Eventjes Cambodja

Beste iedereen,

Graag wilde ik jullie ervaringen met een tussen trip naar Cambodja. We hebben 31 dagen de tijd voor de gehele reis.

Nu was mijn idee om vanuit Hanoi een reis te gaan maken over het land naar het Zuiden. Is dit ten eerste haalbaar en wat is aannemelijk qua tijd?

Vanuit het Zuiden willen we heel graag naar Cambodja. We zijn studenten en zouden graag in deze trip Angkor Wat en The Killing fields meenemen omdat wij onszelf de komende jaren niet meer in deze regio zien. ( mijn vriendin is al in Thailand geweest en we willen dan de komende jaren bij een verre reis richting Latijns Amerika). Hoeveel dagen zijn wij kwijt als we dat stukje Cambodja mee willen nemen? De bedoeling is om er vanuit Saigon met de bus heen te gaan.

De terugweg staat in zijn geheel open. Omdat ik het zelf nogal jammer vind om precies dezelfde route terug te nemen richting Saigon en omdat het toch de bedoeling is om vanuit Saigon terug te vliegen naar Hanoi lijkt me een mogelijkheid om via Bangkok terug te gaan ook aanwezig. Vanuit Cambodja richting Bangkok en vanuit Bangkok terug naar Hanoi om in de laatste week het Noorden ( Halong Bay en Sapa) te bezoeken. Via Bangkok heeft als voordeel dat ik ook Bangkok eens in mijn leven heb gezien en ik meen te lezen dat dit qua tijd misschien wel sneller is dan in zijn geheel over land naar Vietnam terug en vanuit Saigon in een zo kort mogelijk tijdsbestek terug te vliegen naar Hanoi.

Mijn verhaal is een beetje onsamenhangend maar ik wil dus eigenlijk weten:

• Hoeveel dagen zijn we kwijt als we Angkor Wat en de Killing fiels willen meenemen in de trip?
  • Wat is jullie mening over de eventuele terugreis via Bangkok? Zie ik iets over het hoofd of is dit inderdaad een goede manier om terug in Hanoi te komen?

Groeten

Hallo Appelsaps,

Of 31 dagen voor de reis van noord naar zuid te doen is in 31 dagen is het antwoord Ja.
Wel met 2, misschien 3, nachten per favoriete lokatie, maar ook vele met maar 1 nacht.
Met nachtbussen kun je wat tijd winnen om in een bestemming wat langer te blijven.

Cambodja, reken toch op minimaal toch op 4 dagen.

Alternatief is misschien ook.

Aankomst Hanoi, Sapa, Halong Bay, Ning Binh, vingh, Dong Hoi, Hue, Hoi An (vliegen naar Saigon ), Saigon, Mekong Delta, Cambodja, Bangkok en naar huis.
Strand heb je dan in Hoi An en Dong Hoi ( mits je in de goede periode in de beide steden verblijft ).

of

Aankomst Hanoi, Sapa, Halong Bay, Hanoi ( vliegen naar Danang ), Hue, Hoi An, Qui Nonh, Nha Trang, Mui Nee, Dalat, Saigon, Delta, Cambodja, Bangkok en naar huis.

gr
Ton.

Hallo Appelsaps, en misschien andere lezers,

Volgens onderstaande link gaan de prijzen voor binnenlandse vluchten van VA vanaf 15 maart 20% omhoog.

gr
Ton.

Wauw Ton, zo te horen ben je al vaak in Vietnam geweest want je geeft echt goede tips!

Voor de topic starter:

Ik heb Vietnam en Cambodja in precies 30 (juli) dagen gedaan en het is prima te doen. Wel zoals Ton zei (maximaal 2 a 3 dagen op dezelfde plek).
We zijn begonnen in Hanoi en toen langzaam naar onder afgereisd. We hebben wel een binnenlandse vlucht gedaan van Hanoi naar Hoi An (vliegen op Danang)

Vanuit HCMC zijn we met de bus naar phnom penh gereisd, prima te doen (neem wel een beetje een luxe bus, die ook visa etc goed voor je regelt aan de grens!!!). We kwamen hier eind van de dag aan, hebben wat rond gekeken, gegeten en gedronken. De volgende dag Killing fields en het museum bezocht en met een Tuk Tuk de stad gezien. Was een zeer bijzondere dag (bereid je voor op iets heftigs!).

