Week 5 op The Farm

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 5 op The Farm

Sanibonani allemaal,
Hier is dan eindelijk mijn verslag over week 5. Het heeft even geduurd voor ik tijd en zin had, sorry!! Maar ga er lekker voor zitten, want ik heb wel heel wat afgeschreven in mijn dagboek (ja daar heb ik dan wel weer tijd voor vrij gemaakt) dus ik heb ook heel wat te typen.
Ik was in mijn vorige verslag gebleven bij zondag 10-03. Deze dag kon ik dus niet uitslapen, echt irritant. Dus om 07.30uur maar uit mijn bed gerold en gelezen in de woonkamer onder het genot van een kopje thee. Om 10.30uur kwam Margot ook uit bed gerold en hebben we lekker de tv aangezet en deze heeft heel de dag aangestaan. Kei leuke programma’s had deze zender, gezelligheid en programma’s waarbij we niet perse hoefde op te letten en gewoon ook andere dingen konden gaan doen. Dus tijdens het tv kijken mijn verslag van week 4 getypt, gekletst met zijn tweetjes, de kinderen kwamen nog even langs en verder lekker niets gedaan. ’s Avonds lekker gekookt en een hele komische film gekeken. Tussendoor nog lekker even gekletst met Edith, die belde gezellig even! En na de film lekker naar m’n bedje gegaan. Het was dus echt een rustig chill dagje! :slight_smile:
Op maandag hadden we de daycare weer. De kinderen waren erg hectisch en we waren maar met zijn tweetjes. Dus geprobeerd de taken goed te verdelen. Q. en J. waren weer terug naar 3 weken weg geweest. Dus terwijl Margot de kinderen vermaakten met het speelgoed heb ik ze 1 voor 1 mee genomen om te badderen. Het was een beetje een drama, sommigen wilde niet en andere maakten heel de vloer nat, maar ach… Dweilen en klaar! Na het badderen een appeltje gegeten en wat gedronken en toen alle kinderen mee genomen naar de tuin van Don en Linda. Daar hebben ze even lekker kunnen rennen, schommelen en glijden. Na de lunch de kinderen weer gehaald en mee genomen naar ons huis. Hier lekker tv gekeken, gestoeid, ranja gedronken en zelf gebakken cakejes gegeten. Daarna de kinderen thuis gebracht. Het was een heerlijk rustig middagje.
Met de middag huiswerkklas hebben we flessenvoetbal gespeeld hier in de tuin. Twee teams gemaakt en ieder team kreeg 2 flessen van 5L met water. De winnaar was het team dat bij de tegenpartij alle twee de flessen leeg hadden geschopt. Het was echt super gezellig. Uiteraard moest dit partijtje voetbal uitlopen op een watergevecht (ik kon de verleiding gewoon niet weerstaan!! ) en toen uiteindelijk bijna iedereen zeik nat was hebben we afscheid genomen en zijn we beide gaan douche en hebben we heerlijke droge en warme kleding aangetrokken. Tijdens de avondklas was het erg rustig. Margot had bedacht dat we wel een vriendenboekje konden maken. Zo konden de kinderen dat invullen en wisten wij wat meer over hen en zij wat meer over ons. Allemaal zelf ook een eigen voorkant gemaakt voor het vriendenboekje. Super gezellig was het, we gingen ook pas om 20.45 uur weg. Even met het thuisfront gebeld om bij te kletsen en daarna film gaan kijken. Sex and the city! Margot maakte me heel lief wakker nadat de film was afgelopen, heb er dus vrij weinig van gezien. Daarna maar meteen mijn bedje ingekropen.

