(origineel bericht op be-more.nl)
Week 7
11 feb zaterdag
uitgeslapen tot 09.30uur. toen mezelf verbaasd want dat is mij hier in al die tijd dat ik hier ben is me dat nog niet gelukt terwijl ik dat thuis zonder problemo kan doen ook heb ik al mijn fotootjes tot en met week 6 af laten drukken. Het waren er een heleboel. Maar blij dat ik ze heb! Ook nog 2 albums gescoord want ik denk dat het mij niet lukt als ik een weekje thuis ben en ook allerlei mensen moet bezoeken etc dan heb ik het te druk, nu ook tussendoor wat te doen. Heerlijk.
Ook nog eventjes wat air time gekocht want onderling met de andere vrijwilligers is een smsje altijd leuk en zeker om de nieuwtjes uit te wisselen. Of even een belletje met marjorie doen. Grappig dat we allebei ffies onze verhaaltjes delen
toen nog langs de stanbic geweest om wat centjes te halen. En daarna bij frikadelle de rest van de mensen ontmoet. Marije en Malou hebben nu ook vlechtjes op hun bol. Wel een stuk meer dan wat ik heb, maar ik dacht… liever niet zulke dunnetjes want het moet erook allemaal weer een keertje uit…
ook nog ff met kelly opa en oma op skype gezeten en even een lekker pizzaatje gegeten.
toen de bodadriver gebeld, Alex. Aardige gast en hij brengt ons voor een vaste prijs naar waar we willen. Ideaal! En hij was er ook super snel! (goede ugandees!) ik had met sascha aan joseph beloofd dat we pannenkoeken zouden bakken dus het recept van papa gebruikt en toen heerlijk in de keuken de boel onveilig gemaakt. Zoals jullie in de vorige blog hebben kunnen zien op de foto’s.
toen rond 23.30u hoorde ik mijn bed roepen dus maar lekker in de lakenzak gekropen en slapie doen.
12 feb zondag
vanmorgen de weblog weer bijgewerkt. Toen door naar de stad. We hebben eventjes op internet gezeten en het was erg leuk om ff te kletsen met floor francien, hanneke danny franka en fam. Vd lee.
blijf het geweldig vinden wat skype presteert ! super!
verder heb ik nog even wat geld uit de muur getrokken, begin gemaakt om het resterende sponsorgeld van francien op te nemen. T valt niet mee hoor als je maar 100 euro per keer kunt doen. Betekend dat je dan de volgende dag pas weer kunt pinnen.
….
Verder heb ik stofjes gekocht (alweer? Ja …) ik heb een heel leuk bedachtje bedacht
zien jullie allemaal wel als ik terug ben. Ff geduld nog Verder heb ik postzegels gescoord en ansichtkaartjes dus let op de brievenbus! Papa, jouw brief is niet aangekomen ik denk echt dat hij kwijt is geraakt onderweg.
er was op 2 februari een pakketje vanuit nederland met een heleboel foto’s gepost en die heb ik op de 13e maandag opgehaald. Dus ik denk dat je een nieuwe letter moet maken mocht je dat nog willen uitproberen.
High priority zegel erop doen dan moest ie zeker weten aan komen volgens het postkantoormeneertje.
Verder nog ff de orange shop bezocht. Mijn dongel weer opgeladen en kunnen profiteren van 1 maand extra internet. Dus ik heb nu 4 maand lang internet! Heerlijk!
Dan moet de stroom ook een beetje mee werken want dat is nogal lastig internetten zonder accu. In de backpackkers het hele weekend geen stroom gehad… niets op kunnen laden… dat is wel balen!
verder was ik erg verrast toen Saddy belde. Heel leuk! En ik vind het gewoon ook al top dat mensen mij bellen! Het is wel gezelli hier hoor, daar niet van maar gewoon het is fijn om even met je vertrouwde omgeving te kunnen kletsen en indrukken en belevenissen uit te kunnen wisselen. Verder hadden Marije en ik besloten 1 dag langer te blijven plakken in de backpackkers. Dus prima nog even de verhalen van de groep kunnen horen die naar murchionfalls zijn geweest. En met een clubje dames van Rakai nog een nachtje doorgebracht. Marjorie die bont en blauw was die had een klein ongelukje gehad. Tijdens de safari van de bus gevallen en ook nog es iemand anders boven op haar opgevangen die er ook af was gevallen. En een of ander …. Incident bij haar op het project. Hahaha te mooi verhaal maar te vies om dat te vertellen! Na wat lachen lekker gaan slapen… totdat mijn kop begon te jeuken…
begonnen met het eruit halen van mijn vlechtjes. … 113 stuks. Dus had nog een behoorlijke klus.
