Jullie hoogtepunten in Cambodja?

1.Wat waren jullie absolute hoogtepunten ( things to do! ) tijdens jullie reis door cambodja?

1. Welke plaatsen zouden jullie niet meer bezoeken moesten jullie dezelfde reis opnieuw doen? En welke zeker wel?

2. Hebben jullie een adresje van een leuke homestay waar je beetje mee kan helpen met de dagelijkse bezigheden van de bevolking en dus onecht contact met hen hebt.

Bedankt voor de tips !
Kathleen

Fout in mijn post hier boven : Moet ook echt zijn ipv onecht natuurlijk;-). Kreeg post zelf helaas niet aangepast

Ik ben zelf maar een kleine week in Cambodja geweest, enkel in Siem Reap (voor de tempels van Angkor Wat uiteraard) en vervolgens met de bus naar Phnom Penh. Siem Reap vond ik best een leuk stadje op zich, maar in vergelijking met Laos waar we later heen gingen vond ik het allemaal wel wat viezer en meer bedelaars en vooral veel tuktukchauffeurs die je lastig vallen, in Laos was dat minder voor ons gevoel. Wij zijn 2 dagen met een gehuurde tuktukchauffeur naar Angkor Wat geweest en na die 2 dagen waren we ook wel wat tempelmoe, dus voor ons was 2 dagen perfect. De weg tussen Siem Reap en Phnom Penh is erg slecht, dus reken daar zeker op een uur of 7 reistijd in plaats van de 4 uur die soms geadverteerd wordt. Phnom Penh vond ik als stad maar niks, voelde me er ook niet echt veilig af en toe. Hebben daar het Koninklijk Paleis bezocht (erg de moeite waard), Tuol Sleng en vervolgens de killing fields Choeung Ek (beiden erg indrukwekkend, al zijn het natuurlijk niet de meest leuke excursies om te maken, maar voor mij wel de moeite waard om het land en haar geschiedenis beter te begrijpen).

Wij vonden zelf Laos dus zoveel mooier en fijner dat wij geen behoefte hebben om nog eens terug te keren naar Cambodja, maar ik hoor van andere mensen dat er ook zeker mooie plekken te vinden zijn in Cambodja, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

We willen naast PP en SR ook nog naar battambang kampot (en een eiland) aandoen. Hopen daar een beetje van het leven op het platteland mee te kunnen pikken

Het platteland is zeker een hoogtepunt. Wel veel armoede. Maar kan zeer fotogeniek zijn.

Bij het Tomato Guesthouse in Battambang kun je fietsen huren. Mocht je met een bus arriveren, dan staan er tuk tuks bij het station die je naar je hotel/guesthouse willen brengen en dezelfde of volgende dag een tour met je willen doen naar Killing Cave, Bamboo train en eventueel 1 of 2 khmer-tempels. Is wel leuk om dat met een tuk tuk te doen. Dan kun je ook nog een dag langs de rivier noordwaards of zuidwaards fietsen. Er zijn ter plekke gratis boekjes in alle hotels en restaurants met een plattegrondje en routebeschrijvingen.

Een soortgelijk verhaal geldt voor Kampot. Met een tuk tuk naar de zoutvlaktes, grot en Kep, maar je kunt ook per fiets de omgeving verkennen. Naar Bokor Mountain (restanten van het Hill Station en waterval) zal per auto/busje of motobike moeten. Kampot is erg rustig, doet dorps aan. Mooie architectuur in de straatjes langs de rivier. Boottochtje is ook een aanrader. Er ligt vast wel ergens een exemplaar van de Kampot survival guide.

Sihanoukville heeft een slechte reputatie (dubieuze expats, criminaliteit en maffia uit voormalige Sovjet Unie). En eigenlijk is het zeewater er niet zo schoon, maar een populaire plek voor het strandleven. Ik heb me er wel vermaakt, maar zou er niet te lang blijven hangen.

Kompong Cham en Kratie zijn ook ideale plaatsen om per fiets de omgeving te verkennen.

