wij zijn 2 belgische meisjes en we zouden graag deze zomer onze eerste verre reis maken.
Cambodja behoort tot een van onze favoriete bestemmingen.
We zouden eind juni (begin juli) willen vertrekken maar lazen dat het dan regenseizoen is. Is het echt geen aanrader om in deze maanden naar Cambodja te reizen?
We zouden starten in Phnom penh, vervolgens naar Battambang en Siem Reap trekken. Dan zouden we eventueel naar Thailand trekken.
Hebben jullie nog aanraders om te bezichtigen of tips om
te verblijven?
Alvast bedankt voor de info!
groetjes
Lenny en lieve
Als dit echt jullie eerste verre reis is zou ik het overwegen om de reis om te draaien. dat wil zeggen starten in Thailand en dan naar Cambodja. Pnom Penh is niet echt een goede start zou ik zeggen, dit is een confronterende stad waar een treurige geschiedenis heerst. Er zijn veel bedelaars in de stad. Azie is al indrukwekkend de eerste keer en Thailand is goed ingesteld op toeristen en makkelijk te bereizen. Op deze manier kom je al een beetje ervaren aan in Cambodja.
Succes.
ik las dat jullie ook interesse hebben in Nepal, dus gaan jullie een lange reis maken en deze landen allemaal voor een bepaalde periode bezoeken?
Wat men als schreef, begin beter in Thailand, als het je eerste verre reis is. Cambodja is een prachtig land, maar niet zo goed georganiseerd dan Thailand. De weg tussen Siem Reap en Phom Penh is geen probleem tijdens het regenseizoen en de weg van Siem Reap naar de grensplaats Poipet is geheel vernieuwd. De meeste andere wegen kunnen je wel eens vertragen tijdens het regenseizoen en zijn m.i. niet geschikt voor een krap schema.
Dat Phnom Penh een confronterende stad is kan wel kloppen, maar dat je zoveel bedelaars ziet in Phnom Penh kan ik niet zeggen(ik heb ergere plaatsen gezien). Je ziet wel veel gehandicapte straathandelaars, maar dat is overwegend aan de drukke boulevard.
Denk goed na wat jullie zeker willen zien (strand, cultuur, platteland, steden etcetera) en beslis dan welke route en welke landen je neemt.
Phnom Penh is goed te doen, het is logischer om dan eerst naar Siem Reap te gaan, en daarna naar Battambang.
Cambodja is ook confronterend (Bedelaars, armoe) als je vanuit Thailand in Poipet terechtkomt, in Phnom Penh zul je ook wel zulke dingen zien, maar het valt mee.
November 2008 was ik nog in Cambodja, in Kep vond ik het erg leuk. www.kep-botanica.com
De uitbaters (Mooi Vlaams woord) zijn een Vlaming, Stefaan, en zijn Cambodjaanse vrouw. Er is 's avonds geen straatverlichting, de klok 50 jaar terug, maar de sfeer was heel leuk.
hey!
we twijfelen nog steeds tussen Nepal of Cambodja…
Alvast bedankt voor alle info!
En we hebben al wat ervaring in landen met armoede hoor (Marokko, Cabo Verde…). Maar het is idd miss logischer om te starten in Thailand.
En Kep ziet er idd heel tof uit!
Als we verder staan in onze beslissingen post ik nog een berichtje!
Cambodja is wel en niet te vergelijken met Cabo Verde, zelf was ik op Sal (jullie misschien ook), dat was een vrij dor eiland, qua armoede zeker vergelijkbaar.
Cambodja is hardstikke groen, met heel veel water, de inwoners zijn heel vriendelijk, en nieuwsgieriger dan de Kaapverdianen. Kaapverdianen gaan gewoon door met hun bezigheden, en Cambodjanen zijn afgeleid en kijken vooral naar jou.
Qua regenseizoen hoef je je denk ik niet druk te maken. Ik was vorig jaar half juli in Cambodja en weinig regen gehad. Af en toe een keer een flinke bui van een uurtje en dat was het wel. Het is een indrukwekkend land, prachtige dingen om te zien en ook confronterende. De killing fields vond ik heftig en vooral ook de (kinder)bedelaars. Maar het hoort wel bij de ervaring en bij het land.
het is eigenlijk vrij simpel-omdat je niet eens direkt op PnPn KAN vliegen vanaf Europa-moet je via BKk. Daarheen zijn de tiketjes ook veel voordeliger. En Thailand is jongemensen/bekpek-toerisme wel gewend-er komen er elk jaar miljoenen. Vrijwel iedereen die naar Camb (en de meesten nog verder naar VNam of Laos) gebruiken dat als ‘‘springplank’’. Dus als Camb je toch bij nadere verkenning eigenlijk nou niet zo erg bevalt (het is niet te vergelijken met Maroq) dan keer je gewoon weerom en besteedt je tijd in Thaild.
Inmiddels is overland=via de weg vanaf BKK naar Camb zeer goed te doen-2 belangrijke grensposten, PoiPet (aran in Thai) en haad lek/Koh KOng.
alle info: talesofasia.com
In onze zomer is het rainy season-maar dat is in die hele regio, en trouwens nog heftiger in Nepal (en daar kan het tot veel vervelender gevolgen leiden-m.n. landslides die wegen dagenlang kunnen blokkeren). Het is meest (=niet altijd) beperkt tot een flike stortbui laat in de namiddag. wat robert schrijft is ook al achterhaald-alle hoofdwegen zijn inmiddels goed bestraat en regen-proof. Bovendien hoef je je in 2-3 weken totaal niet te haasten.