week in cambodja

hoihoi,

Wij gaan eind september voor 24 dagen naar Vietnam en Cambodja. Achteraf zie we pas dat dit veel te weinig tijd is en dat we dus keuzes moeten maken. We hebben ervoor gekozen om het grootste gedeelte in vietnam te doen en dan wellicht in de toekomst Cambodja nog eens aan te doen in combinatie met Laos of Thailand. We hebben dus ongeveer een week in Cambodja. We komen aan via de Mekong Delta met een bootje in Cambodja. Ik begreep dat je dan met de snelboot door kan naar PP, of is het sneller met de bus? Hoeveel dagen moeten we rekenen voor PP en killing fields. Een kookles lijkt ons ook fantastisch. Daarnaast willen we graag Angkor Wat zien. Enig idee of we in de korte tijd (6 tot 9 dagen) nog meer kunnen doen? Wellicht iets strand/jungle/natuurachtigs? Tot nu toe heb ik me alleen nog op vietnam gericht, maar vanavond ga ik mn lonely planet van cambodja zitten, maar misschien hebben jullie geweldige tips.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Annette

Ik ga beginnen met een tip. Een must in PP is toch de Blazing Trails/Quad tour, geweldig door het binnenland en op bezoek bij locals.

De Killing Fields is een tour die je zo lang kunt maken als je wilt, wij waren in 1,5 uur klaar…
Wel wil ik je aanraden om eerst naar Tuol Sleng (genocide museum) te gaan, dan zijn de Fields nog indrukwekkender.

Verder kun je in PP nog naar het Nationaal museum, koninklijk paleis of wat Phnom.
In de avond, wanneer het koeler is, zijn er nog diverse markten die je kunt bezoeken.

Voor SR zou ik zeker 3 dagen Angkor doen, wij deden er 2 dagen over maar dat is best doorlopen… Neem ondanks dat deze uit de buurt ligt de Banteay Srei tempel zeker mee, misschien wel de mooiste.

De bus tussen PP en SR kost je minimaal 6 uur reistijd.
Je kunt ook met de boot, mits er geen laag water is. Deze trip duurt 7 a 9 uur…

1 like

Hoi Anette,

Ben net terug uit Cambodja/Thailand.Samen met mijn dochter een 2.5 week door Cambodja en 1.5 week Thailand getrokken.Vanuit Bangkok naar PP gevlogen.Hier 3 nachten geslapen. 1 dag killingfields en Tuol sleng gevangenis. Volgende dag paleis en nog wat andere plekjes in de stad. Wat ook mooi schijnt te zijn is naar zijde eiland in de mekong. Met een vissersbootje plaatselijk zelf te regelen.(niet gedaan)
Daarna afgezakt naar Kep,Kampot en daarna door naar Sihanoukville.Alle drie langs de kust. Houdt
wel rekening met regenseizoen langs de kust.Kan heftig zijn.
Wat veel tijd kost is toch het reizen zeker langs de kust.Zeer slechte wegen en meestal ben je 5 a 6 uur kwijt. Verplaatsen tussen steden kost je toch eigenlijk een dag.

Heel leuk vonden we beide Battambang. Hier de kookcurcus gedaan.
Bamboo-train krokodillenfarm killingcave(vergelijkbaar met killingfields) en het uitvliegen van miljoenen vleermuizen.Deze 4 dingen zijn met een dagtourtje goed te doen met een tuktuk-chauffeur.
Persoonlijk vond ik SR tegenvallen.Stad is wel relaxed maar voor de tempels vond ik 1 dag meer dan genoeg.

Weet niet waar je naar toe gaat na Cambodja maar de grens overgang van Cambodja naar Thailand duurde 3 uur!! Uitchecken Cambodja en dan weer inchecken Thailand.
Daarna lekker relaxen op Koh Chang in Thailand.
Voor meer info over onze trip zie familiemeere.waarbenjij.nu