er zaten allemaal irritatie bultjes. En die deden echt pijn. Als ik er geen problemen mee had had ik mijn haren mooi laten zitten want het beviel me best!
13 feb maandag
Met marije nog even rustig ontbeten en toen door naar de stad. Zij heeft nog wat stofjes gekocht maar het ideetje wat ik heb met mijn stoffen had ik uitgerekend en moest er nog 1 lap bij kopen. Dus nog een prachtige stof gevonden die volgens mij ook heel gaaf past bij onze gordijnen en bank thuis in putten. Ik denk mama, dat je hier hele leuke kussentjes van kunt maken! Ik zal nog proberen om een foto van die stof te maken maar het is volgens mij echt exact het zelfde!
Ik ga het dinsdag maar even naar de naaister brengen zodat ik er nog een lekkere ugandese broek van kan laten bij maken. Draagt heerlijk en je krijgt van die leuke reacties van de locals. Ach ja … je toont in ieder geval je goede kant dat je respect voor de cultuur hebt en dat stellen ze op prijs.
verder hebben marije en ik nog even een lekkere lunch gegeten bij de bananachiksbar en toen gewacht op Anthony die ons bij de backpackkers kwam ophalen. ’s Avonds weer aanwezig en terug op ons project nog even voor onze locals een valentijns poster gemaakt en het kantoor wezen versieren met hartjes en balonnen en knuffels etc. initiatief van Pien en mij haha!
Na dit gebeuren nog effies lezen en toen in bed. Deze dag was erg warm en dat kost me veel energie. Continue brandende zon fel licht etc maar ook weer lekker dat je in je lakenzakje kruipt in je eigenbedje op het project. Met al je eigen spulletjes en gedoetjes.
Morgen is mijn papa jarig!!
14 feb dinsdag
Valentijnsdag. Maar ook de verjaardag van mijn lieve papabeer. Dus die meteen een smsje verstuurd met de felicitaties en kusjes en liefs! Niet nagedacht over het tijdverschil … dus om 06u kwam hij aan NL tijd. Ach… die telefoon ligt volgens mij altijd ’s nachts naast de magnetron dus waar maak ik me druk om …
wel apart dat we nu geen cadeautjes op bed uit pakken en een gezamenlijk ontbijtje eten… Maar wel een goede herinnering dat dat echt bij thuis hoort. En thuis is fijn. Dus dat momentje was even leuk om daar aan terug te denken.
verder heb ik met Anthony een klein plannetje gesmeed m.b.t. het sponsorgeld van Francien. Het was mij niet gelukt om het allemaal in 1 weekend uit de muur te halen dus ik wilde met Anthony mee naar Masaka (hij had nog wat afspraken en een interview te doen) dus Marije wilde ook wel mee naar de stad, ook zij moest nog een restantje pinnen. We gingen na het ontbijt weg, toen langs de bank waar we zijn afgezet. We mochten wel ons eigen plan trekken qua indeling / besteding van de dag. Anthony zou ons wel bellen als hij klaar was. Niet nagedacht over de ugandese begrippen dat het best nog wel even kon gaan duren…
Uiteindelijk wisten we dat we om 16u bij de bananachiksbar moesten staan en dan zou hij ons daar oppikken om vervolgens met het sponsorgeld naar de bookshop te gaan.
16.00u… geen anthony te bekennen…16.30u… nog steeds niet… wel een smsje van ludo, of ze eten voor ons moesten bewaren/ en of we al op de terug weg waren… (verre weg van dat! )
rond 17u dacht ik… ik zal Anthony ff smsen. ‘’Sorry sorry i am sooooo bizzyyyyy!! I come in 20 minutes to pick u up. ‘’
oke… dat zal dan nog eens plus 40 minuten extra zijn dus marije en ik nog een colaatje besteld en geteld hoeveel mensen aan valentijn doen. Het is een gewoonte dat je rood of zwart draagt op valentijnsdag. Aardig wat mensen. Van de 50 mensen hadden er 35 mensen zich aan de dresscode gehouden.
