Hulp gevraagd eerste rondreid Noorwegen

Hoi.

Ik en mijn vriendin willen in juli/augustus 2015 een rondreis maken in Noorwegen. Heb zelf al wat gekeken en gepuzzeld maar er is zoveel te doen en te zien. Het is moeilijk dus en kan de haalbaarheid moeilijk inschatten. Hieronder een eerste versie van de route en activiteiten/bezienswaardigheden? Graag jullie feedback/aanpassingen/tips.

Dag 1 : Brussel – Oslo
Vlucht naar Oslo

Dag 2 : Oslo – Geilo
Vigelandspark
Hardangervidda

Dag 3: Geilo – Bergen
Voringfos waterval
Måbødalen canyon
Baläifossen waterval
Tvindefoss waterval
Floibanen

Dag 4: Bergen – Flam
Steindalsfoss waterval
Cruise Nærøyfjord (Gudvangen – Flam)
Flam trainway

Dag 5: Flam – Hafslo
Snow road en Stegastein lookout
Ferry Mannheller – Fodnes
Staafkerk Kaupanger

Dag 6: Hafslo
Jostedal: Canoe Tunsbergdalsvatnet and glacier walk Nigardsbreen (Icetroll)

Dag 7: Hafslo – Stryn
Oppstrynsvatnet lake
Nordfjord: Briksdalsbreen gletsjer

Dag 8: Stryn
?

Dag 9: Stryn – Vaga
Jotunheimen: canyoning (Skjak)
Staafkerk Lom

Dag 10: Vaga
Jotunheimen: boot van Gjendesheim naar Memurubu en Besseggen wandeling terug

Dag 11: Vaga – Lillehammer
Sjoa rafting

Dag 12: Lillehammer – Oslo
?

Dag 13: Oslo – Brussel
Vlucht naar Brussel

Alvast bedankt voor jullie hulp! :slight_smile:

Je zou evt in Lillehammer de schaatsbaan kunnen bezoeken of is dat Hamar ?

Sent from my HTC Desire X using Wereldwijzer

Eerste korte reactie:

Leuke route maar op sommige dagen echt te vol gepland. Ik denk dat ik zelf Lillehammer eruit zou halen en dan vanuit Vaga in een ruk zou doorrijden naar Oslo. Dat geeft je, bijvoorbeeld bij Flam, wat meer ruimte. (Want dat is een dag die best vol gepland zit.)

Is even een “eerste indruk reactie”. Meer volgt!

Groetjes Thijs

Extra dag flam zeker mogelijk.
Ja ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel tijd sommige activiteiten in beslag nemen.

Alvast bedankt en ik hoor graag meer info of alternatieven :slight_smile:

Op onze dag 8 van Stryn zoeken we nu de Via Ferrata Loen te doen :smiley:

Hoe kan ik de dagen rond Flam best indelen volgens jullie?

Nog ander tips/bezienswaardigheden die ik op bovenstaande route passeer waar ik aan moet denken?

Dag 3: Geilo – Bergen
Voringfos waterval
Måbødalen canyon
Baläifossen waterval
Tvindefoss waterval
Floibanen

Zonder stoppen ruim 3 uur rijden. Watervallen liggen “langs” de weg dus dit is goed te doen.

Dag 4: Bergen – Flam
Steindalsfoss waterval
Cruise Nærøyfjord (Gudvangen – Flam)
Flam trainway

Als je dit allemaal wilt doen op 1 dag is het echt druk. Ik zou hier dagje extra voor uit trekken.

Dag 5: Flam – Hafslo
Snow road en Stegastein lookout
Ferry Mannheller – Fodnes
Staafkerk Kaupanger

Rijden via deze weg: http://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/aurlandsfjellet (al doe je dat volgens mij al gezien de Stegastein lookout)

Dag 7: Hafslo – Stryn
Oppstrynsvatnet lake
Nordfjord: Briksdalsbreen gletsjer

Als je naar de Briksdalsbreen gletsjer zou ik daar genoeg tijd voor uit trekken en in de buurt blijven slapen: Olden Camping | Camping i Sogn & Fjordane (optie). Is best eindje naar boven wandelen namelijk.

Dag 9: Stryn – Vaga
Jotunheimen: canyoning (Skjak)
Staafkerk Lom

Canyoning daar nooit gedaan, maar om dan nog stuk te moeten rijden is misschien niet fijn.

Dag 10: Vaga
Jotunheimen: boot van Gjendesheim naar Memurubu en Besseggen wandeling terug

Zeker doen!

Wat me beetje opvalt, maar dat heb ik al gezegd, tis een vrij drukke indeling die je gemaakt hebt. Uiteraard kan alles maar aantal uur rijden, naar gletsjer klimmen en dan nog een stuk moeten rijden… Het kan, maar of het prettig is en je echt de tijd kunt nemen om alles te zien weet ik niet. Ik zou echt voldoende tijd inplannen voor dingen. Desnoods ergens dagje langer blijven en ergens iets schrappen. Het rijden in Noorwegen is echt anders dan in Nederland. Je komt vaak veel moois tegen waarbij je toch even wilt stoppen om te kijken, zit je dan vast aan een strak tijdschema moet je toch altijd net wat meer opschieten.

