(origineel bericht op be-more.nl)
Week 2 op The Farm
Lieve allemaal,
Zo er is al weer bijna een week voorbij sinds ik mijn 1e verslag plaatste! Dankjewel voor jullie reacties via de site of via mail! De 2e week is werkelijk omgevlogen! Ik zal weer beginnen bij het begin!! Misschien handig om een kop koffie of thee te pakken (jaa ik lees jullie reacties echt goed door) want ik kan niet beloven dat het een kort verslag wordt! Laten we gewoon beginnen bij het begin!!
Afgelopen maandag weer een dag met de kids gehad zoals ik al vertelde in mijn vorige verslag. Het was een rustig dagje. Ik zat niet zo lekker in mijn vel, geen heimwee maar gewoon een naar gevoel, en sommige andere hadden dat ook. Dus besloten het rustig aan te doen vandaag. Met de Day Care ’s morgens lekker gebadderd, appel gegeten, gedronken en vrij gespeeld. (het bekende ritueel zoals we het hier noemen) ’s Middags met de kinderen naar het grote grasveld gelopen en daar met de frisbee gespeeld en lekker wat 1 op 1 tijd gegeven aan de kinderen. Zij hadden een leuke middag en wij een rustige. Aan beide kanten dus goed bevallen.
De middag huiswerkklas was erg onrustig vandaag. We hebben geprobeerd op een leuke manier rekenen te doen, door middel van een spel, maar de verschillen zijn zo groot hier! Van grade 1 tot grade 6. Uit mijn hoofd is dat dan groep 3 t/m groep 8. Ze hebben natuurlijk verschillende niveaus en het is onmogelijk om daar voor allemaal iets mee te doen. Besloten dus om daar nog even over te brainstormen of even aan Don en Linda te vragen hoe we daar mee om moeten gaan.
De avondklas daarentegen is werkelijk geweldig. Deze kids willen leren op een leuke manier. Wij willen wat over hen weten en zij wat over ons. Dus we zijn lekker in een kring gaan zitten en hebben allemaal, wij en de kids, iets over onszelf verteld. Je naam, leeftijd, broers/zussen, hobby’s, ouders etc. Wij waren erg geïnteresseerd in hen en hun levensverhaal maar zij daarentegen ook bij ons. Vroegen ook dingen dus er was duidelijk interactie! Daarna gingen we nog even “Who am I” spelen. Voor jullie allen wel bekent denk ik, voor deze kids niet. Maar na de nodige uitleg vonden ze het allemaal leuk om te spelen en was het al snel weer tijd om afscheid te nemen.
Dinsdag stond ik op en het nare gevoel was weg. Op dinsdag hebben we vrij omdat we dan door Don om 08.30uur naar Pietermaritzburg worden gebracht om boodschappen te doen. Hier is een hele grote winkelcentrum met allerlei winkels. Je kan het vergelijken met de Arendshof in Oosterhout. Alleen heet de Zeeman hier Pep, de Action heet The Crazy Store, De AH heet Pick ’n Pay en verder zijn er kledingwinkels, sportwinkels (hele mooie gave hockeysticks gezien, helemaal verliefd op 1) en er zijn cafe’s en restaurants. Verder zijn er elektro winkels, telefoonwinkels juweliers en speelgoed winkels. Echt alles dus. Het enige wat mist zijn echte Afrikaanse winkeltjes met echte Afrikaanse spullen. Maar goed, we mogen natuurlijk niet klagen. We hebben dus lekker rondgelopen, wat gedronken en boodschappen gedaan. En Don kwam ons tegen 14.30uur weer ophalen. En dit gaat dan elke dinsdag zo. Ontzettend lief van Don dat hij dat wilt doen natuurlijk!! We moeten ook voor een hele week boodschappen doen omdat het winkelcentrum een half uur rijden is. Goed nadenken dus wat we wanneer willen eten, hoeveel brood we nodig hebben en dat soort dingen.
Bij thuiskomst de boodschappen opgeruimd, gegeten en lekker even gelezen. Ik lees hier weer veel meer dan thuis en begin weer te voelen dat ik lezen ook echt lekker vind en rustgevend. De tv staat hier alleen aan om muziek te draaien. Er is wel 1 Nederlandse/Belgische zender en we kunnen dvd’s kijken, maar we komen daar eigenlijk niet aan toe en de rest van de dames lezen ook graag!
