komende zomer wil ik graag naar cambodia en thailand met mijn vriend.
We dachten aan ongeveer 1 dikke week naar cambodia te gaan.
nu heb ik een aantal dingen opgezocht die me leuk leken te doen.
Weten jullie wat deze ongeveer zullen kosten?
En misschien zijn er nog dingen die ik er niet bij heb gezet maar die jullie zeker aan raden!?
Naar cambodia willen we waarschijnlijk door naar het noorden van thailand.
uitstapjes:
The killing fields
Siem reap the temple van angkor wat
Hoofdstad phnom penh
Tuol sleng gevangenis
Battambang (bambootrein)
Sihanoukville (stranden)
Boottocht van siem rap naar battambang
Deze dingen zijn ongeveer wat ons leuk leek in cambodia
ligt er aan waar jullie Cambodja binnen willen komen, want anders moeten jullie een groot deel van de route dubbel afleggen. Lijkt me alleen haalbaar in een week met binnenkomst via Trat(PH) - Koh Kong(C) en dan beginnen in Sihanoukville. Mochten jullie nog een afsluiter aan een Thais strand plannen, dan zou ik persoonlijk Sihanoukville overslaan en de extra tijd in Phnom Penh en Angkor besteden.
Phnom Penh is een leuke stad voor een paar dagen. Tuol Sleng en de Killing Fields van Choeung Ek zijn makkelijk op dezelfde dag te bezoeken met een tuk tuk. Ik zou TS eerst bezoeken, want met de informatie die je daar krijgt maken de KF m.i. nog meer indruk. Het koninklijk paleis en het nationaal museum is ook een aanrader en is makkelijk op een morgen te doen. Liggen naast mekaar en direct in het centrum van de stad. 's Avonds is het aan de boulevard (Sisowath Quay) en omgeving gezellig vertoeven en kun je overal lekker eten.
Tel voor Phnom Penh Siem Reap een dag uit, in de morgen vertrekken (met vip bus) en laat op de middag op bestemming. Vanuit Siem Reap kun je in 15-20 minuten naar Angkor. Je kunt passen van 1 dag kopen, maar ook meerdaagse kaarten zijn verkrijgbaar. Koop je de avond ervoor je kaart, dan mag je die avond al naar binnen en kun je van de mooie zonsonderang genieten.
Vanuit Siem Reap naar Battambang met de boot is ook een trip van 's morgens tot laat in de middag, maar afhankelijk van het weer kan het langer of korter duren. Battambang is een leuke plaats, maar na twee dagen weet je het m.i. wel.
Vanuit Battambang zit je redelijk dicht bij de grensovergang Poipet(C) - Aranyaprathet(TH).
Voor een week zou ik niet meer plannen, want vaak wil je ergens waar het leuk is nog een dag of meer blijven.
Zoals Roberts hierboven al beschrijft is het inderdaad het makkelijkst, hoewel het nog krap is in een week.
Persoonlijk heb ik al 3 dagen nodig voor Angkor Wat, zeker als je ook de tempels wilt zien die wat verder weg liggen, zoals naar mijn mening de mooiste Banteay Srey.
Als tip wil ik je de Blazing Trails quad tour aanraden, een geweldige ervaring om met de quad tussen de locals door te rijden en daar wat drink stops te maken. En de lokatie is ook perfect want het zit bijna naast de Killing Fields
We willen er ook wel 9 dagen blijven, komt niet op 1 dag natuurlijk.
Ik lees uit ervaringen op et forum dat er mooie stranden zijn waar het heel rustig is, dat lijkt me heerlijk. Waar je dan ook kan overnachten
Weten jullie waar je dan moet zijn?
wij zijn daar onlangs 2 weken geweest. de toppers vond ik: battambang circus, slowboat van battambang naar siem reap, in siem reap de tempels ankor watt, tra phom, roze tempel bantay srey, bayon en de leukste activiteit daar was een paardrijtocht van 4 uur door de natuur via happy horse farm. sihanoukville absoluut niet de moeite, kampot en kep wel leuk, 4 rivers floating lodge super, phnom penh killing fields en gevangenis de moeite, maar zeker niet teveel tijd spenderen.
ook wij gaan eind jan. een week naar Cambodja voor een visa run, wij gaan via de grenspost bij Pailin, voor alle zekerheid een vraag kan je bij iedere grenspost je 60 dagen stempel weer krijgen (wij hebben een visum met double entries)
Ik denk dat ze met die rustige stranden Koh Rung en Koh Rung Samloem bedoelen. Dit zijn twee eilanden voor de kust van Sihanoukville. Sihanoukville heeft ook stranden, maar die kun je niet rustig noemen.
Het kan ook zijn dat men Koh Kong bedoelt, er zijn twee Koh Kongs: Het stadje Koh Kong en het eiland Koh Kong, in de zee ervoor.
Koh Rung en Koh Rung Samloem kun je boeken voor 15-25 dollar per nacht bij verschillende adressen in Sihanoukville.
Je gaat er naartoe met de boot, een reis van 3-4 uur. Ik was er een jaar geleden. Het weer was toen slecht, harde wind.
Let erop als je boekt dat men foto’s laat zien van waar je terechtkomt.
Koh Kong (eiland) was ik twee jaar geleden, toen was het nog niet mogelijk te overnachten, inmiddels wel, maar dat zou “very basic” moeten zijn.
ik ben 4 jaar geleden op koh rong geweest, ik vond het te spartaans (heel simpele hutjes met 2x 1-persoons matrasje met klamboe erboven, geen stromend water, 's avonds een uurtje stroom waarbij een mega TL-balk aanging wat een muggenmagneet was, geen ventilator oid). qua eten werd er gekookt door een van de bewoners van het eiland, was wel prima maar niet echt keuze, en verder was er ook niet veel te krijgen. maar als je dat geen bezwaar vindt: mooi en rustig was het wel!!