Weekendtrip Wild Coast

(origineel bericht op be-more.nl)

Weekendtrip Wild Coast

In de weekenden zijn we vrij en kunnen we bijv. tripjes doen. De eerste is Wild Coast.

Vrijdag 7 juni

Om 06:25 uur werden we opgehaald door Pieter onze gids. Met 2 auto 's en andere vrijwilligers van de andere projecten zijn we vertrokken naar Port St Johns waar backpackers hostel Jungle Monkey zit. Hier hebben we de eerste nacht geslapen. De reis duurde een paar uur. Deze uren heb ik werkelijk genoten van alles wat je onderweg ziet. Het is echt fijn om in het weekend vrij te zijn en dit soort tripjes te kunnen doen. Op het project is doordeweeks druk en kom je eigenlijk niet van het terrein af, dit is ook niet echt veilig. Door deze tripjes zie je ook een echt stukje Zuid-Afrika. En Zuid-Afrika is echt een prachtig land. Ik ben er nu al verliefd op geworden. Na het droppen van onze spullen zijn we naar onze eerste “spot” gegaan. Een berg met een “blow hole”. Een gat waar water uit spuit. Dit is een berg aan zee met een prachtig uitzicht. Veel mensen hebben hier zelfmoord gepleegd door naar beneden te springen. Er staan een paar kruizen bovenaan de berg. Dit beeld wekte bij mij echt kippenvel op. Wat leidt deze mensen er toe om van deze berg af te springen. Ik vind het een verschrikkelijke gedachte als ik naar beneden kijk. Vanaf deze berg zijn we wezen abseilen naar beneden. Abseilen betekent hier dat je je met twee handen vasthoudt aan een stalen kabel, niet loslaten en bidden dat je niet valt. Mijn knieschijven klapperden van angst maar ik ben wel naar beneden afgedaald. Daarna zijn we omhoog geklommen via een ladder naar een volgende berg. Hierna zijn we weer terug omhoog geklommen naar de auto. Toen we bij de auto aankwamen, kwamen er allemaal kinderen naar ons toe voor sweeties;-) Erg schattig. Hierna zijn we gaan hiken. Onderweg komen we aan op Second Beach. Dit is het gevaarlijkste strand ter wereld met de meeste haaienaanvallen. We peinzen er dan ook niet over om een lekker duikje te nemen, want er zwemmen hier dagelijks haaien. Vervolgens zijn we weer verder gaan hiken langs de kust op een berg om vervolgens boven de zonsondergang te zien. Onderweg naar de zonsondergang werd een andere vrijwilligster niet lekker en ben ik bij haar gebleven. We zijn eerder teruggegaan naar Jungle Monkey. Even rustig aan gedaan. Nadat de anderen ook kwamen hebben we ons lekker opgefrist en klaargemaakt voor een leuke avond.
We hebben s avonds een heerlijke pizza gegeten. Kinderen uit de omgeving gaven een dans en een zangvoorstelling. Werkelijk een genot om naar te kijken. Hierna werd er door een groep mannen marimba gespeeld. Prachtig! Ik heb de hele avond zitten genieten. S avonds heb ik een paar zuid-afrikanen ontmoet waar het heel leuk mee klikte. 1 van de mannen was jarig. Deze mannen waren een eind van huis. Ze zijn al een maand voor de community aan het werk om een weg aan te leggen. We hebben beloofd contact met elkaar te houden. We hebben tot de late uurtjes gezellig gekletst bij het kampvuur o.a. over het Zuid-Afrikaanse leven en cultuur.