Ferrata Loen -> Nooit gedaan

Voor Flam zou ik extra dagje plannen als je met de trein naar boven wilt. Je kunt omhoog, stuk wandelen en terug. (Op en neer zoals bergen cruisemensen doen kan ook, maar das beetje jammer vind ik.)

Dag 7 even aangepast en misschien de Briksdalsbreen gletsjer schrappen, de dag voordien spenderen we immers ook op een gletsjer.
Dan hebben we die dag wat meer vrijheid, andere mogelijkheid wat we die dag rond Hafslo - Stryn kunnen doen?

Extra dag Flam toegevoegd die we volledig wijden aan de Flamsbana treinrit en een wandeling in Myrdal (tips?).

Ga je eigenlijk nog echt een gletsjer op? Is aanrader!

Overigens zou ik Lillehammer schrappen. Das echt niet zo bijzonder. Vanuit omgeving Besseggen is het best te doen om door te rijden naar Olso. Heb je dag langer in het mooie gedeelte.

Lillehammer inderdaad geen plannen. Maar ik weet niet of het mogelijk is om na het raften nog ver door te reizen naar Oslo. Of die rafting dag gewoon logeren waar we de rafting doen en dag nadien rechtstreeks naar Oslo is mogelijk een goede optie.

Gletsjer gaan we inderdaad op, volgende formule lijkt ons wel leuk, waarbij tevens op glacier lake eerst met kajak, dan wandelen en zo op de gletsjer een wandeling.
http://www.icetroll.com/tunsbergdalsvatnet.htm

Ziet er leuk uit! :slight_smile:

Alternatief: http://www.jostedal.com/Default.htm?fullweb=1

Bedankt!! :slight_smile:

O ja… als je van biertje houdt. Meenemen! (Mag officieel niet maar douane weet dat iedereen het bij heeft. Controleren zelden echt op alcohol voor zover is weet.) Is echt erg duur daar…

Vluchten zijn ondertussen geboekt: 04/08 tem 17/08. Voorlopig is dit het schema (we gaan met vliegtuig en huren daar auto).

Dag 1 – 04/08: Brussel – Oslo
Vlucht naar Oslo
Dag 2 – 05/08: Oslo – Geilo
Vigelandspark
Hallingdal: summit walk from Geilo to Prestholtskarvet
Geilo: Tuftebrug + Hol old church
Dag 3 – 06/08: Geilo – Bergen
Hardangervidda (route 7): Voringfossen waterval + Måbødalen
Baläifossen waterval
Steindalsfoss waterval (route FV7)
Floibanen (Bergen)
Dag 4 – 07/08: Bergen – Flam
Tvindefoss waterval
Cruise Nærøyfjord (Heritage Fjordsafari, Flam)
Dag 5 – 08/08: Flam
Flamsbana tramway (Flam – Myrdal) + wandeling in Myrdal
Dag 6 – 09/08: Flam – Hafslo
Aurlandsfjellet (route FV243) + Stegastein lookout + Flotane + Vedahaugane
Ferry Mannheller – Fodnes
Staafkerk Kaupanger
Dag 7 – 10/08: Hafslo
Austdalsbreen gletsjer: Day glacier hike – Styggevatnet (Icetroll, Jostedal)
Dag 8 – 11/08: Hafslo – Stryn
Lovatnet lake
Oppstrynsvatnet lake
Dag 9 – 12/08: Stryn
Via Ferrata Loen
Dag 10 – 13/08: Stryn – Vaga
Gamle Strynefjellsvegen (route 258)
Jotunheimen: canyoning (Skjak)
Staafkerk Lom
Dag 11 – 14/08: Vaga
Jotunheimen: Ferry (Gjendesheim – Memurubu) + Besseggen wandeling
Dag 12 – 15/08: Vaga – Heidal
Daytrip rafting in Sjoa through the Åseng-canyon (Heidal Rafting)
**Dag 13 – 16/08: Heidal – Oslo – Brussel **
Rit naar Oslo + Vlucht naar Brussel

Ik ken dus nog ergens één volledige dag inplannen (vertrekken immers 17/08 rond 17u). Wat stellen jullie voor?

Ik zou spelingsdagje inplannen. Want je zit echt vol gepland dus ergens dagje overhouden is echt niet verkeerd.

Dag 10 gaan we de canyoning ook laten vallen om nog meer speling te verkrijgen. Leuke alternatieven in de omgving?

Lopen naar de Briksdalsbreen is leuk. Maar ben je ook wel ruime halve dag mee zoet. (Vanuit Stryn naar Briksdalsbreen rijden en daar wandelpad naar de gletsjer volgen.)

Andere optie is dagtocht vanuit Stryn naar Geiranger. Is wel leuke weg om te rijden en mooie omgeving.

In Hamar is de schaatsbaan Vikingskipped. In Lillehammer zou je het openluchtmuseum Maihaugen kunnen bezoeken, mocht je in Lillehammer komen.