Op dinsdag gingen Margot, Don en ik Dico en Tom halen bij de backpackers lodge. Jaja, de nieuwe vrijwilligers waren in Afrika aangekomen. Tom en Dico zijn twee hele gezellige jongens die ook lekker van dollen houden. Na het ophalen gingen we meteen boodschappen doen, gelukkig zijn de jongens geen zeikerds met het eten dus we konden lekker snel boodschappen doen. Eenmaal terug op The Farm hebben we de jongens het huis laten zien en de omgeving en kennis laten maken met de kinderen. Om 18.30uur hadden met een meeting met Don, Linda en 3 oudste kinderen van de avond huiswerkklas. Met zijn alleen besproken wat we nu precies kunnen gaan doen in de huiswerkklassen en wat Linda graag wilt dat écht gebeurt. De oudste kinderen konden aangeven wat zij graag willen doen tijdens huiswerkklas en wat ze daarnaast nog willen doen, dus de leuke activiteiten. Afgesproken is dat we het 1e half uur Engelse les gaan geven en dat we het 2e half uur ze gaan helpen met hun eigen huiswerk als ze dat hebben. Ook willen de kinderen graag een koor, een dansgroep en een toneelgroep oprichten. Ze vragen onze hulp bij het begeleiden tijdens het oefenen en of we een tijdschema willen maken voor ze, dus met duidelijk erop wie wanneer oefent en van hoe laat tot hoe laat. Verder zouden ze het ook leuk vinden om 1 keer in de maand een talentenshow te houden, zodat ze konden laten zien wat ze geoefend hadden of dat ze zelf wat eigen inbreng konden laten zien. We zijn er erg enthousiast over dus we gaan ze zeker helpen. Na dat we terug kwamen van de meeting hebben de jongens samen gekookt en hebben Margot en ik onder het genot van een glas wijn UNO gespeeld. Na het eten belde Swaas nog even en hebben we weer lekker bij gekletst. Het was een lange maar hele gezellige avond.

Op woensdag hadden we de kinderen weer, heerlijk!! En dag vrij is altijd fijn maar ik ben ook altijd weer blij als ik de kids weer zie. Voor Dico en Tom was het de 1e dag met kinderen dus die hebben we ook lekker hun eigen ding laten doen, kennis maken en spelen met de kinderen en lekker dollen. De kinderen vinden het volgens mij best leuk dat er twee jongens zijn, dus het zit helemaal goed. Na het vaste ritueel en het badderen een appel gegeten en wat gedronken en heerlijk buiten gespeeld met de frisbee en dollen met elkaar. Al vrij snel was het tijd om te lunchen. ‘s Middags zijn we begonnen met het thema Friends. We hadden 3 activiteiten en de kinderen verdeeld in 3 groepen van twee. We hadden een knutsel activiteit (samen een hart versieren), we hadden een spel (memory en domino) en we hadden de mat met duplo blokken waar ze samen mee moesten spelen en moesten delen met elkaar. Het doel van deze 3 activiteiten is samen werken, samen spelen en delen met elkaar. De kinderen vonden het leuk om te doen en ze deden het ook super goed. Het was een gezellige middag. Na het drinken en het koekje eten nog even lekker gespeeld met elkaar en gekroeld en toen zat de daycare er al weer op voor die dag. De middag klas hadden we vandaag ook nog bewust rustig gehouden. We hadden spelletjes gepakt om te spelen met elkaar en zo konden de kinderen Dico en Tom op een leuke manier leren kennen. Ik speelde met een paar kinderen Yenga en ik zat er zo in dat toen er een blokje viel (niet eens de hele toren) ik zo schrok dat ik met kruk en al achterover viel! Beetje genant, maar gelukkig kon iedereen er om lachen! We hadden het zo gezellig met de kinderen dat we de tijd vergaten en om 17.00uur werden gewaarschuwd dat we weg moesten omdat ze huismoeders Engelse les kregen. Snel alles opgeruimd en naar huis gegaan voor het avond eten. Thuis hebben Margot en ik lekker gekookt, goed gevulde pasta met salade. En omdat de jongens afwasdienst hadden konden wij lekker uitbuiken voor we naar de avond klas moesten. Met de avond klas vandaag al wel begonnen met Engelse les. De kinderen, en wij ook, moesten elkaar voor de klas presenteren aan de hand van de vragen van het vriendenboekje dat we afgelopen maandag hadden gemaakt. Zo konden wij hun Engelse spraak horen en kijken hoe ze staan als ze iets of zichzelf moeten presenteren. Het is erg grappig om te zien dat de een wel stil staat en de ander steeds heen en weer loopt of juist heel veel met zijn armen beweegt of met de rug naar de klas gaat staan. We hebben er vandaag nog niets van gezegd, we waren al enorm trots dat ze allemaal voor de klas gingen staan en zichzelf presenteerden. Daarna aan iedereen uitgelegd dat we voortaan elke 1e half uur Engels gaan doen en dat we daarna tijd hebben om naar hun huiswerk te kijken en ze te helpen daarmee. Na de huiswerkklas in mijn dagboek geschreven en film gekeken.

