Tips gevraagd rondreis Noorwegen augustus

Hoi,

Wij zijn een jong stel (26 jaar oud) en gaan van 10 augustus tot 1 september op pad met een camper (6 meter). We zouden graag wat tips over de route en eventuele bezienswaardigheden die we over het hoofd zien willen ontvangen. Ook als het prima is op deze manier horen we dat natuurlijk graag.

Is onderstaande haalbaar? Mogen we met de camper op de ferry van lysebotn naar Forsand? Waar kan ik reserveren?

De route ziet er als volgt uit:

10 + 11 augustus reisdagen naar het puntje van Noorwegen (waarschijnlijk 1 dag naar Legoland :P)
12 augustus oversteek naar Kristiansand en dan meteen door richting Kjeragbolten (Lysebotn)
13 augustus Kjeragbolten wandelen indien het weer het toe laat. Dan met de ferry nog richting Forsand om naar een camping in de buurt van Preikestolen te gaan.
14/15 augustus camping nabij preikestolen en op 1 van deze twee dagen deze hike lopen.
16/17/18 augustus rijden we richting Odda om daar 3 nachten te blijven en op 1 van deze dagen Trolltunga te lopen.
19 augustus rijden we richting Bergen
20 augustus hele dag Bergen bezichtigen
21 augustus rijden we richting Gudvangen / Fläm / Aurlandsdal
22 augustus vroeg op pad naar Nigardsbreen gletsjer om daar een hike te doen
23 augustus via Dalsnibba naar Geiranger / ørnevegen
24 augustus willen we de Trollstigen rijden en eventueel naar Storseisundet (Brug) rijden
25, 26, 27 augustus heb ik vrij gelaten om richting Oslo te rijden of om te gebruiken om extra dagen te blijven op bovengenoemde plekken
28 augustus aankomst Oslo
29 augustus volledige dag in Oslo
30 augustus naar de ferry in Larvik om terug naar Denemarken te gaan
31 augustus en 1 september hebben we dan de tijd om naar huis te rijden

Hartelijk bedankt alvast voor jullie informatie en wijze woorden :slight_smile:

Groetjes,

D&A

Hoi D&A

Het is wat lastig te vinden: http://fjordcruise.norled.no/RoundTripGroups.aspx?id=3000
Als het goed is kun je daar je bootje vanuit Lyseboth boeken. Het boeken moet wel in het Noors geloof ik maar dat is best te doen als je beetje creatief bent.

Je route ziet er mooi uit, sommige stukken moet je wel een flink eind rijden. Op zich is dat natuurlijk geen probleem maar besef wel dat Noorse kilometers een heel stuk minder opschieten dan de Nederlandse. Daarbij wil je onderweg natuurlijk ook wat foto’s maken, etc, etc… Bijvoorbeeld het stuk van Nigardsbreen naar Geiranger is best een pittig stuk. Wij doen dat meestal in 2 dagen en blijven nachtje slapen iets onder Olden. (Waar je overigens ook een leuke wandeling kunt maken naar een gletsjer, liggen aantal campings waaronder 1 heel mooie, heb eventueel linkje voor je.)

Voor je gletsjertocht: http://www.jostedal.com/hikes.htm er is daar een camping in de buurt, wel handig hoor want na zo’n tocht heb je echt geen zin meer om te rijden.

Verdere tips… Vergeet je tollpass niet te regelen vooraf (zie elders dit forum)

Andere tips… Tsja, wat wil je. Want in het wilde weg wat tips geven is wat lastig. Je route zit redelijk vol dus in hoeverre wil je daar nog iets aan toevoegen. Ik zie trouwens dat Flam in je route staat, dat viel mij echt tegen.

Groetjes Thijs

(ps. Als je van een biertje/wijntje houdt… Zelf meenemen!!! Want dat is echt duur. Officieel mag je niet veel zelf meenemen maar ze controleren toeristen meestal niet. Is op eigen risico uiteraard.)

Hey Thijs,

Waarom viel Flam jou tegen?

Wij vertrekken volgende week naar Noorwegen.

We trekken 8 dagen uit om te wandelen rond de gletsjer nabij Finse. (startpunt Fagerheim).
Toen was het plan om via de E6 naar Jotunheimen te rijden voor een dagtocht langs de Bessengraat,
maar omdat we anders op onze trip bijna geen fjorden zouden zien (we komen terug via het Oosten),
heb ik de route gewijzigd via Flam (E16 en E53).

Is dit een mooie route en te doen met een peugeot partner (2 persoonswagen)?

Het is de eerste keer dat we met onze eigen wagen door bergachtig gebied te rijden. Voordien namen we vooral OBV, maar dan zit je met het nadeel dat je alles moet meeslepen op een meerdaagse wandeling.