Marije en ik waren er ook op gekleed en zaten in ons rode shirtje op het terras en een hoop bekijks te hebben…
En uiteindelijk 17.45u kwam Anthony. Gelijk door naar de bookshop, die was anders al bijna dicht had je dat weer gehad haha
we hebben besloten om de rest van de boeken die nodig zijn aan te vullen. Er worden voor de jongere kinderen/klassen kopieen besteld en we hebben ook 1 grote worldmap gekocht.
we moesten iets schuiven in het budget want Anthony vond het ook zeer hard nodig om 2 pannen te kopen bij de markt in elke pan kan 280 L. De school groeit enorm en nu moeten alle kinderen uit 1 pan eten en is het moeilijk met de voorbereiding voor het in het vooruit koken tegen de lunch tijd.
We hebben voor 1 miljoen 2 pannen gekocht.
Die zouden de dag erna per prive taxi naar Lwengo ons project worden gebracht. Ook hebben we besloten om 34 schoolbanken te laten maken. We zijn daarna naar de houtbewerkers geweest om te kijken hoe ze gaan worden en of zij deze klus kunnen klaren voor ons. Anthony vond 1 bedrijfje een beetje te sloom dus hij besloot om de ene 20 te laten maken en de andere 14 maar we moesten echt meer geld hebben voor de schoolbanken hij wilde er perse 60 want alle nieuwe ingeschreven kinderen zitten nu op de grond en krijgen zo hun les. Oke. Prima. We gooien em vanavond in de groep en mochten er wat shillingen over zijn dan gaan we de andere banken laten maken.
Reini wilde graag meewerken en voor Henkjan was het even lastig want hij is enorm betrokken en zorgt er o.a. op financieel gebied voor dat een jongetje met een abces op zijn wang in Kampala kon worden geopereerd. Er moesten nog wat testresultaten worden geleverd en aan de hand daarvan konden we duidelijkheid krijgen of het jongetje nog geopereerd moest worden of dat de staat het betaald. Henk jan wil zijn sponsorgeld ook zeker wel aan de school besteden en dus besloten we dat geld dan voor achter de hand/ reserve te houden.
[/size]oke… ik heb natuurlijk ook een flink gedeelte besteed voor het schoolzuster project/kliniek maar heb nog een klein beetje van dat geld over om dan wat bij te springen en te ondersteunen.
Dus… wederom weer heel erg bedankt sponsors! We hebben nu 60 schoolbanken in de maak! Volgende maand zijn ze klaar!! Leuk dan kan ik ze nog zien!!!
En de boeken komen volgende week maandag of dinsdag! Top! Ook een hoogtepuntje vandaag, even met thuis gebeld. En met het water in mijn mond aangehoord wat het verjaardagsmenu was. Potverdikkie, gaan ze gewoon chinees zitten te eten!!! Zit ik aan een dreuge pannenkoek / met avocado en dan … nnou ja… laat maar hahah!
het eten begin ik best wel te missen. Kon ik maar even een lekker stamppottie eten. En een lekkere schouderkarbonade erbij! Of lekker draadjes vlees! Of gewoon even een broodje met filet american en uitjes. Of een stukje zeeuwsspek van de slager!! Of een plakje kaas delen met Yara. Of de koektrommel per ongeluk leeg eten… je snapt het wel
Mocht iemand me nog een voedselpakket willen sturen met allerlei lekkere hollandse dingen,
Van harte welkom!
15 februari woensdag
nog een ochtendje Masaka dus ingepland met Anthony en Marije. Gelukkig nu wel voorbereid en de tas goed ingepakt en de bikini mee. Eerst even bij frikadelle wat eten en drinken en internetten wat het helaas niet deed en toen door naar de Tropic Inn. Ff plonzen. Helaas was het water zo groen als slootwater dus dan maar onder de parasol chillen met een fantaatje en (hemelssss) kippenkluifjes besteld. (durf ik! ) 8 kluifjes redelijk groot 4000 shilling. iets meer dan een eurie. Kan best een keer toch!
