Hallo,
Op 25 juni as willen mijn partner en ik 3 weken in Noorwegen rondtrekken met ons campertjes. We hebben al veel op internet gezocht en mijn probleem is dat ik steeds meer leuks zie om te gaan doen of bekijken. Welwillend vanuit Hirsthals overvaren naar Kristiansand en dan naar de lysefjord om daar de Kjerog en de prekestolen te bekijken.
We willen ook graag de watervallenweg een gletsjer en de geirangerfjord en sognefjord zien.
Ook lijkt het me leuk om Stavanger, Bergen en Alesund te bekijken
We zouden het leuk vinden om ook deAtlantische weg bij Kristiansund te rijden ( atlanterhavsveien)
Maar of we alles kunnen zien in die 3 weken??
Ik zou het heel fijn vinden als iemand ons zou willen adviseren voerde route die we kunnen nemen en de campings die we daar bij kunnen aandoen.
Met vriendelijke groet
Alice
Hoi Alice
Ik zit momenteel in het buitenland dus ik kan geen goede route voor je maken nu. (Geen pc)
Kort gezegd, reken op 50 per uur max. Dan kom je goed uit. Kijk daarnaast even wat posts hier door. Staan diverse routes op waarvan er zeker 1 lijkt op jouw wensenlijstje.
Groetjes Thijs
Via Wereldwijzer app
Hoi Alice,
In 3 weken tijd kun je al aardig wat zien van Noorwegen hoor, al moet je er wel rekening mee houden dat je dus wel veel aan het reizen zult zijn.
Zelf heb ik dat nooit als vervelend ervaren; in tegendeel, het rijden in Noorwegen is hartstikke leuk! Je kijkt je ogen uit, het landschap veranderd elk uur en overal is het prachtig. Maar houd wel rekening met wat Theiz zegt; gemiddeld haal je zo’n 50km/u. En als je zo nu en dan nog eens lekker buiten de auto een broodje gaat eten of een wandelingetje maakt duurt de reis nu eenmaal een stukje langer. Maar juist wanneer je daarmee rekening houdt is het geweldig reizen in Noorwegen!
Kjerog & Preikestolen zijn beide niet in 1 dag te bezichtigen trouwens, ze liggen beide een flink eind lopen van elkaar vandaan.
Het handige is wel dat jullie een camper hebben en dus kunnen stoppen en overnachten wanneer je wilt (je mag buiten de bebouwde kom en indien niet als verboden aangegeven overal camperen in het buitengebied.). Aan de andere kant zijn er vele campings waar je terecht kunt met de camper.
Ik denk dat het het makkelijkst is als je op een rijtje zet wat je allemaal wilt gaan zien straks en aan de hand daarvan een route bepaalt. Als je dan bijvoorbeeld hier of andere fora’s zoekt naar andere tips en mooie wegen kan je vanzelf een erg mooie route maken. Zelf vind ik weg 13 een erg mooie weg, die loopt van het zuiden richting Bergen dus die zou je kunnen nemen.
Als ik het zo zie verblijven jullie met name in het westen van het zuidelijke deel van Noorwegen. Dat is sowieso een erg mooie omgeving waar meer dan genoeg campings te vinden zijn.
Bij de rondreizen die ik tot nu toe gemaakt hebt zijn we altijd op de bonnefooi op zoek gegaan naar een slaapplek en dat is altijd goed gegaan. Ik zou daarom als ik jullie was niet van te voren de campings boeken maar een campinggids op papier of via een app op je telefoon meenemen.
Of zet ze als Point Of Interest in je navigatie, dan kan je zelfs aangeven dat je een signaaltje krijgt wanneer je in een straal van X-km bij een camping in de buurt bent. Zo hebben wij tot nu toe telkens een leuke slaapplek gevonden. En dan zijn er natuurlijk nog genoeg campings of hytters die vanaf de weg aangegeven staan bij een particulier achter het huis… Zo kom je op de meest mooie plekjes!
Omdat wij altijd op zoek gaan naar Hytters moet je er wellicht iets eerder bij zijn dan met de tent, caravan of camper. Daarom hadden wij als leidraad dat we elke reisdag zo rond een uur of 16u op zoek gingen naar een leuke hut, zo heb je dan nog wat te kiezen. Maar ik denk dat dat met een camper veel makkelijker zal zijn.
Een handige site waar je nog wel het e.e.a. aan informatie kunt afhalen is: http://www.reistipsnoorwegen.nl/
Deze bevat ook veel info: http://www.noorwegen.org/index.php/forum
En deze: http://www.noorwegenforum.nl/
(wellicht heb je die ook al wel gevonden)
Hier staan leuke wandelingen gedetailleerd besproken maar ook staat er een heel handige autoreis “kennismaking met Noorwegen” hier staan best wel wat bezienswaardigheden in waar je misschien wat leuke tips in opdoet.
Wij hebben ook de meeste van al onze informatie van diverse fora’s afgehaald.
Wij vertrekken vrijdag ochtend de 29e juni, ook voor 3 weken. Voor het eerst op vaste plekken (omdat m’n schoonouders mee gaan en gezien hun leeftijd is elke dag reizen iets te veel van het goede). We verblijven een week in Etne daarna een week in Olden en zitten de laatste week in Fagernes (meer richting het Oosten). Maar de 1e 2 weken zitten we dus in hetzelfde gebied!
Alvast heel veel plezier en geniet ervan!!
Hoi Alice ik zie dat jullie al weg zijn maar voor tips, kijk eens op chrisendees.waarbenjij.nu (type dit in je adresbalk van internet explorer) wij zijn nu bijna drie weken thuis en hebben een prachtige route gereden door Noorwegen. Wegnummers en zo staan erbij!