(origineel bericht op be-more.nl)
week 7
vrijdag 2 december: Met Mia ’s-Ochtend naar ecd ( kleuterklas) Was ditmaal niet zo druk en blijft dus iedere keer afwachten hoeveel er komen!) Daarna wat opgefrist en met kim naar packechera de taxi genomen.Na de lunch bij tasty Bite gaan we met zijn 3en naar het zwembad, wat bij een school behoorde. Toch met 45 graden is dit badje van 1.50m diepte een goede verfrissing. ’s-Avonds eten we bij Annie’s lodge met 3 andere vrijwilligers. De rest is naar Cape Maclear en naar Blantyre. Nog beetje nakletsen en op tijd in onze 2 persoonskamer in het backpackers hostel gedoken. Zaterdag 3 december ga ik met Mia in de bloedhitte winkelen in Zomba stad. Pinnen is onmogelijk daar er zeker een rij van een uur in de hitte wacht op geld uit de muur. Immers eerste weekend vd maand dus eenieder kan weer pinnen! Wederom lunchen we bij tasty bite en zien allerlei pick-ups volgeladen met mensen, trouwerijen en muziek op vrachtwagens voorbijkomen. Leuk om vanaf het terras het Afrikaanse leven voorbij zien te komen. Later op de middag gaan we wederom naar het zwembad voor wat verfrissing om vervolgens bij Packachera heerlijk te gaan douchen. ’s-Avonds zijn we weer met zijn 15en om avondje sinterklaas te vieren. Eenieder had 3 kadootjes gekocht voor zo’n 1000 kwa = 3 euro. Met een dobbelspel werden de cadeau;s verdeeld en was heel gezellig met pannekoeken vooraf. Gen sint aanwezig, jammer, maar zwarte pieten waren er genoeg!! Na afloop tegen 22.00 uur ons bed maar weer opgezocht. Zondag 4 december: Al vroeg uit de veren !! IWe nemen samen een koffie en een resterende pannekoek om vervolgens te 06.30 uur naar de kerk te gaan. Dit wilden we wel eens meemaken hier in Malawi. Was ook heel apart en de kerk stroomde binnen kortste keren helemaal vol. De mannen en vrouwen zitten gescheiden op een enkeling na ( wij!) Het was in het Chichewa, dus verstonden er weinig van, en we hadden er iets meer van verwacht!.Wel vreemd dat de priester liet zien wat er van de giften gekocht was ( een generator ivm stroom voorziening) Helaas weinig dans want we hadden toch een swingende gospel verwacht. Wel moderne muziek met drum, gitaar, bas en grote groep zangeressen wat best heel modern overkwam. Na 2 uur was de dienst afgelopen en gingen we ontbijten. Daarna een leuke wandeling gemaakt door de botanische tuin, om vervolgens bij Annie’s Lodge neer te strijken voor onze lunch. Daarna via dezelfde botanische tuin teruggelopen. Hier zagen we tal van apen, die vrolijk aan het spelen waren met hun kleinjong. Leuk om te zien en zeker ook de voorbereiding van een trouwfeest, alwaar de muziek en dansende dames al een mooi plaatje was, terwijl het feest nog moest beginnen. Inmiddels had onze gids Thomas van het zomba plateau van 2 weken terug gebeld of we kwamen kijken naar zijn band . We dachten leuk, doen we! Bij hem aangekomen verteld hij dat het op een school was maar zeker 2 uur lopen. Dus maar taxi genomen. Helemaal bovenin de bergen kwamen we bij een klein schooltje ( 4 muren en dak), alwaar hij zijn mede muzikanten belden. Het was dus echt een prive concert voor ons tweetjes hihihi. Met zelfgemaakte gitaar en djembe;s lieten ze (3 muzikanten) toch wat leuks horen, van reggea tot gospel en pop. Eigenaardig maar zeker zo leuk om eens mee te maken, dus maar gefilmd en als we thuis zijn eens promoten via Youtube. The Young Stars… hou ze in de gaten!! Bij terugkomst bij Packachera waren alle vrijwilligers ook terug en was het een gezellige kippekot geworden. Hier afgesproken dat we met zijn allen voor de laatste keer, jawel naar Annie’s lodge gaan eten. Na afloop nemen we de taxi met dronken bestuurder en bijrijder pffff naar ons huisje. Gelukkig veilig thuisgekomen en in slaap gevallen. Maandag 5 december: Mia gaat met demi paar foto’s van hun met charles af laten drukken. Ik met marc en sanne naar het project. Na de weekplannig gaat Sanne naar ECD en ik met Marc maken het klimrek fleurig met touwen zodat deze nu echt klaar is. ’s-Middags gaan Mia, Demi en Sannse naar Woman powerment om daar de naaimachine’s af te leveren. Echter geen naaimachines!! Typisch afrika wederom met afspraken!! Wel daar heerlijk gegeten met de vrouwenclub. Ik ga met marc kijken of de fietsen van het project te herstellen zijn. Na inventarisatie en diverse fietsenmakers een offerte te laten opmaken hebben we een mooi bedrag voor elkaar om 3 fietsen te herstellen voor 30 euro! Maar eerst moeten we toestemming hebben om ons eigen? donatiegeld hier ook nog voor te gebruiken.’s-Avonds praten we met Joy, maar hij heeft zich teruggetrokken als projectleider en zo te horen kunnen we naar ons donatiegeld fluiten en naar d naaimachines en fietsreparaties. We worden nu van het kastje naar de muur gestuurd om ons eigen donatiegeld te kunnen besteden. