Aansluitend op het advies van John1970: goed idee, dat fietsen vanuit Siem Reap. Wat je ook zou kunnen doen wat dit betreft, is een stukje fietsen in de Noordoosthoek van het Ankor-complex en dan gelijk een paar tempels bekijken. Er is een tempel ten oosten van Ta Promh, waarvan ik de naam niet 1-2-3 weet, voorbij het meer (grote vijver eerder, eigenlijk), en als je daarheen fietst, dan kom je ook langs rijstvelden, dorpsleven, zonder het afval etc. wat je op veel plaatsen ziet. Echt een mooi stukje hier.
Je kan ook een dagje fietsen naar Banteah Srey plannen (zelfde richting, maar dan 20 km verder), maar dan moet je vroeg vertrekken (je kan niet overal je maximale snelheid fietsen doorgaans
).
Langs die weg wordt verder overal de vrucht van de Thnaut-palm verkocht. Misschien lekker als tussendoortje en leuk om te proberen. Voor anderhalve dollar kregen wij een hele tros, maar met alleen witte gezichten zullen de prijzen wel een veelvoud zijn (anders beetje afdingen).
Daar waar je door een soort dorpje komt, kan je verder ook andere snacks kopen, als je het aandurft (de eieren die er worden aangeboden bevatten een kuikentje, trouwens).
Hou met dat fietsen verder rekening dat je voor het donker terug bent (en het donker is ook in Cambodja vrij vroeg in deze tijd van het jaar). Hoeft natuurlijk niet per se, maar is wel veiliger. Als je in de buurt van de ingang van het tempelcomplex/in de buurt van de stad komt, dan wordt het verkeer erg druk (in de vooravond) en het verkeer is een stuk chaotischer (anders gezegd: asocialer, maar eigenlijk zijn de regels gewoon anders). Bovendien is het makkelijker je hotel terugvinden als het nog licht is, waarschijnlijk.
En wat betreft de suggestie van de vorige schrijver, Thaigoods: is zeker leuk voor een paar dagen, Kampong Som, het strandgedeelte van Sihanoukville. Volgens mij zijn er van daaruit rechtstreekse bussen naar Saigon (dus niet via PP, maar om het zeker te weten zou je dat even uit moeten zoeken), dus dan kan het misschien wel in de planning ingepast worden. Qua ontbijt vind ik Reef Resort een aanrader (is ook een hostel, dacht ik, maar heb de kamers niet gezien): netjes en schoon, lekker, en goed eten, Khmer of westers, al naar gelang waar je die dag zin in hebt (anderen bieden met de beste bedoelingen ook continental breakfast en sandwiches, etc, maar je weten het niet allemaal lekker klaar te maken).
Als je daarheen gaat, pas dan op voor het stukje rots en bomen tussen het ‘populaire’ stand en Sokha beach. Dat laatste is nu eigendom van een protserig resort en op het strand - dat schoner en stiller is dan elders - kan je alleen als je van hen drinken koopt tegen de hoofdprijs (bijna 4 dollar voor een cola). Wil je dat bezoeken, ga dan over de geasfalteerde weg en niet over de rots en ook niet de binnendoor weg. Er staan daar wat verlaten huizen en wij hoorden 2 weken geleden van de fruitverkopers daar dat er daar mensen beroofd worden of erger. Wij zijn via de rots gekomen (wat verlaten huizen, een goed uitziend maar schijnbaar leeg hostel - Malibu resort - en een paar mensen die in de struiken liepen). De fruitverkopers waarschuwden toen we terugliepen om de andere weg te nemen.