Op vakantie naar Noorwegen, in de zomer, wie helpt

Goede dag iedereen

Ok wij willen dus deze zomer naar Noorwegen gaan. (we gaan met een 5 a 6 personen zijn).

En zijn van plan om met de auto in Belgie te vertrekken. Maar nu wou ik vragen, wat u zoal kan aanbieden dat we zeker moeten gedaan en gezien hebben. Wij hebben voor deze reis 2 weken uitgetrokken maar nemen allemaal 3 weken verlof, zodat er altijd iets spatie is, maar het liefst houden we het op de 2 weken. Het gaat in de zomer zijn, dus juli of augustus, daar zijn we nog niet uit.
Ohja we zijn allemaal tussen de 21 en de 25 jaar (dus er mag wat actie zijn en moet niet te saai zijn (zoals museums,…) (tenzij het echt de moeite is)

Een paar vraagjes:

1. We zijn van plan om via Zweden te rijden richting Noorwegen (voor die brug te nemen en niet de Ferry) (is dit een slim idee?)

2. De bedoeling was ook om de west kust te doen en dan eventueel langs midden of oostkant terug te reizen (is dit haalbaar op 2 weken)?

3. we willen ook niet elke dag op hotel gaan, maar eigenlijk kamperen (omdat dit een toffere ervaring is en om geld te besparen)

4. graag had ik ook walvissen, dolfijnen, … gezien (is dit bv ook mogelijk zonder een tocht met de gids te doen?)

5. ik en een ander persoon hadden ook graag een paar bergen beklommen, wij klimmen al een hele tijd indoor en nu zondag start onze klimschool waardoor we na het behalen van ons diploma een kvb 3 hebben. Dus dit zouden we ook graag doen.

6. wat moeten wij zeker gedaan en gezien hebben?

7. wat we zeker willen doen zijn: Kjerag, Trolltunga, Preikestolen, Trollstigen

8. 2 personen van de groep, waaronder ik zelf houden ook graag van foto’s maken, maar dat zal in dit land wel niet moeilijk zijn veronderstel ik

9. zijn er speciale regels in Noorwegen, ik heb wel gehoord dat alcohol in het openbaar verboden is, maar voor de rest weten we er niet zo heel veel van

10. wat gaat het ons ongeveer kosten, qua benzine/ auto huur dachten we rond de 2000 euro, maar voor dingen te bezichten, iemand daar een idee?

11. alle raad en info is dus welkom

ALVAST SUPER BEDANKT

Hoi Jeroen

Om het duidelijk te houden heb ik je vragen even gekopieerd, das het makkelijkste qua antwoorden:

1. We zijn van plan om via Zweden te rijden richting Noorwegen (voor die brug te nemen en niet de Ferry) (is dit een slim idee?)

Dat hangt er helemaal van af waar je heen wilt. Je geeft aan dat je naar de westkust wilt, dan is de overtocht Hirtshals - Kristiansand of zelfs Hirtshals Bergen misschien een betere optie omdat je dan dichter bij je “doel” bent.

1. De bedoeling was ook om de west kust te doen en dan eventueel langs midden of oostkant terug te reizen (is dit haalbaar op 2 weken)?

Hangt er helemaal vanaf hoe ver je naar het noorden wilt. In twee weken kun je natuurlijk niet heel ver richting het noorden.

1. we willen ook niet elke dag op hotel gaan, maar eigenlijk kamperen (omdat dit een toffere ervaring is en om geld te besparen)

Campings zat! Zeker doen dus. Helemaal omdat hotels echt duur zijn.

1. graag had ik ook walvissen, dolfijnen, … gezien (is dit bv ook mogelijk zonder een tocht met de gids te doen?)

Walvissen zonder gids… Als je heel veel geluk hebt misschien. Zo ie zo is walvissen alleen mogelijk als je vrij ver naar het noorden gaat. Bij mij weten zijn die in zuid Noorwegen niet te zien. Je kunt ze in Andenes zien met een gids. (best eindje de zee op) http://www.whalesafari.no/
Dolfijnen weet ik zo niet, ik denk dat je dan ook wel een eindje naar het noorden moet of veel geluk moet hebben.

1. ik en een ander persoon hadden ook graag een paar bergen beklommen, wij klimmen al een hele tijd indoor en nu zondag start onze klimschool waardoor we na het behalen van ons diploma een kvb 3 hebben. Dus dit zouden we ook graag doen.

Niets aan toe te voegen:
http://www.visitnorway.com/nl/Activiteiten/Actie--Avontuur/Bergbeklimmen-in-Noorwegen/Tien-aanbevolen-plaatsen-voor-bergbeklimmen-in-Noorwegen/
http://www.visitnorway.com/nl/Activiteiten/Actie--Avontuur/Bergbeklimmen-in-Noorwegen/

1. wat moeten wij zeker gedaan en gezien hebben?

