Weer een verhaaltje!

(origineel bericht op be-more.nl)

Weer een verhaaltje!

Ik begin met heel goed nieuws. Een patiënt waar ik me heel erg zorgen over maakte (Hlengiwe, die niet werd verzorgd door haar tante en nicht en die ik 1x heb gewassen) is toch opgenomen in het ziekenhuis! Het koste sister Grace heel wat moeite maar het is haar uiteindelijk toch gelukt. Hoewel de zorg in het ziekenhuis toch anders is dan in Nederland heeft ze het daar zo veel beter dan waar ze woonde. Gelukkig! Nu blijkt vandaag dat ze haar eigenlijk weer willen ontslaan uit het ziekenhuis. Dit is echt geen oplossing want dan begint het probleem van voren af aan….
Helaas werd er met een andere patiënt niet goed omgegaan. Eric is een jongenman met een tumor in zijn keel. Hij heeft nog maar een hele kleine opening om te ademen en te praten. Eten en drinken gaat bijna niet meer. Sister Wendy wilde dat de dokter, onder narcose, een pechsonde zou plaatsen. In plaats daarvan werd er door een verpleegkundige zonder narcose een buis door zijn keel geduwd. Ze raakte de tumor waardoor het begon te bloeden en Erik helemaal overstuur was. Ik snap niet hoe ze verzonnen krijgt om een buis erdoor heen te proppen! Echt ontzettend zielig. Ook hij ligt nu in het ziekenhuis en hopelijk krijgt hij een deze dagen wel een pechsonde!
Vrijdag was er een klein afscheidsfeestje voor Els. We hadden appelflappen gebakken en ze vielen heel erg in de smaak. Ook werd er gezongen. De zulu’s zingen echt prachtig. Ik wil heel graag nog een keer naar een kerkdienst van de zulu’s. Alleen even kijken hoe we dat kunnen regelen.
Zondagochtend een ontzettend zware onweersbui gehad waardoor meteen het internet en de vaste telefoons eraf lagen. En aangezien het hier allemaal in het Afrikaanse tempo gaat duurde het tot donderdag voordat het gemaakt werd. Het was even wennen zonder internet maar eigenlijk zijn we ook hartstikke verwend dat we het überhaupt hebben!
Maandag met Thabile en Theressa mee geweest. Tijdens het bezoeken van de patiënten werden we door een vrouw aangesproken. Haar buurmeisje van 6 was HIV positief en ze vroeg of we even wilde gaan kijken. Dat meisje woonde samen met haar oma en ik denk ook haar broertje. Haar moeder was ergens anders maar nooit thuis en haar vader, die haar had verkracht, was 2/3 maanden geleden overleden. Omdat ze niet snapt wat een verkrachting is wil ze nu ook andere mannen plezieren. En dat op die leeftijd! Ook had ze tb maar daar had ze gelukkig behandeling voor. Haar oma had alleen weinig geld om voor haar eten en kleren te kopen. Ze wilde naar Bobbie Bear gaan (een project dat counseling doet voor misbruikte kinderen) maar ze had geen geld om daar te komen… Terwijl dat meisje echt hulp nodig heeft!
Dinsdag kwamen de nieuwe vrijwilligers! Sue kon er die dag niet zijn dus hadden wij ze opgevangen en hebben we ze vast alles laten zien. Het is natuurlijk even wennen voor beide kanten maar het is heel gezellig dus dat komt wel goed deze 4 weken.
Woensdag een hele interessante presentatie gehad over bereavement counselling skills training. Eerst leek het me een beetje saai maar de man vertelde het heel enthousiast en betrok ons er goed bij waardoor het erg leuk was. Na afloop kregen we ook een certificaat.:slight_smile:
Vandaag heerlijk een dagje naar Durban geweest! Vanochtend vroeg vertrokken met de taxi (er is hier niet zoiets als openbaar vervoer. Je hebt goedkope taxi’s maar die zijn ontzettend gevaarlijk. De trein is ook gevaarlijk en rijdt nog echt op vaste tijden). We zijn eerst een kijkje gaan nemen op de Victoria Street Market. Een ontzettend grote en hele leuke markt! Wat souvenirs gekocht maar ook heerlijke indiaanse kruiden geroken. Er zijn hier veel Indiërs omdat die vroeger als slaven hier naar toe werden gehaald. Dus ook de curry’s zijn hier erg beroemd! Daarna heerlijk even naar het strand gelopen en gegeten. ’s Middags op een bankje gezeten bij die pier en naar de knappe surfers gekeken!
En morgen ben ik jarig… Heel raar! Normaal ben ik altijd dik aangekleed en ligt er soms sneeuw, nu lekker in mijn jurkje op het strand. En stiekem ook wel wennen dat mijn familie er niet bij is. Maar het zal vast een leuke verjaardag worden!

(origineel bericht op be-more.nl)