Hulp --> route + klimaat Cambodja

Beste mensen,

In onderstaande mijn voorlopige route (zwart = reizen) door Cambodja. Is deze route naar jullie mening logisch? Blijf ik in elke plaats lang genoeg voor de mooiste bezienswaardigheden? Welke hoogtepunten mis ik nog?

Oftewel wat zouden jullie evt. anders doen? Misschien kom ik Cambodja binnen via Laos en dan verandert de route maar het principe blijft hetzelfde.

Tot slot: welke ervaringen hebben jullie met het klimaat begin december in Cambodja. Nog last van het regenseizoen. Geen pijl op te trekken maar ben benieuwd hoe jullie ervaring was.

Alvast bedankt:chin:

**29/11**** Koh Kong ****->   Phnom Phen**
         30/11  Phnom Phen
         31/11  Phnom Phen
         **01/12**** Phnom Phen ****-> Kratie**
         02/12  Kratie
         **03/12**** Kratie ****->   Siem Reap**
         04/12  Siem Reap
         04/12  Siem Reap
         **05/12**** Siem Reap ****->   Battambang**
         06/12  Battambang

In december is het regenseizoen normaal gezien afgelopen. Een geschikte reistijd dus. Misschien ga ik zelf ergens eind november (maar China heeft een hogere prioriteit).

Voor een eerste reis zijn Phnom Penh en Siem Reap (Angkor) de belangrijkste plekken.

Je noteert 4/12 dubbel, die fout in de planning mag niet ten koste gaan van Siem Reap (Angkor). In verhouding zou ik altijd meer tijd voor SR nemen t.o.v. PP.

Phnom Penh zou je vluchtig in 1 dag kunnen bezoeken voor de belangrijkste ‘attracties’ (Royal Palace, Killing Fields, S21). Maar bedenk wel dat het een stad is die enige gewenning vereist (…) en er valt er veel meer te zien/ontdekken.

Siem Riep vind ik een aangenamere plaats. De Angkor-highlights kunnen in 1 dag: Bayon, olifantenterras, Ta Prohm, Angkor Wat (in deze volgorde vanwege zonlicht), maar wil je meer van de tempels zien dan heb je aan 1 dag niet genoeg. Sommige tempels liggen wat verder weg. En het is bijzonder aangenaam om gewoon met een fiets de omgeving te verkennen, de markten te bezoeken, etc. Dat kan overigens ook in Battambang en in PP zit je binnen no time aan de overkant van de rivier(en) ook op het platteland.

Waarschuwing: armoede, bedelaars, corruptie, geen ijsblokjes in drankjes (darminfecties).

Ik draag dit land een warm hart toe. De mensen zijn over het algemeen bijzonder lief. Mocht je langer kunnen, dan altijd doen!
Johan

Hoi,

Vorig jaar maart heb ik een tweetal weken rondgetrokken in Cambodia.
Ik had een vlucht geboekt naar Bangkok en heb daar op de luchthaven een expressbus genomen naar de grens met Cambodia. (Grensovergang Aranyapathet - Poipet) Na het zonder problemen kopen van een visum heb ik een minibusje genomen naar Siem Reap waar ik verbleef in Baca Villa. (Zie Nederlandstalige website) Zij biedenontzettend goede en naar mijn mening goedkope excursies aan. Ik ben twee dagen naar “Angkor” geweest, ik heb een boottocht op het “Tonle Sap” meer gemaakt en ik heb een plattelandstochtje gemaakt achter op de motor met als doel het bezoek van een schooltje dat opgericht werd door de “Dutch Cambodian Organisation”, waar ik een uurtje engelse les mocht geven… echt super …
Na een vijftal dagen ben ik naar Phnom Penh geweest maar dat is een stad die niet aan mij besteed was dus na 2 dagen heb ik een bus naar het zuiden genomen, naar Kep en naar het vlakbijliggende Rabbit Island… pure rust …
Dan ben ik naar Sihanoukville gegaan, het zonnecreme-mekka van Cambodia, maar toch heeft het iets.
Van daar ben ik via Krong Koh Kong terug naar Thailand gereisd, met de bus in een ruk naar het Thaise eiland Koh Chang. En na een kleine week terug richting thuis via Bangkok.
Enfin, dit was mijn reisroute en het enige wat ik nog wil zeggen: Neem je tijd om te genieten, probeer niet om als een sneltrein door dit mooie land te vliegen, naar mijn mening bezoek je beter minder plaatsen maar bezoek je die mindere plaatsen beter …
Groeten,
Brigitte.

Dank voor de reacties!:chin:

Hoor zoveel uiteenlopende reacties over Cambodja. Van heel mooi en probeer zolang mogelijk te blijven tot Siem Reap is genoeg en daarna weer verder.

Denk dat ik mij grotendeels zal houden aan mijn voorlopige route en misschien dat Kep erbij komt. Twijfelde ik al over.

Ervaringen met het weer in december?:slight_smile:

:chin:hallo,hoe kom je Cambodja binnen met vliegtuig of over land van af Thailand als je overland komt zal ik de volgorde net anders om doen eerst Angkor Wat dan de hoofd stad Phnom phen
Groetjes Fransjes
ps Wat zijn de rest van de plannen naar deze week?:thailand::cambodia:

Hoi,

Ik kom via Thailand en over land Cambodja binnen. Ik reis vanaf Ko Chang en was dan van plan om via Trat naar Ko Kong te reizen. In Ko Kong te overnachten en de volgende dag naar Phnom Phen te gaan. Vervolgens richting het noorden om vervolgens vanaf Battambang naar Bangkok te reizen.

Vanaf Ko Chang naar Phnom Phen leek mij praktischer dan van Ko Chang naar Siem Reap. Zie jij dat anders?

:chin:

Da’s inderdaad praktischer, jlmr.
Koh Kong zelf is een klein plaatsje, maar wel leuk.

Kep is ook geweldig, mooie zonsondergangen, oerwouden, peperplantages,
verse krab eten op de krabbenmarkt, dagtochtje naar Rabbit Island.
Ik overnachtte bij Stefaan, een Belg, www.kep-botanica.com.

Hans.

:chin:Ja misschien heeft Hans wel gelijk ik was in de war met poipet grens overgang maar verder een hele fijne tijd toe gewenst in deze mooie landen:THAILAND::cambodia:

Waarom vond je phom penh niet leuk?? Ik ben ook van plan om een reis te maken in azie dus ben heel nieuwschierig!

Ik zou Kratie overslaan, voegt niets toe en ligt niet op je route.