Groetjes Hedwig

Hoi Hedwig

Ik vind Flam erg toeristisch, met een beetje pech liggen er twee cruiseschepen en dan sta je erg lang in de rij. Afgezien van de rij vind ik het vrij duur en zijn er echt mooiere gebieden om te bekijken. Vooral met de auto kun je toch echt leuke, geweldige routes ontdekken.

De Bessengraat (bedoel je daar de Besseggen mee? Zo niet dan ken ik de wandeling niet.) is geweldig om te lopen. :slight_smile: Die kan ik je in ieders geval aanraden. (Al wil je dat niet horen als je hem net geschrapt hebt.)

Bij Finse heb ik zelf nooit gelopen, is wel een mooi gebied dus dat is zo ie zo niet verkeerd.

Dat stuk route dat je wilt rijden is leuk, niets mis mee! (En de route naar Flam is wel leuk hoor!!) Met de auto is het allemaal goed te doen, je komt misschien soms iets trager boven maar des te meer tijd heb je om van het uitzicht te genieten. Vergeet niet om in een lage versnelling de berg ook weer af te rijden, want als je constant je rem ingedrukt houdt loopt het soms niet goed af.

Misschien ook verstandig je tol vooraf te regelen: http://www.autopass.no/Visitors/Visitors'+Payment dat maakt het allemaal wat makkelijker en scheelt je zoeken naar betaalpunten. (en daar stoppen, etc, etc)

Groetjes Thijs

ps. Hoe is je route verders ongeveer? Want je kunt ook de heenweg wat aanpassen zodat je fjorden ziet)

Hey Thijs,

Met bessengraat bedoelde ik Besseggen.
die wandeling staat zeker op de planning.

Hieronder vind je onze trip op google +, hij is openbaar gedeeld:
https://maps.google.be/maps/ms?msid=211283354964386968868.0004e323a4609294c8cbd&msa=0&source=gplus-ogsb&dg=feature

Maar als ik het goed begrijp is Flam toch gewoon een gemeente waar we voorbij rijden, niet?
Ik heb gelezen dat we er een legendarische treinroute kunnen nemen naar Myrdal. We zouden dit eventueel doen, maar als het een enorm lange rij is, passen we misschien.

In 2009 zijn we al eens héél aangenaam verrast op de trein tussen Abisko (Zweden) en Narvik.

Groetjes Hedwig

Mooie route! Ligt ie al vast of ben je nog “gevoelig” voor alternatiefje? Het meest oostelijk stuk dat je nu rijdt is namelijk niet het meest mooie gedeelte van Noorwegen. (Schiet wel lekker op.)

Flam is inderdaad een dorpje met een station waar een erg toeristische spoorbaan loopt. (en die vind ik dus tegenvallen)

Hoi Thijs,

We staan zeker open voor alternatieven. We slapen in een tent en hebben niks gereserveerd, dus onze reis kan alle kanten op.

Laat maar weten welke route jou bijgebeleven is,

Bedankt!

Groetjes Hedwig

Ik heb (uiteraard) voor een deel jullie route aangehouden in deze alternatieven maar dan “net” iets anders.

Langere optie: Google Maps (Dan neem je Geiranger & Trollstigen ook mee)

Kortere optie: Google Maps (Dan heb je met Riksvei 55een van de mooiste wegen in de omgeving en kun je een uitstapje naar de Nigardsbreen doen om gletsjertocht met gids te doen)

Dag Thijs,

Ik heb onze route al wat aangepast, meer fjord en minder Oosten :-), dat pikken we misschien ooit nog wel eens mee.
Hopelijk is die bergpas, Riksvei 55, te doen. We zullen alvast het filmpje van Vlaanderen vakantieland bekijken.
Bedankt voor de tips!

Groetjes Hedwig

• Updated - - -

Hierbij de route uiteraard:

https://www.google.com/maps/mm?authuser=0&hl=nl

Euh… Volgens mij verkeerde linkje wat hij doet het niet. (en ik ben toch nieuwsgierig, ha ha)

Riksvei 55 is zeker te doen. Gewoon rustig aan naar boven dan komt het zeker goed.

Hoe is de reis geweest?

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer

De Trein bij Flåm valt inderdaad tegen.
Wat het leuk maakt is om fietsen te huren in Flåm en dan naar boven en uiteraard weer terug naar beneden te fietsen.
Actief maar wel ontzettend gaaf!

Vallen de campings mee? Zijn deze netjes? En qua prijs?
Wij zouden ook met de tent gaan en hebben op zich niet veel luxe nodig, maar proper sanitair enz. vind ik toch belangrijk.

Bijna alle camping zijn netjes (soms ouder maar wel schoon.) De prijzen varieren een beetje van goedkoop tot duur. Zeer regelmatig ook kookvoorzieningen voor tentkampeerders, handig bij regen.

Waarom gaan jullie niet in juni of juli? Dan zijn de dagen heel lang en de nachten zijn niet donker.