Week 6: een rustig weekje

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 6: een rustig weekje

De week is goed begonnen, het nieuws dat drie jongens van Umthombo’s LifeSpace geslaagd zijn voor hun examen Life Gaurd is natuurlijk genieten! Het is het bewijs dat Umthombo daadwerkelijk helpt! Niet alles jongens en meiden terug naar hun familie brengen is een doel, als dat geen mogelijkheid is door welke reden dan ook dan kunnen ze in Umthombo LifeSpace gaan wonen (vanaf 18 jaar). Een klein aantal heeft hier een baan, maar nu zijn er drie bij die grote kans hebben op een goede baan! Fantastisch!

Met dit goede gevoel begonnen wij allemaal de week, iedereen was toch een soort trots en ik vind het heerlijk om dat te zien bij de geslaagde zelf maar ook bij de staf! Voor de mensen die het nog niet weten: ik ben gek op positieve energie! De eerste dag van de week ben ik begonnen met drie a vier kids hun computervaardigheid wat beter te maken, sommige hebben daadwerkelijk geen flauw idee hoe een computer werkt, laat staan wat de grote meerwaarde het kan hebben. Hoe kunnen ze nou beter ervaring opdoen dan simpelweg spelletjes te spelen! Samen met Nannet hebben we op een zeer geduldige manier uitgelegd hoe Pinbal en Solaritate werkt, duurt even maar dan heb je weet! Stralend zijn ze bezig en gelukkig begrijpen ze nu hoe het werkt en willen ze alsmaar spelletjes komen spelen, Mission Complete!

De volgende dag moet ik zeggen dat ik gewoonweg zin had om van de zon te genieten op het strand, gelukkig surfen ze iedere dag met een flinke groep en zo kon ik het toch aardig combineren. Lekker op het strand praten en een beetje hardlopen met een aantal. Een heerlijk dagje!

Woensdag was de dag dat alle vrijwilligers van Be-More alle projecten af gaan om te zien wat iedereen doet, een beetje rondneuzen op andere projecten. Als ik heel eerlijk ben zijn de andere projecten voor mij te saai. Alles is met kinderen, maar ik zit graag in de hol van de leeuw, de spanning die soms op Umthombo is is iets waarvan ik echt kan genieten. Gelukkig maar voor mij dat ik op het goede project zit, ik zou echt niet anders willen! De dag is goed afgesloten met een diner in uShaka. Ja dames en hier, daar zat ik dan met alleen maar vrouwen! Verschil moet er zijn!

Jullie denken misschien dat ik het vergeten was, maar wees niet bang ik heb dagelijks een kijkje genomen in de tuin en ik besluit vandaag weer een hele dag in de tuin te werken! Onkruid plukken, harken, zaadjes planten en de dode bladeren overal vanaf halen. Dat laatste was een mooi gevecht, in de regen ben ik uren bezig geweest om de dode bladeren van de palmbomen te snijden en hakken! Niet geheel makkelijk met een stanleymes of schep, moet toch maar even op zoek gaan naar een kapmes… Dan begint de tuin er echt mooi uit te zien, ik hoop dat alles er strak bij ligt als de COP17 gaat beginnen!

De COP17 is een bijeenkomst van alle landen over de hele wereld, ze gaan vergaderen over de “Global Warming”. Ben benieuwd wat jullie daar in NL er op dit moment over denken, volgens mij is het niet gek warm! Op dit evenement komen ook wereldsterren zoals Angelina Jolie, Leonardo DiCaprio, Bono etc. op af, ik ben benieuwd wie van hun langs komt wandelen en een kijkje komt nemen in de tuin en op het project zelf!

Week 6 is afgesloten door een avondje op Umthombo, de kerk heeft een project opgestart met de naam “We Are Durban”, een pracht initiatief! Ze hebben heerlijke broodjes Hotdog voor de kids gemaakt, spelletjes gespeeld en de avond is afgesloten met een dansles. En nee, de kids hebben geen dansles gekregen, ze hebben dansles gegeven aan ons. Gelukkig zien nu steeds meer mensen talent in de kinderen. Talents, not streetkids! Ik wil nogmaals de mensen van We Are Durban bedanken!

Een rustig weekje, maar wel lekker! Een voldaan gevoel!

(origineel bericht op be-more.nl)