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Dinsdag 7 dcember. Na een ietwat frisse nacht (onder de dekens) gaat Mia en Demi de foto naar Charles brengen, die zeer verheugd is. Samen met Marc en Sanne gaan we naar de sluiting van een village bank. Na al het tellen van het geld in de kas ( 300.000 kwa, wat behoorlijk stonk kunnen we gaan uitkeren en rekenen we uit dat de rente hier zo’n 44% is. De vrouwen zijn blij en wij ook om eindelijk onze handen te kunnen wassen. Mia heeft met Kim en Demi deze middag weeskinderen bezocht om te zien wat ze hier als hoogst nodige kunnen gebruiken. Na frietjes eten en koffie kruipen we ons bedje maar weer in. Woensdag 7 december staan we op het gemak rond daar deze ochtend de vrijwilligers van andere projecten hier bij Yodep op bezoek komen. We praten nog even met de lokle vrijwilligers om te horen wat we nog in de pot met donatiegeld hebben, maar krijgen weinig sjoege. De vrijwiliggers van de andere projecten waren inmiddels gearriveerd en wij moesten deze het een en ander vertellen over yodep ( ons project) Vanmiddag zou ik met marc de fietsen gaan repareren, maar ja nog niets uit het potje mogen ontvangen om dit te bewerkstelligen. Mia gaat met Demi en Kim naar children’s corner. Dit is op spelende wijs de jongste kinderen uit de community een beetje te leren samenwerken. Ik ga omdat het fietsenplan geen geld had naar de stad. Dit om een nieuwe riem te kopen want mijn broeken worden steeds groter hier. Met Sanne en marc kopen we in de stad nog wat te drinken om bij de frietjes te nuttigen en gaan met de taxi richting huiswaards. Mia neemt bij thuiskomst een verfrissende douche naast het toiletgebouwtje en ik neem een voetenbadje om een beetje vliegen van mijn voeten weg te houden. Na het eten koffie genomen en wat gelezen. Moesten even wachten tot hier 22.00 uur om Mia d’r mams te feliciteren met haar verjaardag. Daarna lekker in slaap gevallen. Donderdag 8 december: Deze ochtend hadden we met zijn allen hier op Yodep traditionele Afrikaanse dans georganiseerd. 4 verschillende groepen en dans van eenider met bijzijn van de kinders was een gezellige happening, maar wij zijn het duidelijk niet gewend in de bloedhitte buiten in de zon te dansen en te yellen. De flesjes water gingen er goed doorheen, maar was zelfs ook zweten geblazen voor de aanwezige Afikanen, maar die zijn het wel beter gewend dan ons in deze 40 graden. De middag staat gepland voor Special needs, maar er is een begrafenis dus de hele community ligt dan stil, behalve teaching Charles alwaar ik met Kim vanmiddag heen ga. Mia en de rest gaan maar wat door de stad wandelen en winkelen. Tussen de middag probeer ik met Mia nog een mooie kerstboom op te tuigen. Hier weinig dennenbomen dus de bananenboom maar uitgezocht voor leuk plaatje. Tijdens het bezoek bij Charles (een hele lieve jongen met polio ) hem wat engelse les en wiskunde gegeven. Had al van Mia vernomen dat hij best slim is, maar blijft erg zielig om hem te zien. Bij thuiskomst heerlijk gedouched, gegeten en omdat de stroom uitviel rond 20.00 uur het bed ingedoken. Vrijdag 9 december: Gister al vernomen dat het wederom een grote benzinecrisis is hier in Malawi. De prijs is inmiddels opgelopen tot 5 euro / liter benzine en moeilijk aan te komen. Dus ook de taxi die we besproken hadden om vandaag naar Cape Maclear te gaan is een probleem. Marc en Demi gaan met openbaar vervoer maar dat zien wij ivm de veiligheid niet zitten. Tijdens een peukje deze morgen kwam er een gozer wat kunst verkopen, alwaar wij geen interesse voor toonden. Niet goed opgelet, maar merkte even erna op dat mijn smartphone en sd kaart met alle foto’s verdwenen waren!! De smartphone was al defect, maar hier zat wel mijn simkaart met afrikaans nummer in. En foto’s stonden al op mijn laptop, behalve dan die van gisteren… shit happens? Volgende week dan maar aangifte gaan doen want nu toch maar wachten op taxi, die in de rij staat om benzine te verkrijgen en wij dus flink in de buidel moeten tasten om heen en weer naar Lake Malawi af te kunnen reizen voor komend weekend. Afwachten dus, anders ja word het hier in ons huisje blijven. Groet en tot volgende blog vanuit ht warme hart van afrika en zien jullie reactie gaarne tegemoet JAN en MIA