Na het lezen toch even naar de kids in het Compound gelopen en naar het grote huis gelopen. Gewoon om te kijken hoe het met ze gaat. Bij het grote huis wat kinderen opgepikt en zij hebben bij ons in de tuin nog lekker 3 uur gevoetbald. Geweldig om te zien hoe fanatiek zij zijn. We hadden wat drinken voor ze ingeschonken en wat cake gepakt. Wij keken af en toe of het goed ging en deden verder ook lekker ons eigen ding. De kinderen lossen ruzies zelf op en vinden het voetballen heel belangrijk. Nadat de kids weg waren hebben wij met zijn vieren gegeten en een dagprogramma gemaakt voor de komende weken. Zodat we even een houvast hebben en een planning. En niet elke middag of avond moeten zitten om te kijken wat we zullen gaan doen.
Op woensdag hadden we in de morgen weer het zelfde ritueel met de Day Care als altijd dus daar ga ik verder niet meer over uitweiden. Alleen als er iets bijzonders gebeurd zal ik dat vertellen en anders noem ik het gewoon “het ritueel”. ’s Middags hebben we met de kinderen kleurplaten gekleurd. Helaas moet dit zittend op de grond omdat sommigen kinderen van de middag huiswerkklas alle tafels hebben kapot gemaakt. Don vertelde al dat alles wat nieuw is en niet van staal of vast staat wordt gewoon kapot gemaakt omdat ze er op springen, mee gooien of wat dan ook. De kinderen vonden het niet erg als ze maar lekker konden kleuren en wij klopten gewoon onze broek even af als we gingen staan! Na wat drinken en een koekje hebben we de kids weer “thuis” gebracht.
Ook vandaag hadden we weer de drukke middag huiswerkklas. Zij praten veel Zulu dus we hebben al afgesproken dat als er huiswerkklas is zij geen Zulu praten en wij geen Nederlands maar dat we allemaal Engels praten. Dat is voor sommigen best lastig omdat ze nog niet zo goed Engels kunnen, maar zo leren ze wel snel! Vandaag gingen we met onze vinger op elkaar rug tekenen en dan moest de ander raden wat je tekenden. Dit deden we ook in een wedstrijd vorm en ze werden allemaal erg fanatiek. Soms te fanatiek en dan zeiden ze in het Zulu’s voor wat ze moesten tekenen. Wij kapten dat dan snel af, maar omdat we het niet kunnen verstaan is het lastig om te oordelen of ze vals spelen. Maar goed, de kids hadden evengoed lol en er was geen ruzie dus daar gaat het om!
Na de huiswerkklas naar huis om even te ontspannen want om 17.00uur kregen we en gast te eten. Nu moet je goed begrijpen dat als je hier 17.00uur zegt de mensen dan bedoelen dat ze zich dan gaan klaar maken en ze rond 18.00uur verschijnen. Dus G., onze gast, was een beetje laat maar geen probleem. We waren toch nog niet begonnen met koken. Zij en Kim hebben dus eerst weer met wat jongens gevoetbald in onze tuin, ja dat is bijna een traditie geworden als we thuis zijn, en ik heb lekker in de keuken gestaan. Tijdens het eten vertelde G. veel over zich zelf en het leven op de Compound. Zij heeft haar ouders en twee zussen verloren en heeft nu alleen nog een broer. Haar broer werkt op de farm hiernaast en ziet ze vrij vaak. Na het eten moesten we helaas weer snel afscheid nemen omdat wij naar de avond huiswerkklas moesten. G. had lekker gegeten zei ze en ze vond het erg gezellig.
Bij de avondklas hadden we een leuk spel bedacht deze avond. Wij gingen typische Nederlandse dingen opschrijven en zij typische Afrikaanse dingen. Dus denk aan cultuur, land, eten, koningshuis, volkslied en ga zo maar door. Zo leren wij hen kennis te maken met Nederland en zij met ons land. Zij hebben hun volkslied laten horen en toen konden wij natuurlijk niet achterblijven dus moesten wij het onze laten horen. Het Afrikaanse volkslief is trouwens veel mooier als dat van ons vind ik. Zij zingen in ’t Zulu, Afrikaans en Engels en het klinkt veel beter!! Helaas hadden we te weinig tijd om alles te bespreken dus volgende week gaan we er mee verder. Ze vonden het wel allemaal erg leuk en we hebben best veel kunnen leren van elkaar.