Tsja… Lastig. Smaken verschillen en in Noorwegen is zo veel ontzettend mooi! Als ik jullie zo een beetje inschat heb ik wel paar leuke ideeën:

De Besseggen, leuke en pittige wandeling. Lijkt me wel iets voor jullie. Je kunt de dagtrip doen of de tweedaagse trip waarbij je onderweg in een hut overnacht. Besseggen - Informasjon om turen - Oppdatert for 2023, http://www.visitnorway.com/nl/Product/?pid=73895

Kajakken bij Geiranger lijkt me voor jullie zeker leuk: 21 Breathtaking Trips for Kayaking in Norway - Kayak More Tomorrow

Gletsjertocht zou ik ook zeker doen: http://www.jostedal.com/hikes.htm

Voor de rest… Als ik zie wat jullie allemaal al willen doen in twee weken zou ik het daar lekker bij laten. Je hebt aantal activiteiten die dag duren, je reistijd tussen de punten. Dan zit je wel aardig vol en kom je veel leuks onderweg tegen.

1. wat we zeker willen doen zijn: Kjerag, Trolltunga, Preikestolen, Trollstigen

Goede keus!

1. 2 personen van de groep, waaronder ik zelf houden ook graag van foto’s maken, maar dat zal in dit land wel niet moeilijk zijn veronderstel ik

Die kun je er meer dan genoeg maken

1. zijn er speciale regels in Noorwegen, ik heb wel gehoord dat alcohol in het openbaar verboden is, maar voor de rest weten we er niet zo heel veel van

Euh… Mij is nooit iets geks aan regels opgevallen. Naja, de boetes zijn nogal hoog als je te hard rijdt, niet doen dus! Houd er wel rekening mee dat als jullie met groepje jeugd gaan het risico op grenscontrole vast iets groter is, dus qua alcohol meenemen loop je dan een risico. Alcohol is zo ie zo echt heel erg duur dus meenemen loont de moeite. (eigen risico natuurlijk maar veel mensen doen het)

1. alle raad en info is dus welkom

Normaal geef ik nog wat leuke routetips aan de hand van wat mensen willen, maar aangezien Google alle mooie wegen in Noorwegen heeft afgesloten wegens wintersluiting kan ik weinig leuks laten zien… Dus herinner me daar nog een keer aan als we wat verder richting de lente komen.

Ok super bedankt, hier zijn we al heel fel mee geholpen
ik ga dit ook zeker aan mijn kameraden voorleggen, en inderdaad tot heel noor noorwegen was misschien een beetje te enthousiast :slight_smile:

thnx :slight_smile:

In twee weken zou ik niet noordelijker gaan dan Andalsnes (einde Trollstiggen).

Mocht je nog meer willen weten, roep maar!

Als jullie van de lichte nachten willen profiteren, moeten jullie niet in augustus gaan, maar in juni / juli.

Verder kunnen jullie ook overnachten in jeugdherbergen (vandrehjem) of campinghutten. Niet duur.

Wees voorzichtig met bergbeklimmen! Levensgevaarlijk! Ga liever lekker wandelen over begane paden.

Wat bedoel je met dingen te bezichtigen? Mooie stadjes, boerderijen, watervallen, openluchtmusea, bruggen, havens, schepen? Of wat anders?

@ theiz, ik vrees er ook voor dat we niet verder gaan geraken, nu goed we zien wel eens we aan het rijden zijn :slight_smile:

@ corzijlstra, ja maar dan heeft niet iedereen verlof, het beste komt voor ons uit juli of augustus

daar waren wij ook al naar aan het kijken voor een jeugdherberg of iets dergelijks :slight_smile:

en ja inderdaad bergbeklimmen kan gevaarlijk zijn, als je het niet goed toepast, je kan bewijzen van spreken de deur uitwandelen en dood gereden worden. allee ja ik bedoel maar er kan altijd iets gebeuren, en daarom dat wij de klimschool volgen voor ons voor te bereiden voor het bergklimmen ( en we gebruiken uiteraard klimmateriaal zoals touwen en zekeringstoestel moest je daar aan twijfelen. En we houden nu namelijk van actie. :slight_smile:

en qua bezichtigen, moet het niks saais zijn, (zoals museums, tenzij het echt de moeite waard is)
maar nja dat mag zeer gevarieerd zijn, gewoon iets van mensen die al daar geweest zijn of al van iemand anders hebben gehoord, van dat moet ge zeker gezien hebben als je in Noorwegen zijt.

alvast bedankt

Hoi, kijk eens op chrisendees.waarbenjij.nu (type dit in je adresbalk van internet explorer) wij zijn nu bijna drie weken thuis en hebben een prachtige route gereden door zuid/west Noorwegen en via het binnenland Otta weer naar beneden. Wegnummers en zo staan erbij!

Wij hebben qua overtocht gekozen voor Hirtshals-Langesund, 4,5 uur varen. Het is een pracht weg en leuke dorpjes/stadjes onderweg zoals Risør en Kragerø. Moeite waard om te bezoeken.

Hoi Jeroen

Leuke vakantie gehad in Noorwegen? De geplande route gereden of toch afgedwaald?

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app