Na een erg kort nachtje werd ik op donderdag wakker van de wekker van Tom die hem gelukkig maar 80 keer (beetje overdreven misschien maar zo voelde het wel die ochtend) snoozt ofzo dus bij de 4e keer wist ik het liedje van zijn wekker uit mijn hoofd en ben ik er maar uit gegaan. Ongelooflijk dat hij daarna gewoon kan door pitten en dat Dico niet eens wakker wordt, maar goed… ieder zo zijn doofheid :wink:
Ik lag er die nacht om 03.30uur in en om 07.30uur ging de 1e wekker en daarna niet meer geslapen natuurlijk! De wekkers van iedereen gaan namelijk om de beurt steeds af, dus ik heb maar besloten de mijne niet eens meer aan te zetten!! Dus uit bed gegaan, mijzelf klaar gemaakt en toen de tafel gedekt voor het ontbijt. Na het ontbijt met zijn alleen op weg naar de daycare. Samen met Margot de kinderen gewassen en gekeken wie er nu allemaal open wondjes op hun lichaam hebben. Steeds meer kinderen krijgen deze wondjes en we weten nu niet zo goed of het besmettelijk is of niet. De wondjes gaan ook niet dicht en jeuken heel erg. De kinderen zitten er steeds aan te krabben. Even in de gaten houden dus. Na het wassen een appeltje gegeten en wat gedronken en nog even lekker gespeeld met elkaar. ’s Middags hebben we met de kinderen de opdracht van de vorige middag gedaan maar dan door gewisseld met de groepjes. Na de thema opdrachten hebben we gedronken en een koekje gegeten en daarna nog een de in de tuin van Don en Linda geschommeld en van de glijbaan gegleden. De middag vloog om en voor we het wisten moesten we de kinderen alweer thuis brengen. Heel lang “Good bye” en “see you later” geroepen naar ze en ze uitgezwaaid. Echt geweldig hoe die kinds blijven reageren dan!
De middag klas kwam ons stipt 15.30uur halen, was ook voor het eerst. Toen we in het huiswerklokaal aankwamen snapten we waarom. Ze hadden allemaal hun huiswerk bij en hadden hulp nodig. Super goed van ze, we hebben ze natuurlijk ook geholpen. Ik had T. en N. bij me zitten we zij moesten als huiswerk hun familie tekenen en in het Engels erbij schrijven of het hun moeder (mother) of vader (father) was of een andere familielid. Nadat ze het afhadden was ik super trots op ze dus ze kregen ook allemaal een high five en een knuffel. Het was een geslaagde middag. De avond klas kreeg vandaag een dialoog van ons en daarin moesten ze de ontbrekende woorden invullen in de juiste tijd. Ze deden het allemaal super goed. Ze daarna ook verteld dat we dit zelfde dialoog op maandag zouden oefenen en dat ze het voor de klas moeten gaan voordoen. Ze gaven zelf ook aan dat ze ook wel wat moeilijkere opdrachten willen maken dus daar gaan we maar eens even naar kijken. Ze vonden het allemaal wel leuk om te doen. Na de avondklas film gekeken en lekker gekletst. Aan onze drukte merkte we al dat het weer een korte nacht zou worden. Op een gegeven moment raak je gewoon over je vermoeidheid heen! :wink:

Op vrijdag, na wederom een korte nacht, weer vroeg opgestaan en de tafel gedekt. Het was zo laat geworden en de rest bleef tot lang liggen. Margot en ik zijn om 08.45uur maar snel gaan eten en tandenpoetsen, de jongens lagen toen nog half in bed. Na het ontbijt snel naar de daycare gegaan en de jongens voegde zich bij ons tijdens het “ Hello goodmorning” liedje. Margot en ik hebben de kinderen weer in bad gedaan en toen we daar mee klaar waren hebben we de kinderen mee genomen naar onze tuin. Tom en Dico gingen namelijk de palen van de Lapa verven en de verf stonk verschrikkelijk. In onze tuin lekker wat gedronken en appeltje gegeten en met de kinders gevoetbald en wat gestoeid. Na een tijdje kwam het koeienvrouwtje met de koeien langs en dat wilde L. wel even van dichtbij bekijken. Dan moest ik hem wel optillen anders vond hij het eng. Dus samen zijn we zo dichtbij mogelijk geslopen. Echt geweldig om dan die blik in dat ventjes ogen te zien vol spanning en afwachting en hartstikke hard lachen als een koe dan opeens begin te lopen richting ons en we een paar stappen naar achter moesten zetten. Samen hebben we dus gelachen en heel de tijd MEUHHH geroepen! Daarna hebben we de kids lekker thuis gebracht en onze jongens gehaald voor de lunch. Na de lunch zijn Margot en ik de kids weer gaan halen om te spelen in de tuin van Don en Linda terwijl de jongens verder gingen verven. Het was echt prachtig weer om buiten te spelen. Lekker weer geschommeld en gegleden en wat gedronken en een koekje gegeten. Al snel was het 15.30uur en hebben we de kids thuis afgezet en wel 1000 kusjes uit gedeeld aan ze. Een lol dat ze hadden. Bij thuiskomst even een groot glas water achterover gegooid en lekker UNO gespeeld. Om 15.45uur liepen we weer vol goede moed richting de middag huiswerkklas. Wat blijkt… de kinders krijgen geen huiswerk op vrijdag, de avond klas ook niet. Dus op vrijdag zijn we lekker vrij na de daycare. Toen maar in mijn dagboek geschreven en lekker gekletst met Margot. ’s Avonds hebben we met zijn allen lekker gekletst en gedold. Het was echt reuze gezellig. Rond 04.30uur toch maar mijn bedje opgezocht en lekker geslapen.