Na de huiswerkklas hadden we een meeting met Don en Linda. Ze hadden ons uitgenodigd bij hen thuis en we hebben lekker gekletst over onze eerste ervaringen, we konden vragen stellen etc. Het ging er relaxed aan toe en ze staan open voor onze opvattingen! Ik begin ook sinds woensdag steeds meer te wennen en merk dat de heimwee al erg ver is. Soms, echt heel soms, komt hij nog boven drijven, maar dan is het ook snel weer weg en ik hoef er gelukkig niet meer om te huilen! Nog 6 weken van genieten dus!!
Op donderdag hadden we alleen in de morgen Day Care omdat ’s middags Wilma kwam en we met haar mee terug zouden rijden nar Durban voor ons tripje Durban By Night. Dus ’s morgens lekker het vaste ritueel gedaan met de kinderen en daarna afscheid genomen. Van 11.30uur tot 15.00uur hadden we dus even lekker tijd voor onszelf. Ik heb heerlijk in de zon zitten lezen. Hierin de kast staat het boek “Mark Rutte is lesbisch”. Een boek wat ik thuis niet zo gauw zou lezen maar hier vorige week toch uit de kast heb getrokken. Het is een leuk en grappig boek wat echt nergens op slaat maar wel lekker doorleest dus heb het deze dag ook helemaal uitgelezen. Daarna op de laptop mijn foto’s door gekeken, het zijn er echt al gruwelijk veel, en even op facebook gezeten en mijn mail gecheckt. Daarna hebben we met zijn vieren geluncht en heb ik lekker gedouched en mijzelf klaar gemaakt voor de middag. Tijdens het douche merkte ik dat ik alweer aardig verbrand was maar ach, het wordt vanzelf bruin!! (even jullie lekker jaloers maken, hier is het zonnig en warm en ik verkleur enorm en ik begrijp dat het bij jullie vriest!!Vervelend hoor… voor jullie!!)
Om 15.00uur kwam Wilma, onze regio coördinator, langs om te kijken hoe het met ons gaat en of we nog tegen wat dingen aanlopen! Gelukkig was er niets aan de hand en kunnen we met grote problemen ook bij Don en Linda aankloppen om het meteen op te lossen. Na de meeting bij Wilma in de auto gestapt en zij gaf ons een lift naar Durban. Dit scheelde ons weer een klein beetje in de kosten voor ons uitstapje. In Durban werden we bij een hele grote winkelcentrum afgezet, groter dan in Pietermaritzburg, en daar hebben we eerst wat rond gelopen en winkeltjes bekeken en toen zijn we bij Mugg and Bean watgaan eten. Hier kun je heel goedkoop lunchen en dineren. Ik heb voor €5.40 een heerlijk groot bord chicken, mac and cheese op met salade en een glas sprite. Is geen geld toch?! Om 18.45uur werden we door Martin, onze gids van die avond, opgehaald voor ons tripje door de donkere straten van Durban. Martin is al 23 jaar politie agent en sinds 2009 verzorgt hij voor de stichting van Be More de Durban By Night trips om zo te laten zien hoe Durban echt uitziet.
Het is een grote en gezellige man die ons meten een veilig gevoel gaf helemaal omdat hij vertelde dat hij altijd zijn dienstwapen bij heeft en hij deed elke keer als we gingen rijden de deuren op slot. We mochten hem tijdens de trip van alles vragen en hij vertelde ook veel. Ik heb niet zo heel veel foto’s omdat het niet verstandig is in sommige wijken om foto’s te maken!
