(origineel bericht op be-more.nl)
Weekend Wild Coast
Lieve allemaal,
Dit keer een berichtje met hopelijk veel foto’s; donderdagavond wilde ik veel foto’s plaatsen, maar…het internet werkte dus gewoon niet bij de foto’s…en that’s Africa…be patient!!! Oké komt goed! De volgorde van de foto’s heb ik trouwens niet altijd in de hand…
Het weekend Wild Coast kan ik eigenlijk (jammer genoeg!) kort over zijn: het is hoofdzakelijk verregend! We waren na ongeveer 5 uur rijden helemaal in het zuiden van Z.A. en het was al bewolkt. We hebben onze eerste hike (wandeling) gemaakt en kwamen echt doorweekt thuis, maar het abseilen heb ik wél gedaan; vond onze gids helemaal super! Via een stalen kabel afdalen, vervolgens een wiebeltrap af, met de waarschuwing “houd goed vast want het waait heeeel erg”…oke…dussss. Daarna nog een trappie op en langs een smalle richel naar het plateau met het mooie uitzicht. Super! Er zitten daar blijkbaar ook heel veel haaien, waren er al een paar door gedood.
's Avonds in de backpackers een optreden meegemaakt van een band; keimooi! De dag erop…we gingen op pad naar Gzana, maar zijn halverwege omgekeerd; de weg was overstroomd doordat de rivier overstroomd was…had onze gids ook nog nooit meegemaakt! Jammer…terug naar backpackers, op een gewone kamer was geen plek meer, dan maar in de “kamer voor iedereen” maakt ook niet uit. En verder was het dus heel de dag hangen en 's avonds zaten we met daar in een soort flower-power sfeer; mensen zaten muziek te maken, samen, en ondertussen werden ze dronken en/of high…yeh mannnn!!! Vanmorgen zijn we weer terug naar huis gereden en was het weekend voorbij. Maar je leert toch snel te accepteren dat het niet allemaal loopt zoals je gehoopt had, ik heb daarna in de kroeg heerlijk zitten praten met 2 meiden van onze groep…mooie gesprekken krijg je dan en dat is eigenlijk meer waard!
Dit keer laat ik (als het allemaal werkt tenminste) vooral foto’s zien van de dingen die ontzettend indruk om me hebben gemaakt; ik merkte zelfs na ons bezoek aan de grotten (zijn er helaas niet ingeweest, te gevaarlijk met al die regen) dat de tranen achter m’n ogen brandden…het overviel me eigenlijk, wat ik zág en van zó dichtbij deed me meer dan ik had verwacht!
Echt alles is hier totaal anders; het maakt me stil…heel stil! Neem nou de weg; om te beginnen rijden ze hier links, maar dat went snel. Maar de bedrijvigheid daaróp en ernaast…ik keek m’n ogen uit! Zoals ik al eerder heb gezegd, ze lopen hier gewoon aan alle kanten van de weg, blootvoets vaak en met van alles dragend op hun hoofd. Ik heb jonge kinderen gezien, die zware emmers water op hun hoofd hadden en zo naar hun huis/hut aan het lopen waren. Mensen lopen naar hun werk, auto’s zie je bijna niet, fietsen echt heeeel zelden, ze verplaatsen zich soms per paard, maar vooral te voet. Verder lopen er heel veel dieren langs en op de weg; koeien, geiten, die er ook lekker gaan slapen, honden, op zoek naar eten en daardoor vaak doodgereden worden; zielig! Het meest trieste zag ik bij de caves; het regende pijpenstelen en we kwamen aan bij een familie die daar woont in iets wat leek op een totaal doorgeroeste caravan, verlengd met wat golfplaten…de kinderen kwamen naar onze auto en als je dan die gezichten ziet…ze kijken je aan met een vriendelijke blik. Niet chagerijnig, haast berustend, accepterend…, Ik begin de titel van het boek dat ik gelezen heb “Helden van Zuid Afrika” echt stééds beter te begrijpen; helden zíjn het, om in dit soort omstandigheden te leven…over-leven haast en dan toch nog zó de wereld in kijken…respect!!!
Deze week is het vooral werken in de daycare en sieraden maken. Morgen is J. jarig, dus mag hij ook 's middags mee met ons naar het winkelcentrum. Woensdag vrijwilligersdag; dan gaan we alle projecten af. Komend weekend Lesotho en Drakensbergen…op 't paard.
Tot de volgende keer! Liefs.