Op zaterdag werd ik rond 12.45uur wakker en ben er toen meteen uit gegaan. Lekker bij geslapen van de korte nachtjes daarvoor. Schandalig eigenlijk he!! :wink:
Nadat ik was opgestaan werd iedereen wel zo’n beetje wakker dus hebben we met zijn allen gebruncht! De rest van de dag lekker ieder ons eigen ding gedaan. Rond 17.00uur werd ik een beetje rusteloos dus ben toen een rondje gaan lopen en even gebeld met tante San en ome Ron. Was erg gezellig en erg leuk om hun stemmen even te horen. Bij thuiskomst samen met Margot gekookt en na het eten zijn we begonnen aan een film marathon Harry Potter. Margot heeft alle 8 de delen bij dus we hadden heet wat film tijd te gaan. Na deel 1 maar besloten om wat matrassn te pakken zodat we liggend film konden kijken. Deel 2 en 3 dus ook lekker gekeken. Om 05.30 uur werd het buiten al wat licht en op zondag ochtend 06.45uur lach ik in mijn topje en korte broek heerlijk te genieten van de zon, mijn boek en wat muziek. Na een tijdje kwamen Tom en Margot erbij liggen en hebben we lekker genoten van het zonnetje. Rond 12.30uur maar naar binnen gegaan, toen werd het was koeler en waren we ook goed verbrand! Oma Nel belde nog gezellig om bij te kletsen. Erg leuk was dat, ik had er sinds vertrek al niet gesproken op 1 smsje na. Dus we hadden heel wat bij te kletsen, al krijgt ze thuis natuurlijk het hele verhaal te horen! Na het bellen zijn we me zijn allen deel 4 gaan kijken. Helaas kon ik mijn concentratie er niet bijhouden dus ben toen maar lekker warm gaan douche en heb op bed even liggen lezen. Ondertussen was de rest in slaap gevallen behalve Dico. Rond 18.00uur ben ik even een rondje gaan lopen terwijl Dico ging koken. Het was toen al een beetje donker buiten dus voor de zekerheid mijn zaklampje maar mee genomen! (Tante Ivette, hij komt heel goed van pas, gebruik hem iedere dag, nogmaals bedankt!!)
Bij terug komst hebben we na het eten genoten van een prachtige sterrenhemel. Het was echt super helder. De Melkweg gezien en vallende sterren gespot. Geprobeerd foto’s te maken maar helaas lukte dat niet. Ik moet het dus doen met mijn herinnering. Van het ene op het andere moment was het opeens bewolkt dus gingen de jongens naar binnen en hebben Margot en ik buiten nog even gekletst om vervolgens de jongens maar volgen. Met zijn allen deel 5 gekeken van Harry Potter de matrassen lagen nog in de woonkamer dus we konden lekker liggend tv kijken. Om 00.30uur was de film afgelopen, de rest sliep en ik ben lekker verhuisd naar mijn eigen bedje. Het weekend was weer voorbij. Nog maar twee te gaan in dit heerlijke land. Nog maar niet aan denken want ik wil echt niet naar huis!!

