Wij hebben voor komende zomer onze zinnen gezet op een vakantie naar Noorwegen.
De verschillende keuzes die er zijn maakt het voor ons niet makkelijker om de reis te plannen.
Het zal een korte trip worden van ongeveer 1 week waarin we een aantal hoogtepunten meepakken.
Dat mogen korte wandelingen zijn maar we houden vooral ook van treinreizen en boottochten.
We vragen ons met name af:
Is Bergen een goede uitvalsbasis voor 1 week? En welke activiteiten zouden we dan vanuit Bergen kunnen meepakken?
We willen wel veel zien maar ook niet een gehele week tijd kwijt zijn aan reizen.
Is het vanuit Bergen in een dag goed te doen om de Preikestolen aan te doen? Met de auto of worden er dagtours vanuit Bergen georganiseerd?
Moeten we voor Fjordtours in Bergen zijn of kunnen we beter uitwijken naar Stavanger?
We houden daarnaast wel van een bourgondische avond. Ik neem aan dat er voldoende restaurants en barretjes zijn in Bergen? Eventueel gezelligheid op straat in de zomertijd?
Alvast bedankt voor jullie input.
We gaan ons komend weekend eens verder in de mogelijkheden verdiepen.
We houden daarnaast wel van een bourgondische avond. Ik neem aan dat er voldoende restaurants en barretjes zijn in Bergen? Eventueel gezelligheid op straat in de zomertijd?
Bourgondische avond in Noorwegen is echt erg duur. Alcohol is zo ie zo erg duur en als je het in een bar koopt is het heel erg duur. Dus als dat een vereiste is zou ik Noorwegen schrappen.
Of Bergen een goede uitvalsbasis is, hangt er vanaf wat je wilt. Is een leuke stad met aantal opties maar ligt ook weer niet heel centraal. Voor de Preikestolen lijkt het mij niet geschikt. (Althans, 5 uur enkele reis om er te komen lijkt me beetje lang.)
Op http://www.visitbergen.com/en/ kun je vinden wat er wel te doen is. (Want zomaar in het wilde weg tips geven is lastig.)
Als je wat centraler wilt zitten in een gebied waar wat meer te zien valt zou ik denk ik kiezen voor de omgeving van Olden. Je kunt dan een aantal hoogtepunten redelijk makkelijk bezoeken. Onder andere: Geiranger, gletsjertocht, wandelingen, boottocht, aantal mooie routes, Trollstiggen (al is dat dan wel lange dagtrip) behoren dan tot de opties. Overigens is in Olden zelf niets te doen maar zoals ik al zei, voor een bourgondische avond moet je echt niet naar Noorwegen gaan.