Week wandelen en kamperen

Hallo daar Noorwegenforum!

Deze zomer ga ik voor het eerst naar Noorwegen, met 3 vrienden. In juli vliegen we naar Oslo, en 8 dagen later vliegen we vanuit Oslo weer naar Nederland. Ons plan was om vanuit Oslo de trein te nemen naar een nog te bepalen gebied, om daar een dag of 5 te wandelen en wildkamperen. Dan weer terug naar Oslo met de trein.

Ik ben de afgelopen dagen een beetje internet aan het afspeuren naar mooie gebieden en wandelroutes, maar Noorwegen is zo verschrikkelijk groot, dat ik door de bomen even het bos niet meer zie.

Wat we het liefste zouden doen is vanuit Oslo met de trein naar een andere stad gaan (Stavanger? Bergen?) om vanuit daar de wandeltocht te beginnen, eventueel met een korte busreis wat meer de natuur in, en 5 dagen later terug te keren in die stad. We beschikken alle 4 over een goede conditie, dus 5 dagen wandelen zou geen probleem moeten zijn.

Het Lysefjord lijkt ons bijvoorbeeld mooi. Zou het mogelijk zijn om in 5 dagen naar van Stavanger, door de lysefjord, naar Preikestolen te lopen? Is dit een mooie route?

Ook een meerdaagse wandeltocht in de buurt van Bergen lijkt tof omdat de treinreis van Oslo naar Bergen fenomenaal schijnt te zijn.

Weet iemand misschien een goede website waar meerdaagse wandeltochten te vinden zijn?
Is het eventueel mogelijk om zelf een wandelroute uit te stippelen? (of mis ik dan veel/is het gevaarlijk)
Zijn er andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

We zijn een beetje verdwaald in de hordes van informatie dat overal te vinden is, het zou heel fijn zijn als iemand met ervaring ons een beetje op weg kan helpen!

Alvast bedankt!

Hoi Thomas

Ik heb geen ervaring met meerdaagse wandelingen in Noorwegen. Echter, ik heb wel een erg goede website voor je: http://english.turistforeningen.no/

Alle hutten, routes, etc staan daar op en het is de site van de officiële Noorse Trekking Association.

Daarnaast zou je hier eens kunnen kijken: Wandelen in Noorwegen | Wandelpaden, wandeluitrusting, bergwandelingen

Groetjes Thijs

Bekenden van mij hebben eens een wandelvakantie gehad rond Stiklestad, gemeente Verdal. Verdal is te bereiken met de stoptrein Röros - Steinkjer en de sneltrein Trondheim - Bodö of Trondheim - Mo i Rana. Ik denk, dat er wel een bus gaat van Verdal naar Stiklestad. Neem een Interrail treinkaart en koop die in het land waar je woont. Misschien krijg je korting op bootovertochten. Ook in bussen moet je je interrailkaart even laten zien, want wie weet misschien krijg je wel korting op de buskosten.