Durban By Night is heel indrukwekkend. Martin liet ons eerst wat sloppenwijken zien. Mensen bouwen hier met alles wat ze aan materiaal kunnen vinden een huisje. Hout, modder, plastic etc. Zo’n huisje wordt een Shag genoemd. Officieel is er geen elektra maar de meeste mensen tapen dit af van de lantaarnpalen langs de weg. Vanzelfsprekend doen de lantaarnpalen het dan niet en ziet het er soms vrij donker uit. Deze sloppenwijken worden ook wel Townships genoemd. In deze sloppenwijken staan ook grote blauwe containers. In 1 container vind je 2 wc’s en 1 douche. Er staan lang niet genoeg containers voor de mensen die er wonen en de containers worden ook niet schoongemaakt. Als het dus regent gaat het erg stinken en loopt het soms bij de huisjes binnen. Wat wel opvalt is dat deze mensen in harmonie leven met elkaar, alsof ze 1 grote familie zijn. Doordat niet genoeg geld hebben kunnen ze ook niet veel boodschappen doen. Dus ze spreken met elkaar af wie wat koopt en ruilen dan vervolgens met elkaar. Een slimme manier om toch aan voedsel te komen. Martin vertelde dat er ongeveer 1.2 miljoen mensen in sloppenwijken wonen. De kinderen van deze sloppenwijken gaan vaak niet naar school omdat het te ver lopen is en de ouders geen geld voor vervoer hebben. De kinderen die wel naar school gaan moeten vaak al om 06.00uur al beginnen met lopen willen ze op tijd op school komen en dit stuk moeten ze natuurlijk na school ook weer terug lopen. Vandaar dat veel kinderen er voor kiezen om niet naar school te gaan. Zij beginnen op vroege leeftijd al met werken. Hierdoor ontwikkelen de kinderen zich op intellectueel gebied niet goed en komen ze ook niet aan een betere baan, dus ziet hun toekomst er hetzelfde uit als dat van hun ouders. Toen in 2010 het WK in Afrika plaats vond moest een kwart van de 1.2 miljoen mensen die in sloppenwijken woonden wijken voor de stadiums die gebouwd werden. Aan deze mensen werd beloofd dat ze alleen tijdelijk moesten verhuizen en dat ze een gouverment wonen kregen. Ze zouden dan eerst tijdelijk in een andere sloppenwijk moeten wonen. Nu, in 2013, leven deze mensen nog steeds tijdelijk in een andere sloppenwijk en hebben ze nog steeds geen gouverment woning gekregen. Martin zegt dat dit hoogst waarschijnlijk ook niet meer gaat gebeuren. Na de sloppenwijken nam Martin ons mee naar de gouverment woningen. Nu klinkt dit best chique in de oren maar het is niet best. Een gouverment woning is een vierkante woning van 3 meter bij 4 meter met twee ramen en 1 deur. Ze staan, net als in de sloppenwijken, dicht bij elkaar. Ook bij deze huizen horen blauwe containers. Op he terrein wat Martin ons lied zien wonen ongeveer 32.000 mensen en zij moeten het doen met 15 containers. Dat betekent dus 15 douches en 30 toiletten. Verder zijn er op dat gebied 3 kranen met stromend schoon water. Het maakt niet uit hoe groot je familie is, je krijgt 1 gouverment woning per familie. De sfeer hier is heel anders. Geen harmonie en geen “ wij zijn 1 familie” gevoel. Ook deze mensen tappen het stroom van de lantaarnpalen.
Dan heb je ook nog de hostels. Dit is een groot soort flatgebouw met op elke verdieping kamers. Op 1 verdieping zijn ongeveer 30 kamers en met die 30 kamers moet je 1 badkamer delen. Vroeger waren deze hostels bedoeld voor de mensen die vanaf het plattenland in de stad kwamen werken. Zij konden deze kamers dan huren voor R.50,- per maand. (ongeveer €5,-) Tegenwoordig wonen er alleen nog criminele bendes. Zelfs de politie komt er liever niet vrijwillig in de buurt.
Dan nu even wat cijfers en weetjes:
Per maand zijn er ongeveer 16 moorden en 15 GEMELDE verkrachtingen. Martin zegt dat er veel meer verkrachting plaats vindt maat dat deze vaak niet worden gemeld omdat het binnen een familie gebeurd. En familie geef je niet aan!! Ook vinden er veel ongevallen plaats. Voornamelijk in de treinen naar de grote steden. Als je wordt overvallen in de trein gooien de daders je daarna uit de trein zodat je geen aangifte meer kan doen.
Martin heeft ons ook mee genomen langs de hoerenwijk. In 1 straat stonden 9 prostituees. Martin vertelde dat ze het altijd in de auto willen doen maar als je geen auto hebt en wel geld, dat een parkje langs de straat of in een woonwijk ook prima is. Verder is in de laatste jaren het aantal kapperszaken ook gestegen. We reden door een straat waar 7 kapperszaken zitten. Nu zijn deze kapperszaken overdag keurige kappers maar ’s avonds veranderen zij in drugdealers. De kapperszaken zijn tot ’s nachts 03.30uur open. Nou, ik kan je vertellen dat er dan echt niemand meer geknipt wilt worden hoor!!