Genieten joh! Marije had ondertussen behoorlijke hoofdkriebels en besloot om maar een begin te maken om haar haar eruit te halen. wat een prutwerk!
ik mocht helpen!
Weer liet Anthony op zich wachten en dus zaten we tot eind van de middag in de tropic inn. Oke prima… maar voelde me best beetje lullig tegenover de anderen die zich uit de naad hadden gewerkt met het huisje kleien…
Maarja… dit moest ook echt gebeuren! … ach… ieder voordeel heeft zijn nadelen en andersom!
Anthony kwam rond kwart over 5 en toen gauw gepint en door de supermarkt heen gesjeesd. Bakkerij bezocht, maisbrood gekocht (beter dan dat zoete plak brood) en nog even een broodje gescoord voor onderweg in de auto. Mijn maag maakte afrikaanse muziek dus dat broodje kon ik echhttt niet laten liggen…kwijlkwijl
eenmaal op de terug weg nog bij de andere houtbewerker geweest en toen door naar huis. En tot laat in de avond in marije’s haar de vlechten voor zover we puf hadden eruit gehaald. We kregen er erg dorst van dus toch eventjes naar de barman gelopen en een pilsie gescoord. (warm weertje, dan moet je goed drinken heb ik geleerd…)
dus wij pilsie gedeeld en door naar huis, maar het is gewoon vervelend dat er vanaf vrijdag tot toen (en de dag erna) geen stroom is. blij met mijn reserve batterij die ik in frikadelle heb kunnen opladen, ben ik nog wel telefonisch bereikbaar maar je voelt je anders zo niets… niks geen computer, of marije die dr digiboek niet kan lezen. maar ook vervelend je ziet geen r…t en je moet maar met je koplamp in je kast de boel vinden en in bed je boek lezen is gewoon op den duur vervelend en dan zou je gewoon weer even naar thuis willen om gewoon zoals het gewoon is voor ons, je altijd de garantie hebt (tenzij je geen rekeningen betaald) maar dan klik het licht aan en uit kunt doen.
Prima dat we niet kunnen douchen met warm water. Prima dat we de toilet niet kunnen flushen, die vliegen op je bips wennen wel, al is het genieten als je kunt plassen op een flush wc.
Snap je… zonlicht voor overdag prima! heerlijk! maar savonds zou een beetje stroom ook prima en erg fijn zijn…
maar verder klaag ik niet, want gelukkig sprong de stroom op vrijdag avond toen ik in bed kroop aan. snel mijn stekkerdoos toen in de muur geduwd en de 5 gaten gebruikt voor mn camera, kleine camera, accu laptop, telefoon, ipod.
16 feb donderdag
rond 9 uur muzungu time (is 10uur african time) een afspraak met de 2 houtbewerkers @ the office. aanbetaling van 1,5 miljoen shilling gedaan en toen door nog 2 house visites gedaan. Tonny en Phoebee kwamen op mij afgerent. We waren toevallig in het zelfde stukje van de community van waar zij woonden. Dus gelijk even gekeken hoe het met tonny ging. Stukken beter en er was geen spoor meer van malaria te bekennen. Heerlijk! Van phoebee nog een dikke kus gehad en haar nog even geknuffeld.
Toen de house visit gedaan. Dit keer met local Christine mee. Ook erg gezellig! We hadden 1 gezin waarvan de vader niet meer in leven was maar moeder stond er alleen voor met een zeer laag begaafd gehandicapt meisje. Ze heet Naka.
