week 8

(origineel bericht op be-more.nl)

week 8

eek 7.
week 8
vrijdag 9 december: na veel heen en weer bellen met taxi centrales eindelijk toch iemand gevonden die bereid ws om ons voor 45000 kwa = 225 euro heen en weer te brengen n naar Cape Maclear . Best veel maar ja benzine is haast niet te verkrijgen en dan voor 225 km enkele reis valt het vergeleken met NL nog mee en we waren met zijn 3en!! Rond 11 uur konden we vertrekken en waren er zo tegen half 4. Gelijkeen lekker koud pillsje gescoord en het meer ingedoken. Daarna in onze kamer (zelfde als de 1ste keer!) gedouched en uit rond 19.00 uur aangeschoven aan de BBQ op het strand. Zo met zijn 7en best gezellig in vollen maan heerlijk gegetDaarna met zijn allen naar Gecko’s Lounge, om daar wat te vep het rder te hangen met koffie op het strand. Gelijk knapten we op om zo verder te kunnen gaan op de dansvloer tot we voldaan in bed kropen. Zaterdag 10 december: Heerlijk uitgeslapen en na het ontbijt langs het strand gewandeld samen met kim. Op de terugweg bij Fat Monkeys gelunched met heerlijke loempia’s om daarna van de ondergaande zon op het strand te genieten bij gecko’s lounge. Na de douche hiereerlijk gaan eten en wat lokale kroegjes bezocht, waar niet meer te zien was dan hangende zatlappen met melkbekers Mowa 9bier) brrr. Bij gecko’s lounge toch heerlijk kunnen dansen en tgen 03.00 uur bed ingedoken. Zondag 11 december: Wederom uitgeslapen en beetje gechillt aa n het water. Daarn met zijn allen naar fat monkeys om te lunchen. We moesten ons ineens haasten daar ik met Mia boottochtje ging maken naar de tropische vissen en zee-arenden om deze te voeren. Een prachtig gezicht die visje met allerlei kleuren en de kunst van vissen vangen door de zee-arenden. ’s-Avonds was het overal rustig door de zondag. Bij Mufasa’s lodge speelden echten enkele locals op djembe, wat wel even konden was. Hierna werd de disco geopend zodat we onze benen even konden bewegen in het zand. Zelf zat ik er beetje doorheen dus met pilsje naar de kamer gewandeld op aldaar even op de veranda van de rust en zeegeluiden te genirten tot Mia thuiskwam. Maandag 12 december: Na veel onweer en en bliksem de nacht doorgekomen en met wat bewolking opgestaan en ontbijtje genomen. De rest was al ingepakt om te vertrekken met openbaar vervoer. Onze taxi kwam pas rond 13.00 uur, maar het lokale vervoer was ook pas tgen 12 uur vertrokken dus haalden wij wel in met de taxi. Met paar kippen in de koffer en wat verse mango;s onderweg gekocht arriveerden we na een pinstop tegen 17.00 uur op ons stekkie bij Thundu School. Na het eten viel de stroom uit en geen kaarsen Hierdoor genoodzaakt ons bed maar opgezocht om wat te lezen en in slaap te vallen. Dinsdag 13 december; Samen met Kim besloten om de privat clinic te bezoeken daar Kim aan malaria dacht en ik een ontstoken duim en grote teen had, alwaar de vleigen niet af konden blijven. Dus adaar goed laten schoonmaken en wat zalf en anti-bioticum meegekregen. Op de weegschaal bleek ik echter een kleine 10 kg kwijt te zijn geraakt, maar bloeddruk en tmperatuur was in orde! Tevens naar het politieburo gewandelseld om aangifte te doen van mijn gestolen smartphone en sd-card. Daarna wat inkopen gedaan voor ons afscheidsfeestje hier as donderdagavond. Mia was met de rest naar het project gewandeld maar door de schoolvakantie was er enkle engelse les dus met 4 vrijwilligers wat overdreven, dus besloot zij met demi om stof te gaan kopen voor het naai-atelier, alwaar e gedl voor kregen. ’s-Middags met zijn allen het naai-atelier officieel geopend met de directeur Buddha en be-more vertegenwoordiger Joy. Een feestelijk geheel met dans en zang en het was zeker aandoenlijk om de groep dames zo blij te zien met de 2 naaimachines en attributen van ons donatiegeld. Nu kunnen ze daar dus gaan beginnen met een bedrijfje om zo geld proberen te gaan verdienen. Hopelijk houden de volgende vrijwilligers en de directie hier een oogje in het zeil om dit tot een succes te maken. Tegen de avond terug om heerlijk te douchen en frietjes te eten. Na de koffie in be gedoken, maar door de warmte wat minder geslpaen. Woensdag 14 december: Al vroeg wakker , nu iiet door d h Groet enaan, maar door een varken die denk ik tot de slacht is gedoemd. Strak effe kijken of die er nog is! Mia gaart naar de bibliotheek met wat kinders lezen. Ik heb computerles, maar diegene die komen opdagen willen enkel hun mail lezen en een cv voor sollicitatie maken. Dus weinig te te leren behalve dan wat hulp met hun cv invullen. ’s-Middags gaat mia en de meiden naar childrens corner. Het is zo heet dt e besluiten spelletjes met water te organiseren, wat eenieder in de smaak valt. Zelf zou ik naar de village bank gaan maar ook door de warmte komt er niemand opdagen. Dus tegn haf maar eindje gaan wandelen. Hier een paar rasta’s teengekomen, die me een overheerljke joint vn rantepapier presenteerden en mij hun wietplantage verscholen achter de bananenbomen toonden. Samen met deze rastaboys naar de slokale pub met heerlijke reggae nog paar pilsjes geenomen om vervolgens na het diner en koffie zonder stroomin slaap te vallen. Donderdag 15 december: slecht g eslapen door de warmte helaas hier dus nog niet aan gewend. Ontbijt met koffie maar flink zweten Deze morgen life skills met ietwat oudere kinderen gedaan. Maatschappijleer dus, maar al vlug erachter gekomen dat ze hier een heel ander levensopvatting hebben als bij ons in West-Europa. De opvatting liefde nemen ze hier toch heel anders. Tussen de middag Nzima gegete, gelukkig voor de laatste keer!! Vanmiddag hebben we nog special needs, met gehandicapte kinderen dus. Daarna nemen we afscheid van eenieder op het project. Alwaar w vanavond hier bij ons huisje nog gezellig een pilsje bij het kampvuur zullen gaan drinken. Daarna inpakke om morgenvroeg richting Lilonghwe ( 300km) te gaan. Daar vliegverblijven we tot zondag in Mabuya Camp, alwaar we ook waren aangekomen zo,n 8 weken geleden. Zondag vliegen we rond 13.00 uur naar Johannesburg alwaar one huurauto gereed staat om dan richting White Aloe te gaan. De plaats alwaar ik 1 ½ jaar geleden ook was tijdens de WK voetbal finale. Dus even slecht bereikbaar de komende dagen Ander land, andere internet, phone. Denk enkle op eigen thuisnr bereikbaar te zijn. Ons afrikaans nummer zal verloren gaan. Volgende week berichten we weer als ik hoop ook mijn scherm van deze laptop hersteld is, daar er nu een grote scheur inzit, waardoor alles wat moeilijker te tyen is… tot lates
tot laters en dan vanuit Zuid-Afrika alwaar we tot donderdag zullen zijn om dan onze kerst en oud-nieuw in Zanzibar te vieren. Gr. JAN en MIA

(origineel bericht op be-more.nl)