Zaterdag 8 juni

Pieter en zijn vrouw hadden een heerlijk ontbijt voor ons klaargemaakt. We hebben lekker gesmuld. Na het ontbijt hebben we onze spullen ingepakt en zijn we verder gegaan naar de moddergrot, deze ligt even buiten Port St Johns. Eenmaal aangekomen worden we heel vriendelijk ontvangen door de mensen die hier wonen. Al snel komen ook de kinderen die we een ballon en een sweetie hebben gegeven. Met een local zijn we de grot ingeweest. Zij heeft onze gezichten ingesmeerd. Deze modder blijkt een helende werking te hebben. Bij deze moddergrot staan een paar “shags”. Dit zijn eigenlijk krottenhuisjes. Deze mensen zijn erg arm. Toen ik dit zag moest ik toch wel even slikken. We mochten in 1 van deze shags kijken. De shags zijn gemaakt van hout en klei. Er is geen stroom en ook geen elektriciteit. Toiletteren doen ze gewoon buiten. Het deed me wel wat om deze mensen zo te zien wonen en leven. Maar als je naar de mensen kijkt en met ze praat zijn ze toch gelukkig op de een of andere manier. In deze community is er ook een warmtebron in de grond. Een groepje mensen zit met hun benen in deze warmtebron. Ze geloven dat dit goed is voor je botten als je bijv. reuma of andere gewrichtsproblemen hebt.
HIerna zijn we naar Umgazana gereden. Naar het tweede huis van Pieter en zijn vrouw.
Dit huis staat bovenaan de berg en ligt aan zee. Het heeft een prachtige veranda. Vanaf de voorkant kun je in het zand naar beneden wandelen/glijden. Het uitzicht is echt waanzinnig mooi. We slapen gezellig met z’n allen in 1 ruimte. We zijn eerst even op het strand geweest waarna we zijn gaan hiken langs de kust richting een grot. Hierna zijn we verder gaan hiken richting de mangrove waar we met een boot een tocht zouden gaan maken. Deze toer werd door twee locals gedaan. Eenmaal aangekomen zagen we dat het roeiboten waren. We moesten met z ‘n tienen in 1 bootje gaan zitten. Wat we niet wisten was dat dit niet de bedoeling was. 1 bankje brak bijna af maar volgens deze mannen kon dat geen kwaad. Toen we allemaal in het bootje zaten en gingen varen kwam het water bijna binnen. Zo diep lag het bootje in het water. In de vloer zaten allemaal schuren. Ik maakte me nog niet zo heel veel zorgen, maar sommige meiden waren echt bang. De twee mannen leken dit erg grappig te vinden. De tocht was erg mooi maar we bleven het bootje in de gaten houden en ja hoor op het einde liep de boot langzaam vol met water. Toen kregen de mannen eindelijk door dat er wat mis was. Ze begonnen snel te roeien. Naderhand heeft Pieter aangegeven dat deze mannen zijn ontslagen en dat dit absoluut niet mocht. Maar de tocht was prachtig en ik vond het eigenlijk wel een leuk avontuur :slight_smile: s avonds hebben we heerlijk op de veranda een braai gehad. Het eten was heerlijk. Na het eten zijn we rond de braai gaan zitten en hebben we het licht uitgedaan om naar de sterrenhemel te kijken. Ik heb nog nooit in mijn hele leven zo’ n mooie sterrenhemel gezien. In dit continent zijn de sterrenhemels het helderst. Er was 1 ster aan de hemel die heel sterk scheen. Op dat moment moest ik heel even aan lieve Beau denken. Ik voelde dat hij bij mij was. Dit was een fijn gevoel.
Ook zagen we Melkweg 1 en 2, een prachtig fenomeen! Na dit alles zijn we lekker vroeg gaan slapen.

Zondag 9 juni

Weer een heerlijk ontbijt gekregen van Pieter en zijn vrouw. Hierna hebben we onze spullen gepakt en zijn we in de buurt naar een shag geweest van een gezin. Deze mensen leven erg primitief. Wat triest is dat de kinderen geen of heel slecht onderwijs krijgen waardoor de ontwikkeling van deze kinderen altijd achter zal blijven. Hierdoor blijven mensen qua ontwikkeling in vicueze cirkel waardoor het heel lang zal duren voordat deze mensen vooruitgang krijgen in de ontwikkeling. Heel triest. Voorheen kreeg men in afrika per kind kinderbijslag maar nu krijgt men voor alle kinderen een klein bedrag. De ontwikkeling van de volwassen mensen is ook slecht. Veel hebben geen of heel weinig educatie. Er is in deze omgeving geen werk te vinden. Hoe deze mensen zichzelf onderhouden is mij echt een raadsel. Ik heb diep respect voor deze mensen. Pieter en zijn vrouw proberen deze mensen in de buurt te helpen door klusjes door hen te laten doen voor Pieter en zijn vrouw. Ik vind het heel mooi dat zij dit doen.
Dit was het einde van onze trip Wildcoast. Hierna zijn we in de auto gestapt en hebben we ongeveer 5 uur gereden om weer naar onze projecten terug te keren.

Ik zal zondag mijn blog verder bijwerken. Ik heb veel te vertellen over Palm Tree. Ik heb o.a. een week op de daycare gestaan en ik ben een avond meegeweest met een politieagent die ons o.a. de krottenwijken heeft laten zien in Durban, Nigerian wijk, wat het WK voetbal heeft aangericht. Ook heb ik een gesprek gehad met Moeder Ros die dit project heeft opgericht. Er is ook gesproken over het sponsorgeld wat ik heb meegenomen. Aankomende week gaan we bekijken wat we met dit sponsorgeld kunnen gaan doen. Ideeen zijn er genoeg natuurlijk :slight_smile:

(origineel bericht op be-more.nl)