Persoonlijk (7 keer Cambodja): fietsen rond Battambang, Kampot, het (gevaarlijke) boeiende straatleven in PP en de boulevard, het nationale museum in PP, de tempels rond Siem Reap, fietsen langs de Siem Reap River (vele malen gedaan, een tradie), bezoekjes aan moderne tempels, markten, met een klein bootje door mangroves bij Kampong Phluk aan het begin van het droge seizoen. En de mensen!

Ik ben regelmatig met locals op pad geweest die ik gedurende enkele jaren heb leren kennen. Naar hun dorpen, naar pagodes, Nieuwjaar vieren (april). Dat soort uitstapjes zijn vooral leuk om met locals te doen, zelfstandig zou een bezoek aan Mount Kulen misschien minder interessant zijn.

Wat bedelaars en zeurende tuk tuks en leurende kinderen/mensen betreft. Het is een feit dat ze er zijn, en veel, maar ga je er niet aan ergeren. Ik probeer vaak wat grapjes met hun te maken door gekke antwoorden te geven op “Where you come from” en “whatsyourname”.

Misschien een paar reisverslagen lezen op reismee.nl en dergelijke voor hoogtepunten. Is natuurlijk iets subjectiefs.

Johan

Ieder land verschilt, zoals België al anders is dan Nederland. Laos heeft veel mooie landschappen en je kunt er prachtige tochten over de rivieren doen. Ik kreeg in Laos minder makkelijk contact met locals en over het algemeen werd er minder Engels gesproken. Het aanbod van goede en betaalbare (budget) hotels en guesthouses viel me ook tegen in vergelijking met Cambodja. Maar beide landen zijn mooie bestemmingen.
Johan

Wij zijn nu 4 weekjes terug uit Cambodja en vonden het een heerlijke 3 weekse rondreis.
Echte toppers zou voor ons Siem Reap kunnen zijn, als dat wij met de kennis van nu niets hebben willen overslaan.
Alle plaatsen hebben wel wat, en wij zijn blij met onze vooraf gekozen route.
Misschien ideetjes opdoen of foto’s bekijken, onze ervaringen staan op onze vakantiewebsite www.driekenkwep.nl

Veel plezier met de voorbereidingen!!!

Hallo!

Ik zag dat julie in phnom penh het tamao wildlife rescue center bezochten …was dat de moeite?? lijkt me leuk voor de kinderen!

Groetjes
Kathleen

Wij hebben het ervaren als een geweldige dag die we niet hadden willen missen, voor kinderen zal het helemaal toppie zijn. Er lopen verschillende dieren los rond, wat voor kinderen natuurlijk erg leuk is. En dan de gillende Gibbons, echt lachwekkend die prachtige aapsoort. Wij hebben ervan genoten en vonden het een hele erg leuke afwisseling in Cambodja.

Gr Hanny

Als je naar Kampot zou gaan, kan ik je een zeer goed verblijf aanraden! Je moet me maar een pm sturen

Mvg

Hoi Johan,

Kan jij ons een fietsroute adviseren voor Battambang? Wij zijn daar overmorgen en willen dan met de fiets op pad en vooral ons bevinden tussen de lokale bevolking en rijstvelden.

Groetjes Lindsay en Maaike

Een kaartje van de omgeving:

Eigenlijk zijn alle routes wel mooi. Het zal nu behoorlijk groen zijn. Ik kom er altijd tijdens het droge seizoen.

• noord langs de rivier naar Ek Phnom, de oude Pepsi fabriek is er helaas niet meer
  • zuidwest naar Killing Caves kom je door meer platteland
  • zuid langs de rivier naar Pradat Banan (beklimming), de Banan vond ik niet zo bijzonder, maar de tocht wel, meer bomen
  • zuidoost naar Bamboo train heb ik per tuk tuk gedaan

Johan

Hier ben ik het volledig mee eens.
En waarom word je verliefd op een speciaal land, dat is zo persoonlijk…