Om ongeveer 23.00uur waren we die avond thuis. Helemaal onder de indruk ben ik meteen naar bed gegaan! Ik moet het me allemaal nog laten bezinken, zelfs als ik dit nu getypt heb is het nog steeds een beetje onwerkelijk. Terwijl ik het met mijn eigen ogen heb gezien.
Vrijdag ging de wekker weer vrolijk af om 07.30uur. Meteen even mijn papa gesmst want die was jarig en oma Kitty even een bericht gestuurd want die kreeg de sleutel van haar en opa’s nieuwe paleisje. Toen snel uit bed en onder de douche. Na een ontbijtje onderweg naar de kids en daar het ochtend ritueel gevolgd. Wel even met de kids gezongen voor mijn vader!! Ik heb er een filmpje van! Hartstikke leuk en hartstikke vals!!
Om 11.15uur terug naar ons huisje en even allemaal ons eigen ding gedaan. We waren net aan het lunchen met zijn vieren toen er een huismoeder en de schoonmaakster van Don en Linda aan kwamen lopen met B. Wat bleek, hij had chloor gedronken. Ze wisten niet goed wat ze moesten doen dus waren naar ons gekomen. B. was vrij rustig alleen wel veel aan het gapen en hoesten. We hebben Don gebeld en die kwam er meteen aan. B. hebben we rustig gehouden tot Don kwam. Een medevrijwilligster is toen met Don en B. naar de dokter gegaan en wij gingen met de andere kinderen door met het middag programma. We hadden ’s morgens al afgesproken dat we s middags zouden gaan zwemmen dus dat hebben we ook lekker gedaan. Toen we de kids om 14.30uur terug gingen brengen kwamen ze alweer terug met B. Hij mocht die dag alleen maar water en melk drinken en niets eten. Don heeft toen gevraagd of wij op B. wilde passen en of hij die nacht bij ons mocht slapen. Dus we hadden die nacht gezellig een loge.
’s Middags hebben we met de huiswerkklas Chinese voetbal gespeeld. Was erg gezellig. Ze luisterden op zich best goed en ze hadden lol, daar gaat het om!
’s Avonds hadden we voor alleen de oudste huiswerkklas een Big Boys Night. We hebben pannenkoeken gebakken (ze eten enorm veel!!) en we hadden een toetje. Tussen het bakken en eten door hebben ze lekker gevoetbald en na het eten gedanst. W. gaf na het eten een kleine speech waarbij hij ons bedankte voor het eten en dat hij er geen woorden voor over heeft hoe dankbaar hij is dat wij als vrijwilliger deze weken er zijn en leuke dingen met ze doen. Nou, dan krijg je toch wel even een brok in je keel!! Om 21.30uur namen ze keurig afscheid! We kregen van alle 14 de jongens een dikke knuffel! Het was een top avond!
Zaterdag zijn we met Jody, de dochter van Don en Linda, naar Victoria Streeth Market, gegaan in Durban! Daar zijn allemaal winkeltjes met echte Afrikaanse souvenirs. Hartstikke leuk om rond te lopen en te snuffelen. Voor R.10,- (€1,-) heb ik een armbandje gekocht en verder lekker alleen gekeken. De mensen daar riepen ook in het Nederlands “ Kijken kijken, niet kopen!” naar ons. We hebben daarvan 10.30uur tot 13.15uur rondgelopen. Heerlijk was het! Daarna lekker weinig gedaan. In mijn dagboek geschreven, beetje gelezen en ’s avonds een filmpje gekeken. Dat wil zeggen, een halve film want ik was dood moe! Dus lekker om 23.00uur mijn bedje in.
Vandaag, zondag, lekker uitgeslapen. Om 10.00uur kwam Don langs om t vragen of we zin hadden om naar het Lion Park te gaan. Dus dat hebben we vandaag gedaan. We hebben olifanten gespot en leeuwen gezien! Echt super! Vanmiddag weer een rustig middagje van lezen en film kijken denk ik! Ik laat het wel over mij heen komen!
Zo, het is weer een behoorlijk verslag geworden! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!
Dikke kus Myrthe