ik stelde voor om Naka op de woensdag een keer op te halen op de boda zodat ze dan op de disabled day kan mee spelen met kinderen die dezelfde aandoening hebben maar ook op dat moment even de juiste gedoseerde aandacht krijgen die ze verdienen! Dit meisje was erg knuffelig en wilde overal aan zitten. ik voelde niet dat ze terwijl ik stond te praten, mijn riem had afgedaan en die zelf had omgedaan om haar middel. en later was ik ineens mijn kostbare potje mentos kauwgompjes kwijt. en toen zat ze die vrolijk op de gaatjes van de riem in de rondjes te leggen. Ach… t was een schatje maar blijf maar gewoon van mijn spulletjes af… hihihiihi
ook heb ik bij de house visit steeds wat mensen ontmoet die gebruik maken van hun talenten. ookal hebben sommigen geen baan, dan werken ze misschien als een bijbaantje bij iemand thuis. Onder andere als farmer. helpen met het bereiden van het mais, of groentes van het land halen etc. en met dat kleine beetje geld, gaan ze handcrafts spullen kopen om bijvoorbeeld matten te vlechten. Ook de moeder van Naka is door de omstandigheden niet in staat om een groot gedeelte vand e dag ergens anders door te brengen. ze werkt af en toe op een boerderij bij rijke mensen en krijgt dus af en toe wat geld. Ik heb besloten om een paar verassingen voor de bewoners van Bartimeus te laten maken. Dit ga ik natuurlijk niet verklappen maar het is zeker leuk en een mooi bedankje voor jullie als sponsors. Nog eventjes geduld dus!
Na de housevisit weer op huis aan. Heerlijke chapati’s versierd met jam en hagelsag en pindakaas en quacamole. en een limootje erbij gedronken. Toen in de middag de hele middag met marije bezig geweest om haar hoofd te bevrijden van de vlechten. ze had er meer dan 200 en totaal zijn we 7uur bezig geweest met het eruit halen. Gelukkig waren we voor het donker klaar dus konden we in de schemer nog onze tassen pakken want dit weekend staat Lake Bunyoni op het programma.
Tijd vliegt! de nieuwe groep is hier dus al weer een dikke 4 week! en in week 5 volgend weekend zullen op een paar na alle mensen die ik van het begin af gezien heb Uganda verlaten.
(Ik heb al tissues gekocht!)
17 feb Vrijdag
De stroom was gelukkig weer aangegaan en dus kon ik mijn opgeladen spulletjes mee nemen. Bikini in de tas, doeken, boekje, laptop, ipodje, kaartjes en postzegels mee en op naar een weekendje vol zon en relaxen in het mooie lake bunyoni.
maar ineens… pleeeeennnzen van de regen!
(we waren toen nog aan het inpakken)
gelukkig had Henk Jan heel lief voor iedereen een broodje pasta of pindakaas en een banaan klaargemaakt zodat we geen al te uitgebreid ontbijt hadden en we de bus tegemoet konden gaan rijden wanneer iedereen zo ver was.
rond 8uur zou de bus langs ons project rijden dus hadden we met de vrijwilligers van Pelido afgesproken dat ze ons zouden bellen zodra de bus er was. Iets over 8en belde yvonne dat ze de bus in waren gestapt.
Anthony bracht ons naar de weg toe en we konden mooi onze spullen in laden en de reis van 8 uur naar Lake Bunyoni kon beginnen.
Onderweg kreeg de bus van Joseph een lekke band, even een stopje gemaakt bij het tankstation en toen weer door. Een half uur erna maakte ons busje een kabaal. Gelukkig niets ernstigs, de stang die onder de bus de reserveband vast houd had los gelaten en dat maakte dus een kabaal op de weg. Ook moesten we een stukje terug lopen om de reserve band op te halen.
de stang met een zakje en een kknoopje vastgemaakt aan de bumper (tja et is en blijft afrika) en door met reizen. Kleine stop gemaakt in het zelfde restaurantje waar we ook gegeten hebben onderweg naar Queen Elisabeth, voor een kop koffie en hup de bus in. Af en toe een slaapje gedaan in de bus en uiteindelijk rond een uur of 3 aangekomen op onze bestemming.
prachtige omgeving. enorm mooi resort! beetje jammer dat de regen met bakken uit de hemel kwam! ongelooflijk! temperatuur kelderde naar beneden. En hop fleece vest (dit keer blauw mee) en mn ketelpak/ouwe lullenbroek aangedaan. Een bordje friet besteld en een tosti en een bakkie warrume melluk! toen kwamen we weer een beetje bij. Door naar de tent wat er geweldig leuk uit zag. Slaap samen met Marije. Dus we doen alles lekker op ons dooie akkertje. T is tenslotte weekend. Nog eventjes