Gr Raymond

1 like

Ha Annette,

Vorige jaar zijn wij vanuit Thailand een weekje naar Cambodja gegaan om dat we van onze route af wilden wijken i.v.m. de overstromingen toen in Thailand. We hadden Cambodja dus van tevoren niet voorbereid en hebben daarom vooral de “highlights” gezien en gedaan.
De eerste dag waren wij in Siem Reap, waar ook hoogwater bleek te zijn dus alles ging ook iets langzamer dan normaal gesproken. We hebben ons die eerste dag prima vermaakt met rondlopen over de markt en een beetje mensen kijken in Pub Street. (We waren ook even aan een rustige dag toe…) Daarna zijn we twee dagen naar Angor Wat gegaan. Zo mooi als iedereen zegt dat het is, zo mooi vond ik het ook echt. Twee dagen is prima, maar als je drie dagen kan gaan heb je nog wat meer tijd en kan je eventueel ook wat tempels bekijken die wat verder buiten het “complex” liggen.
Daarna zijn we naar Phnom Penh gegaan. Wat Zaan al schreef zijn er dan verschillende dingen te bekijken en te doen… Museum/paleis/tempel/markten de ene dag en Tuol Sleng en The Killing Fields de andere dag. Wij deden eerst de Killing Fields en daarna de gevangenis, maar ik denk ook dat Killing Fields nog beter “aankomt” als als je eerst Tuol Sleng bezoekt.

De geschiedenis van Cambodja is best indrukwekkend, vooral omdat het allemaal nog niet zo lang geleden is. Ik wist daar zelf eigenlijk niet zoveel vanaf en vond het nog best leerzaam om er iets over te lezen. We hebben in Siem Reap twee boeken gekocht (dat is natuurlijk wel extra gewicht in je backpack maar wij zaten toch al tegen het eind van onze reis) hierover.

Wat ons gelijk de eerste dag in Cambodja al opviel waren de bedelende kinderen. Het waren er in elk geval veel meer dan in Thailand en in Vietnam (daar ben ik niet geweest, maar dat zei mijn vriend). In de steden, maar ook bij Angkor Wat. Daar moet je je vooral niet gek door laten maken. Sommige van hen zijn uitermate beleefd en daar kan je dan nog best een praatje mee maken, anderen zijn brutaal en alleen maar uit op geld of eten.

Veel plezier!

1 like

Hallo allemaal,

Ortega schreef: Wat ons gelijk de eerste dag in Cambodja al opviel waren de bedelende kinderen.

Helaas is het zo dat rond Angkor Wat een soort industrie is ontstaan om de toeristendollar te bemachtigen. Er worden kinderen naar Engelse les gestuurd, om toeristen financieel beter te kunnen “uitkleden”. Niet zelden zijn dit Vietnamese families. “You have to buy T-shirt” is een veelgehoorde uitdrukking. Ik zou zeggen: Werk hier niet aan mee, geef geen geld, en koop niets. Je houdt slechts een soort industrie in stand.

Een paar jaar geleden deed dit verschijnsel zich ook voor aan de kust bij
Sihanoukville, echter daar is er (wellicht door toedoen van de autoriteiten) godzijdank een einde aan gekomen.

In Phnom Penh zie je het vooral bij de toeristische attracties, en aan de boulevard langs de Mekong. Ook aan de grens met Thailand zijn er veel
kinderen die bedelen. Zowel in PP als aan de grens spreken deze kinderen geen engels, maken dus geen deel uit van een “industrie”. Zelf geef ik nooit geld, je kunt bijv. voor weinig geld (Ik meen 5 voor een dollar) stokbrood kopen, en dat uitdelen. Het kan zijn dat het geld wat je ze geeft moet worden afgegeven aan volwassenen, dat risico wil ik niet nemen.

In de rest van Cambodja (Plaatsen als Battambang, Kampot, Kep) zie je het eigenlijk niet.

Hans.

1 like

hoi,

Bedankt voor de tips…ik zal de bedelende kinderen uit de weg gaan. 1x slechte ervaring gehad met bedelende kinderen in Parijs, dus ik pas wel op!

Ga er iig voor zorgen dat we 2 a 3 dagen naar Angkor Wat gaan. Siem Reap zullen we alleen zien omdat we daar vandaan van en naar Angkor gaan.

ook gaan we 2 a 3 dagen naar PP voor de stad met Paleis, Museum, markt, tempels ed en uiteraard Tuol Sleng en The Killing Fields.

Dan hebben we nog tussen 2 a 3 dagen over, kunnen we daar nog iets mee in cambodja, of kunnen we deze beter aan PP of AW plakken of toch in Vietnam besteden?

We zijn er ongeveer midden oktober. Graag zouden we nog wat natuur of strand toevoegen, omdat we in het regenseizoen bij het kustgebied van vietnam zijn.

Alvast bedankt!!