Toen hebben we een bus geboekt en zijn de volgende ochtend naar Siem Reap vertrokken. Tot onze spijt wilden we bezuinigen op de bus en hebben via het hostel (die verschillende bussen aanbood) een goedkopere bus geboekt. NOOIT DOEN! We zijn echt mega hard bestolen. Ipod en portemonnees van iedereen in de bus weg. Zo veilig als Vietnam is, zo hard zijn we overal opgelicht in Cambodja (uiteraard logisch omdat men daar een stuk armer is)

In Siem Reap hebben we een nacht geslapen en we hebben 1 volle dag doorgebracht in Ankor Wat. Toen weer geslapen en de volgende dag sochtens (een vip bus voor 12 dollar, echt wat relaxed, al het geld waard, zo anders vergeleken met die crappy eerste bus) vertrokken naar HCM vanwaar onze terugvlucht ging. Je zit dan wel bijna de hele dag in de bus maar ik vond het goed te doen.

In totaal hebben we er dus 5 dagen over gedaan en ik denk wel dat dit echt het minimum is. Anders ben je echt gigantisch aan het rennen en vliegen.

Mocht je meer willen weten dan mag je me altijd mailen, of toevoegen op facebook, daar staan namelijk mijn reis-fotoalbums. Vermeld dan wel ff in het toevoegingsbericht dat het via hier is.

Super reactie,

Ook hier het plan om van Noord naar Zuid te gaan. In het begin waren we van plan om veel over land te doen. Maar ik denk dat sommige stukken beter te vliegen zijn. Welke stukken zouden jullie perse vliegen als we uit gaan van een Noord naar Zuid route? En welke zijn opzich ook goed te doen met een nachtbus/trein?

In Cambodja willen we vanuit Siem Reap met de bus/trein/boot/… naar Bangkok. Mijn vriendin is afgelopen november in Thailand geweest, de kans dat we de komende 10 jaar nog deze hoek opzoeken lijkt me klein. Het lijkt mij dan leuk om toch iets van Thailand mee te snoepen. Omdat we toch terug naar Hanoi moeten leek het mij om het even om dit te doen via Bangkok of via Saigon. Vanuit Bangkok zouden we dan een Air Asia vlucht richting Hanoi pakken. Dus 1 of 2 daagjes Bangkok ipv nogmaals Saigon. Is dit haalbaar? Of is de route via Thailand zoveel intensiever dan die via Saigon?

Groeten

Eigenlijk is in principe alles wel te doen over land (trein duurt vaak wel lang). Nachtbus heb ik overleefd, maar ik weet niet of ik het nog een keer zou doen. Ook hier moet je gewoon ff goed kijken dat je een degelijke bus boekt, dan is het echt goed te doen!

Ik zou proberen vanuit Siem Reap te vliegen naar Bangkok. De grensovergang is volgens mij wel gewoon mogelijk maar het duurt allemaal een stuk langer dan bij Vietnam. Ik weet niet hoe duur dat ongeveer is (check air asia) maar het lijkt mij wel de moeite waard, ook met het oog op de tijd. Voor Bangkok zou ik minimaal 2 dagfen uittrekken, anders is het echt zonde. Leuk trouwens dat je Bangkok ook meepakt. Dat is echt een superstad!

Hier tips op mijn blog voor Bangkok, ik zou sowieso die fietstocht maken, dan zie je het meest in 1 dag:

Het lastige is dat mijn vriendin ook meegaat en ze waarschijnlijk niet alles in Bangkok nogmaals wil beleven. Wel jammer. Maar er zijn in ieder geval goede opties dus dat moet helpen bij het overtuigen :p.

Zijn er op Phnom Penh, Killing fields en Angkor nog echte must do’s in Cambodja die we over het hoofd zien?

Naast de killing fields moet je eigenlijk eerst het museum bezoeken (aan de andere kant van de stad) Dat is een oude school die destijds fungeerde als (martel)gevangenis. Verder kan ik je niet helpen, wij hebben ook alleen deze twee dingen en Ankor Wat bezocht.

Veel plezier alvast!

Ik denk dat je informatief gezien aan de Tuol Sleng (S21) gevangenis zelfs meer hebt, dan aan de bekende Killing Fields (Choeung Ek). Het is een plek waar je echt stil van wordt.

@ Appelsaps: Als je vanuit Cambodja naar Bkk wilt vliegen, dan kun je het misschien zo plannen, dat je vanuit PP kunt vertrekken. Dat is met Airasia een stuk goedkoper te doen.

Ik zou je Phnom Penh centrum, Royal Palace, National Museum, Russian Market, Wat Ounalom etcetera willen aanbevelen. Doe de stad deels te voet en ontdek veel leuke plekjes en stalletjes met vreemde waar.

Om eerlijk te zijn wordt het denkik de bus richting Bankgkok. Kostentechnisch is vliegen voor ons het waarschijnlijk net niet. We zijn maar arme studenten en hebben niet de luxe en stiekem de wil om overal voor luxe te gaan. Helemaal omdat het via Bangkok airways veeels te duur is en Air Asia ook al gauw op 90 dollar pp komt.