Na een paar maanden zoeken en lezen heb ik mijn vriendin een (eventuele) route gemaakt naar noorwegen.
Graag had ik wat ideeen of suggesties gehad over de Route. We zouden zo’n 28 dagen gaan met een bestelwagen. slapen gaan we grotendeels op campings doen in de wagen. In de steden Bergen en Oslo hebben we een hotel geboekt.
Dag 1 - Belgie → Denemarken (ergens in de buurt van Kolding)
Dag 2 - Kolding → Hirsthals (ferry) → Kristiansand
Dag 3 - Kristiansand → Frafjord (Mannafossen)
Dag 4 - Frafjord (Gloppedalsura)
Dag 5 - Frafjord → Lysefjord
Dag 6 - Lysefjord (Preikestolen)
Dag 7 - Lysefjord → Roldal, Odda (Watervallen Weg 13)
Dag 8,9 en 10 - Roldal, Odda (Gletsjers)
Dag 11 - Roldal, Odda → Bergen
Dag 12 - Bergen
Dag 13 - Bergen → Gaupne (Nigardsbreengletsjer)
Dag 14 - Gaupne → Lom
Dag 15 - Lom → Olden
Dag 16 - Olden (Gletsjer Brikesdalbreen)
Dag 17 - Olden → Geiranger
Dag 18 - Geiranger → Andalsnes (via Trolstigen weg 63)
Dag 19 - Andalsnes → Kristiansund (Atlantische weg)
Dag 20 - Kristiansund → Oppdal
Dag 21 - Oppdal (Dovrefjell NP)
Dag 22 - Oppdal → Otta
Dag 23 - Otta (Rondan NP)
Dag 24 - Otta → Glendesheim (Beseggen wandeling)
Dag 25 - Glendesheim → Oslo
Dag 26 - Oslo
Dag 27 - Oslo → Langesund (ferry)→ Hirsthals
Dag 28 - Hirsthals → Belgie
Je route even op maps bekeken. Ziet er top uit hoor!
Ik weet niet of ik nog veel kan toevoegen, veel van de tips die ik vaak geef staan al achter de plaatsen waar je langs komt. Ik weet niet of je bij Gaupne de Nigardsbreen op wil maar als je dat wil zou ik daar echt een dag voor uittrekken. Je kunt na afloop altijd nog beslissen toch een stuk door te rijden maar wij vonden het wel prettig gewoon na te genieten op de camping. (Ik neem aan dat je het linkje naar de betreffende website hebt.)
De Besseggenwandeling gaat je zo ie zo een dag kosten, dus ook daar moet je, indien je hem wilt lopen, een dagje voor uit trekken.
In Geiranger kun je het Geirangerfjord bekijken per boot, dat is ook wel een aanrader. Je kunt het fjord dan echt mooier zien dan vanaf de weg. Je zou daar dus ook een dagje kunnen blijven hangen.
Wat voor dingen zou je nog willen weten? Je lijkt me aardig ingelezen en is beetje nutteloos tips te geven die je al kent.
Heb inderdaad al heel wat tijd doorgebracht op internet. Wij zijn ondertussen ook al een beetje gewend rond te reizen na Canada, Ijsland en Schotland. Meestal maken we wel een gedetailleerde planning met in het achterhoofd dat niks moet maar alles mag gedaan worden.
In Gaupne zullen we waarschijnlijk wel een ganse dag verblijven.
Hier zijn een paar vraagjes.
Dag 8 zouden we graag een wandeling op de Hardangervidda willen doen. Zijn er vertrekpunten tussen Roldal en Otta?
Moet je bij de beseggenwandeling echt klauteren of valt dat wel mee. Mijn vriendin heeft geen hoogtevrees maar echter schrik om te vallen in een afgrond of zo
De bewegwijzering en bezienswaardigheden is dat goed aangegeven.
In de volgende weken zullen er nog wel vraagjes verschijnen. Wij vertrekken pas 10 juli.
Dank je voor de moeite en tijd die je hieraan besteed.
Moet je bij de beseggenwandeling echt klauteren of valt dat wel mee. Mijn vriendin heeft geen hoogtevrees maar echter schrik om te vallen in een afgrond of zo
Ik zou zeggen, Google even op afbeeldingen dan zie je het beter dan ik kan uitleggen. Het is klauteren maar niet echt “bergbeklimmen”.
De bewegwijzering en bezienswaardigheden is dat goed aangegeven.
Is vrij goed hoor. Wij hebben altijd veel plezier gehad van het ANWB Goud boekje over Noorwegen.
Mooie route hoor!! Een deel van je route gaan wij dit jaar ook aandoen!
Besseggen is geweldig! Ik vind het denk ik het mooiste wat ik in Noorwegen gedaan heb…
Je kan hem op 2 manieren lopen, het mooist en handigst is vertrekken vanaf de parkeerplaats met de boot naar de andere kant van de berg en dan over de berg teruglopen richting de parkeerplaats. Dan is de afdaling het meest geleidelijk en dus het meest makkelijk.
Er zitten wel wat klim-stukken bij, maar als je de rode “T”-'s volgt laat men je het relatief makkelijkste pad lopen. Het is op sommige stukken redelijk stijl en ik kan me herinneren dat ik op sommige stukken soms best wel wat zweethandjes had, maar echt gevaarlijk wordt het niet hoor…
Hoi Jim, kijk eens op chrisendees.waarbenjij.nu (type dit in je adresbalk van internet explorer) wij zijn nu bijna drie weken thuis en hebben een prachtige route gereden door Zuid/West Noorwegen en via binnenland, Otta enzovoorts weer naar beneden. Wegnummers tips en zo staan erbij!
Hebben een prachtige reis achter de rug.
Het weer was fantastisch, hebben op 4 dagen een beetje regen gehad. Op 28 dagen is dat heel weinig. Er waren dagen van 30 graden bij. Verschillende Noren vertelden dat ze nog nooit zo’n zomer hebben meegemaakt in Noorwegen.
Hebben 20 nachten wildgekampeerd, 4 nachten op een camping en 4 nachten in een hotel overnacht.
Het hoogtepunt vonden wij de Jotunheimen.
Wil je nogmaals bedanken voor de tips en antwoorden. Hebben veel nuttige informatie kunnen vinden op het Forum.