Het platteland is zeker een hoogtepunt. Wel veel armoede. Maar kan zeer fotogeniek zijn.
Bij het Tomato Guesthouse in Battambang kun je fietsen huren. Mocht je met een bus arriveren, dan staan er tuk tuks bij het station die je naar je hotel/guesthouse willen brengen en dezelfde of volgende dag een tour met je willen doen naar Killing Cave, Bamboo train en eventueel 1 of 2 khmer-tempels. Is wel leuk om dat met een tuk tuk te doen. Dan kun je ook nog een dag langs de rivier noordwaards of zuidwaards fietsen. Er zijn ter plekke gratis boekjes in alle hotels en restaurants met een plattegrondje en routebeschrijvingen.
Een soortgelijk verhaal geldt voor Kampot. Met een tuk tuk naar de zoutvlaktes, grot en Kep, maar je kunt ook per fiets de omgeving verkennen. Naar Bokor Mountain (restanten van het Hill Station en waterval) zal per auto/busje of motobike moeten. Kampot is erg rustig, doet dorps aan. Mooie architectuur in de straatjes langs de rivier. Boottochtje is ook een aanrader. Er ligt vast wel ergens een exemplaar van de Kampot survival guide.
Sihanoukville heeft een slechte reputatie (dubieuze expats, criminaliteit en maffia uit voormalige Sovjet Unie). En eigenlijk is het zeewater er niet zo schoon, maar een populaire plek voor het strandleven. Ik heb me er wel vermaakt, maar zou er niet te lang blijven hangen.
Kompong Cham en Kratie zijn ook ideale plaatsen om per fiets de omgeving te verkennen.
Persoonlijk (7 keer Cambodja): fietsen rond Battambang, Kampot, het (gevaarlijke) boeiende straatleven in PP en de boulevard, het nationale museum in PP, de tempels rond Siem Reap, fietsen langs de Siem Reap River (vele malen gedaan, een tradie), bezoekjes aan moderne tempels, markten, met een klein bootje door mangroves bij Kampong Phluk aan het begin van het droge seizoen. En de mensen!
Ik ben regelmatig met locals op pad geweest die ik gedurende enkele jaren heb leren kennen. Naar hun dorpen, naar pagodes, Nieuwjaar vieren (april). Dat soort uitstapjes zijn vooral leuk om met locals te doen, zelfstandig zou een bezoek aan Mount Kulen misschien minder interessant zijn.
Wat bedelaars en zeurende tuk tuks en leurende kinderen/mensen betreft. Het is een feit dat ze er zijn, en veel, maar ga je er niet aan ergeren. Ik probeer vaak wat grapjes met hun te maken door gekke antwoorden te geven op “Where you come from” en “whatsyourname”.
Misschien een paar reisverslagen lezen op reismee.nl en dergelijke voor hoogtepunten. Is natuurlijk iets subjectiefs.
Johan