standvastig waren en heeft ons toen de juiste weg gewezen. In trinidad richting de colantes dezelfde situatie meegemaakt en deze meneer vriendelijk verzocht uit te stappen omdat we het idee hadden dat hij ons ergens anders naartoe wilde brengen dan waar wij heen wilde.
Ondanks twee “minder” prettige ervaringen zou ik het zo weer doen…geweldig!!

We hebben in de grotere plaatsen (havana, trinidad, camagaey, santiago de cuba en marron) een mannetje gezocht om op onze auto te passen. Zeer veilig gevoel, spreekt een bedrag af en hij blijft de hele nacht bij je auto staan. Veilig gevoel en zeker aan te raden.

Foto’s maken van de gehele auto zodat ze je bij terugkomst niet kunnen wijzen op deuken die er ineens zouden zitten.

Word je door de politie aangehouden doe dan alsof je geen spaans kan. Je mag dan weer doorrijden ( ik tenminste wel, reed 20 km te hard achter een cubaan aan).

Aanrader: cayo Levisa (noord oost) in de buurt van Vinales en cayo cocco

Zou zo weer teruggaan naar Cuba en het wederom op dezelfde manier aanpakken. Heel veel plezier

1 like