Op maandag werd ik wakker en toen ik mijn ogen opende bleek in de enige in de slaapkamer te zijn. De rest lag nog te snurken in de woonkamer. Dus maar heel zachtjes de daycare tas klaar gemaakt en mijzelf klaar gemaakt in de badkamer. Ik wilde ze namelijk niet wakker maken. Helaas schrok Dico om 08.30uur wakker en heeft meteen de rest wakker gemaakt met de waarschuwing: “ We hebben nog een half uur en dan moeten we bij de daycare zijn, opschieten dus!!” Snel met Dico dus de tafel gedekt en met zijn alles ontbeten. Tom bleef vandaag thuis omdat hij op zondag echt ontzettend was verbrand dus om 09.00uur gingen we met zijn drietjes richting de daycare. Het was echt super mooi weer dus besloten om na het badderen lekker buiten te spelen in de tuin van Don en Linda. Het badderen ging vandaag trouwens super goed en rustig. L. en Z. waren elkaar in bad lekker aan het nat gooien en hebben zichzelf helemaal gewassen! S. was lekker aan het spelen in bad en volop in het Zulu aan het kletsen terwijl Z. een snelle douche nam. B. was deze keer ook rustig. We hadden hem een plastic bekertje gegeven waarmee hij kon spelen. Alleen het haren wassen vond hij iets minder leuk maar zodra we daar mee klaar waren stopte die ook met huilen. Alleen met L. hebben we nog een gevecht. Vanaf het moment dat je hem optilt om naar de badkamer te lopen begint hij al te huilen en hij stopt pas als je hem weer uit het bad haalt en helemaal in de handdoek wikkelt. Hij kijkt je dan ook echt met zo’n blik aan van “ Wat flik je me nou weer”, echt heerlijk! Na het badderen buiten gespeeld en bij gekleurd (weer verbrand dus). ’s Middags was het plan om in onze tuin te spelen met water. We hadden ze dan ook net gehaald toen Don langs kwam rijden om te zeggen dat hij alle kinderen mee nam naar de kliniek voor controle. Margot en Dico zijn toen mee gegaan en Tom n ik bleven thuis. Iemand moest ’s middags de huiswerkklas begeleiden en ik vond dat niet erg om te doen. Dus na heerlijk ander half uur te hebben gekletst met Tom ging ik om 15.30uur richting het grote huis voor de huiswerkklas. Don was me alleen even vergeten te vertellen dat hij de kinderen van de jongste huiswerkklas ook mee zou nemen dus er was letterlijk geen enkel kindje te bekennen. Toen heb ik maar even de daycare kasten opgeruimd en ben toen weer terug richting on huis gelopen. Met Tom nog even een mini watergevecht gehouden en na het aantrekken van de droge kleren heerlijk genoten van het avond eten dat Tom had klaar gemaakt. ’s Avonds hebben Margot en ik samen de avond klas gedaan. We hebben de dialogen van de vorige donderdag geoefend en die voor gedaan voor de klas. We hadden maar 3 kids dus we waren vrij snel klaar. Daarna nog even geholpen met wiskunde huiswerk, dat wil zeggen dat Margot hielp en ik erbij stond en ook naar haar uitleg luisterde. Het was een korte huiswerk avond maar we kwamen wel voldaan terug. Bij thuiskomst weer genoten van een prachtige sterrenhemel en daarna deel 6 gekeken van onze Harry Potter marathon.

Op dinsdag was het weer boodschappen dag. Don en Linda hebben voor Margot een auto gekocht waar ze in kan rijden zodat Don ons niet steeds hoeft te brengen. ’s Morgens reed hij nog wel even mee om de weg te wijzen maar iemand van zijn bedrijf reed mee om hem op te pikken voor de terug weg. Margot moest ons dus veilig thuis brengen. Na een heerlijk ontbijt bij de Mugg & Bean zijn we gaan shoppen. En shoppen hebben we gedaan. Voor nog geen €30,- heb ik 5 topjes, 2 vesten, een hoed en van Margot heb ik nog een pet gekregen. Daarna weer geluncht bij de Mugg & Bean en daarna boodschappen gaan doen. We waren om 17.15uur weer thuis en hebben toen alles opgeruimd en nog eens naar onze kleding gekeken. Daarna heeft Dico lekker gekookt (al hadden we niet zo heel veel honger) en ben ik al sinds 18.30 uur dit verslag aan het typen. Met ondertussen wat onderbrekingen ben ik dan eindelijk bij het einde aan gekomen. Het is hier nu inmiddels 23.30uur en we gaan off course Harry Potter deel 7 bekijken. Het wordt weer een kort nachtje dus.
Het is weer een behoorlijk verslag geworden, maar ik hoop dat jullie er weer van genoten hebben.
Volgende week komt het verslag ook rond de maandag of de dinsdag, ik ga namelijk aanstaand weekend op safari. JEUH!!! Dus bereid je dan maar vast weer voor op een behoorlijk groot verslag!
Nou lieve mensen, ik wens jullie een fijne week toe en reageer even op het verslag he!! De reacties worden steeds magerder hahaha!!

Tot volgende week weer!
Dikke kus
Myrthe

(origineel bericht op be-more.nl)