Aanraders?

Hallo,

In november gaan mijn vriend en ik voor vier weken naar Cambodja en Vietnam. We hebben ons tot nu toe voornamelijk gericht op Vietnam en zijn ons nu aan het orienteren op Cambodja.
We zullen zo’n 7 a 10 dagen in Cambodja verblijven. We willen in ieder geval naar Phnom Penh (Tuol Sleng/ Killing Fields), Siem Reap (+ 2 dagen Angkor) en Battambang (bambootrain). Van Siem Reap naar Battambang willen we graag met de boot.

Hebben jullie nog aanvullende tips/bezienswaardigheden, of is dit voldoende voor de tijd die we hebben?

Groetjes Evelien

Bij de Killing Fields kun je ook een quad-tour maken, zeer zeker de moeite waard!

2 dagen Angkor vind ik persoonlijk te kort, zeker als hier ook je aankomst een vertrek dagen in zitten. Wil je alles op een mooi tempo kunnen doen en ook bijv. de Banteay Srei (de mooiste imo), die 36 km verder weg is bekijken, dan zou ik zeker de 3 daagse tour doen.

hey Evelien,
als je naar Phnom Penh gaat enkel voor Tuol Sleng/Killing Fields, sla je dit beter over. Begrijp me niet verkeerd, het is verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar als je dichter bij huis, in Amsterdam het Anne Frank huis bezoekt en in België het kamp van Breendonk, zie je meer gruwel. Als je de film “Killing Fields” aandachtig bekijkt voel je evenveel de pijn. Het is niet hetzelfde desolate landschap als wat je in de film ziet, het is er nu meer een onverzorgd park met bordjes die aangeven welke gruwel er ooit afspeelde. De overlevenden hebben er de grove borstel doorgehaald en het meeste van wat er aan de Khmer Rouge herinnerde is verdwenen. De burgeroorlog die op de Khmer Rouge dictatuur volgde was minstens even erg, maar nog minder gekend. Je kan, mijns inziens, beter enkele dagen extra in Siem Reap spenderen. Daar zie je de vergane glorie van de Khmer, niet de horror.
Spreek er een moto-taxi driver aan, die kerels nemen je mee naar alle tempels en ruines in de buurt, hij pikt je 's ochtends op en blijft de hele dag bij je, zo lang je wilt.
Banta Srei is inderdaad echt de moeite.
…en laat je gewillig aftroggelen door de kleine verkopers, die bengels proberen je een flesje water of iets te verkopen, zelfs al weet je dat dat flesje 1/4$ kost en niet 1$. gun ze ook iets.

ik vond mn tuol sleng heel indrukwekkend, en iets wat er echt wel bij hoort als je naar cambodja gaat. van de killing fields had ik meer verwacht, dat is eigelijk meer een soort park. maar de kuilen die je ziet waren massagraven, en als je daarover na gaat denken is dat natuurlijk wel weer bizar.
battambang ben ik niet geweest, maar ik vond sihanoukville ook erg leuk. een klein stadje, met een paar strandtentjes, en vooral erg relaxed!!

Kep en Kampot en omgeving zijn leuk om te doen. Overnachten in Rikitikitavi (eigenaresse is Nederlands en haar man Engels) is erg leuk. Bezoek aan de omgeving geeft een indruk van de oude koloniale overheersing en het leven nu op het platteland. Bokor Hill is nu in handen van Chinesen en wordt volledig verbouwd. Wellicht wel leuk om een kijkje te nemen.
Neem eens contact op met Denise van Rikitikitavi. Zij is zeer behulpzaam om je trip in die omgeving tot een succes te maken.

Hi

Tja Angkor is een ‘must do’ maar dat spreekt voor zich. Je kunt een 1 daagse of drie daagse pas kopen (of 7 daagse). In drie dagen heb je ook de tijd om alles rustig te bekijken. Mocht je twee dagen gaan zou ik aanraden om het kleine en grote circuit in 1 dag te doen. Dan ben je wel kapot maar het is te doen. 6 uur zonsopgang en dan door gaan tot zonsondergang. ik zou zeker de afgelegen sites ook mee pakken. Die kun je dan op dag twee doen in de tuktuk en omdat het hele afstanden zijn kun je direct een beetje bijkomen van de dag ervoor. TIP voor guesthouse ‘bou Savy’. Ik heb nog nooit zo goed ergens budget gezeten. kijk maar op tripadvisor.
Sihanoukville heb ik zelf van genoten. Ben er ruim een week geweest. Het zijn peoples beaches en daar moet je wel tegen kunnen. Ik vond het heerlijk tussen alle cambodjanen, strandventers enz. Heerlijk vis eten en alles even goedkoop. Verwacht er geen superschone en witte zanstranden. Wil je het wat rustiger ga dan naar Otres beach.
Battambang is eigenlijk net niets in mijn ogen. De bamboo trein is 1 grote toeristentrap net als een aantal andere lokaties. Phnom sampeau … tja de lokalen doen alsof het een 2e killing fields is om toeristen te trekken. Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Horror ja maar dat gaat ook op voor veel andere plaatsen in Cabodja. Toch is het wel weer de moeite waard als je er voor zonsondergang heen gaat. Dan kun je eerst de grot en de tempel doen om vervolgens aan de voet van de berg de batcave te bewonderen. 1 grote wolk van vleermuizen die vlak voor zonsondergang hun weg naar buiten zoeken.
Bootocht (SR-Battambang) is een belevenis op zich. Wij hadden net 2 dagen Mekong achter de rug dus die hebben wij daarom niet gedaan. Wel veel verhalen over gehoord van mede reizigers. Je moet het een beetje treffen.
Veel plezier daar in ieder geval

grtz Q