Hoogtepunten Cambodja

Wij gaan volgend jaar voor minimaal een half jaar naar Azie en zijn van plan in Februari te beginnen in Cambodja. We willen in ieder geval naar (uiteraard) Siem Raep, Phnom Penh en Sihanoukville.

Wat mogen we tijdens onze reis absoluut niet missen? Kortom, wat
waren voor jullie de hoogtepunten van Cambodja?

Ben benieuwd!

Hoi Enzo,

de drie die je genoemd hebt zijn de meest bezochte plekken van Cambodja, maar natuurlijk niet zonder reden :wink:

Phnom Penh is een bijzondere stad, met veel negatieven en ook veel positieve kanten. Ga buiten het paleis en het nationaal museum ook naar de markten. Vooral de Russische markt is leuk voor eens te bezoeken, ook al is het er ook toeristisch. Doe het centrum van de stad te voet en ontdek het mooie en minder mooie van de stad.

Sihanoukville is de bekendste badplaats van Cambodja, maar stel je er geen Koh Chang o.i.d. bij voor. Eventueel kun je naar Bamboo Island of een van de andere eilandjes voor de kust. Erg basic, maar wel leuk.

Ga bij Siem Reap niet alleen voor Angkor en Pub-Street, want de omgeving heet veel meer te bieden. Er zijn wat mogelijkheden om het platteland te bezoeken en je kunt een behoorlijk aantal projecten bekijken. Verder kun je naar Floating-Village aan de rand van de Tonle Sap, wat wel redelijk toeristisch is.

Alternatief is met de boot vanuit (net buiten) Siem Reap naar Battambang, waar je voor Battambang ook dergelijke drijvende leefgemeenschappen kunt zien. Battambang zelf is een vrij rustige stad, maar wel leuk om een paar dagen te vertoeven.

In het zuiden kun je tussen PP en Sihanoukville ook naar Kampot. De stad is net als Battambang redelijk rustig, maar je zou van daaruit een dag naar Bokor Hill Station kunnen gaan, mits het op dat moment toegankelijk/open is en je kunt gemakkelijk een dag naar Kep, de tweede strandbestemming van Cambodja.

Als jullie er de tijd voor hebben kan ik jullie Ban Lung in Ratanakiri aanbevelen. In de omgeving van deze rustige stad heb je prachtige natuurgebieden. Van watervallen tot meren en eindeloze bossen. Ook tref je er veel rubberplantages aan. Zeker een mooi gebied, maar nog minimaal toeristisch.

Succes!

Als ik zou moeten kiezen tussen Sihanoukville of Kep, dan zou ik altijd voor Kep gaan. Sihanoukville is “het Phuket” van Cambodja, echter de stranden stellen in vergelijking met Phuket echter weinig voor.
De aantallen westerse toeristen zijn enorm.

Kep heeft ook geen superstranden, echter wel een echte Cambodjaanse
atmosfeer, verse krab eet je op de krab-markt, mooie zonsondergangen zie je vanaf de heuvels, en omdat de straten 's avonds niet worden verlicht, kun je uitstekend genieten van de sterren aan de hemel.
Wel toeristen, echter niet in zulke aantallen dat het stadje zijn oorspronkelijke sfeer verliest. Ook hier kun je overnachten op eilanden die voor de kust liggen, ook hier zeer basic .

Hans.

Ik zou ook Battambang doen. Boottocht van Battambang naar Siem Reap (of omgekeerd). Ook heel bekend is “The Norry”, een soort van bambootreintje in mekaar gestoken met oud materiaal van bromfiets, trein, bamboo en een goed alternatief als vervoer (dit omdat de treinen niet sporadisch of op tijd rijden)

Ik vond Shinoukville erg leuk en echt niet te toeristisch. Battambang is leuk, ook om in de omgeving te fietsen. In het oosten van Cambodja kan je een de ongerepte natuur bekijken.