In augustus ga ik 4 weken rondtrekken in cambodja.(rugzak)
Wie heeft leuke tips : steden ,guesthouses ,hotels , gidsen enz .
graag reacties van reizigers.
Groet bert
Hoi Bert…Waar vlieg je op Bangkok?
Vanaf Bangkok heb je diverse bureautjes die een visum en een busje kunnen regelen via de grensovergang Poipet naar Siem Reap waar het fantantische Angor What complex ligt. De tocht is bizar, één grote primitieve hobbelrit maar indrukwekkend…je ziet zo erg veel van het landschap…ondanks de tocht de moeite waard.
Om Siem Reap te ontdekken moet je een mannetje met scooter regelen…dit is veel goedkoper dan georganiseerd Angor What ontdekken.
Voor een paar dollar laten ze je in 1 dag het hele complex zien…Lekker vroeg gaan om de zonopkomst mee te maken…onvergetelijk. Als je verder reist naar Phnom Peng (of andersom) moet je met een snelle boot het Ton Sap meer oversteken. Hier vind je allerlei mensen die met hutjes op palen op het meer leven…schitterende foto’s kun je maken. Uiteraard in Phnom Peng The Killing Fields en de Tual Sleng gevangenis bezoeken. Dit is geen prettige ervaring, maar wel een ervaring dat je beseft hoe vrij je eigenlijk ben…Pol Pot pakte in de jaren 70 allerlei mensen op en vermoordde ze op deze 2 plekken…een soort Auschwitz. Wil je lekker van het strand genieten? In Sihanoukville kan dit…Lekkere strandjes, goed eten en prima accommodatie vind je hier.
Groeten, Paul
Hoi,Paul bedankt voor je reactie
Ik vlieg op Singapore en dan door naar Phnom pehn, heb je nog wat adressjes van accomodatie en wat leuke plaatsen aan het strand.
Aan het eind vliegen we weer naar Singapore en blijven hier nog 2 dagen.
Groet Bert
Hoi Hoi,
Een guesthouse zoeken aan het grote meer, zijn er genoeg…
En in Shinoukville aan het strand is het echt geweldig. In ieder geval ook heel veel rust en ruimte, das tegenwoordig in Thailand wel anders. Zou daar lekker genieten.
Heb zo mijn boek niet bij de hand maar aan de noort-oost kant van Cambodja ligt een dorpje waar ze veel doen met dolfijnen en gehandicapten kinderen. Kan je zo eigenlijk niet helpen precies waar het is. Maar dat blijkt ook helemaal geweldig te zijn. Misschien een optie om te gaan onderzoeken.
En veel mensen zullen tegen je zeggen dat 4 wkn te lang is. Nou dat vind ik totaal niet. Beter 1 land helemaal op je gemak en goed gezien dan 4 landen vliegensvlug. Nu lan je dan ook lekker genieten.
Neem de tijd en laat je meeslepen door dit geweldige land. Trouwens op de fiets naar The Killing Fields is ook een optie en super om te doen!
Geniet ervan…
Groetjes Lia
Cambodja vond ik echt top land nr1!
Het dorpje in het NO met de dolfijnen waar Lia het over heeft is waarschijnlijk Kratie. Nog verder naar het NO zou je in Ban-Lung een trekking kunnen doen. Al stond dat nog redelijk in de kinderschoenen toen ik er in 2005 was. Twee mensen die je verder zouden kunnen helpen (en die elkaar toendertijd behoorlijk beconcurreerden) zijn forestguide Pad, van de Dararasmey Lodging en Mr. Leng van Het Ratanak hotel.
In Banlung kun je via Stung Treng met de auto komen of met een vliegtuigje vanuit Phnom Penh. Ikzelf heb de route vanaf Stung Treng rechtstreeks naar Banlung genomen, maar ik hoorde later dat de route van Stung Treng via Voen Sai naar Banlung mooier (maar intensiever) is.
In Phnom Penh zitten aan de (Sisowath) kade van de Tonle Sap de meeste restaurants, barretjes en hotels. En daar stoppen ook veel bussen en ik geloof ook de boot naar Siem Reap, dus dat is lekker makkelijk.
Ikzelf zat een kilometer van de kade in hotel Narin2. Een simpel backpackers-hotel aan Ph 111, een zijstraat van de Sihanoukboulevard. Aanvankelijk had ik er een beetje spijt van dat we niet aan de kade zaten. Maar na een tijdje was ik nogal gehecht geraakt aan de chaos en drukte van de dagelijkse werkzaamheden van de cambodjanen om me heen. Uiteindelijk heb ik met pijn in het hart het hotel achter me gelaten.
Net als Lia vond ik Cambodja echt een fantastische ervaring. Al was het ook niet de hele tijd hosanna, het heeft toch (of misschien ook wel daardoor) een zeer diepe indruk op me achtergelaten. Uiteindelijk ben ik er maar zo’n drie weken geweest, maar ik had er met alle plezier vier van gemaakt. Veel plezier!
Ben jl. januari in Banlung geweest, heen per auto en terug per vliegtuig. Veel info over Ratanakiri op site van Yaklom Hillside Lodge, www.yaklom.com, erg behulpzame mensen. In droge tijd is banlung extreem stoffig maar hele leuke tijd gehad met prachtig meer in vulkaankrater, zeker doen! Vlucht naar Phnom Penh is met Antonov 24, uneventful en netjes. Ben niet zeker of ze nu nog vliegen. Volgens mij hebben ze maar 1 vliegtuig waar ze (PMT) alle binnenlandse vluchten mee doen. Goede reis! - Peter
BATTAMBANG is nog niet vermeld. Echt de moeite om de boot te nemen vanaf Siem Reap. Eén vd mooiste riviertochten met veel leven (vissers, spelende kinderen, woonbootjes, …) op en naast de rivier.
Het stadje zelf heeft niets te bieden, hoogstens een marktje waar je slangen, kikkers en andere vieze dieren kan eten. Er zijn 2 touren die je met een motorgids kan maken in de omgeving. Probeer een ouder iemand te nemen die het Kmer regime onder Pol Pot bewust heeft mee gemaakt. Straffe verhalen die de Killing Fields weer tot leven brengen!
Samen met de afgerukte ledematen, vond ik Cambodja het schokkendste land tot nog toe. Maar daarom niet minder mooi … Prachtig volk!
ps: verwacht geen Flipper toestanden in Kratie ![]()
Als je ook naar het zuidwesten van Cambodja gaat, is Bokor Mountain ook een aanrader. Je kunt ook boven op de berg overnachten bij de rangers, eenvoudige accomodatie maar 1 dag op/neer kan ook. Shianoukville is de plek met de beaches maar erg toeristisch geworden. Overweeg ook een dagtochtje naar Rabbit Island vanuit Kep, heel paradijselijk eiland. Je kunt daar ook slapen en een tent huren. Ook is er eten & drinken. - Peter