Laatste dagen op the Farm

(origineel bericht op be-more.nl)

Laatste dagen op the Farm

Vorige week hadden we met alle vrijwilligers van juli (verdeeld over alle projecten in Zuid-Afrika) een vrijwilligersdag. We zijn bij alle projecten gaan kijken. Iedereen vertelde over hoe alles in z’n werk gaat op zijn of haar eigen project. Veel mensen waren onder de indruk van the farm. Ze zagen dat het nog in de beginfase is en er nog heel veel werk verzet moet worden. Ook werd bij de andere vrijwilligers duidelijk dat ze hier erg afhankelijk zijn van sponsorgeld en andere donaties. Het was leuk om te zien welke projecten er nog meer zijn, ik heb het gevoel dat ik de afgelopen maand op het juiste project ben geweest. Het feit dat alles hier nog opgebouwd moet worden vind ik erg ‘leuk’. Ook bobby bear, een project dat kinderen die verkracht zijn of in een andere zeer vervelende situatie zitten, opvangen en begeleiden sprak mij aan. Er was een vrouw die heel mooi en vol met passie vertelde hoe ze omgaan met deze kinderen, dit verhaal raakte mij echt. Ook benadrukte ze nog eens hoe belangrijk wij als vrijwilliger zijn. Op welk project je ook bent. We dragen echt een steentje bij, geven liefde, voor jezelf voelt het soms niet zo, maar je kunt echt iets betekenen voor een kind etc.
Op de daycare zijn we deze week ook begonnen met het in bad doen van de kinderen. De meeste kids worden ongeveer één keer in de week gewassen door hun moeder of iemand anders… Je ziet dan namelijk echt verschil. Ze hebben dan een lekker schoon koppie enz. De andere dagen proberen wij zoveel en zovaak mogelijk de kinderen in bad te doen. De kinderen vinden het geweldig. Ik wist niet wat ik zag, ze genoten zo! Omdat er alleen maar koud water is, heb ik wat emmers heet water uit ons huis meegenomen, zodat ze uiteindelijk toch een beetje een warm bad hadden.
Huiswerkbegeleiding is ook één van onze taken. Deze week was ik aan de beurt. Ik heb een jongen van een jaar of 18 geholpen met zijn huiswerk. En dat was nog niet zo heel simpel. Het ging over het ecosysteem onder water. Ik heb geprobeerd hem zo goed mogelijk te helpen, hopelijk heeft hij niet op z’n donder gekregen van zijn leraar omdat alles fout was……:wink:
Donderdagavond hadden we een talentenshow. Alle kinderen konden zich opgeven op een lijst. We zagen al een hele rij met namen staan. De opkomst was ook super, jong en oud deed mee. Zo mooi om te zien. Iedereen had serieus gerepeteerd en deed zijn uiterste best op het “podium”. We hebben van alles mogen zien. Van traditionele Zulu dans/zang en breakdance tot een toneelstuk op muziek en een imitatie van Justin Bieber. Het publiek deed ook zo gezellig mee; iedereen stond mee te dansen/zingen/klappen. Wij konden ook niet op onze stoelen blijven zitten. Het ontroerde mij soms wel omdat je kon zien hoeveel plezier ze erin hadden, maar ook hoe mooi of goed iets was. Wij als vrijwilligers zaten in de jury en hebben prijsjes weg gegeven aan de nummers 1, 2 en 3. Topavondje dus!
Afgelopen weekend hebben we afgesloten met een echte Afrikaanse trip. We zijn op safari geweest naar het Hluhluwe en Imfolozi park. Uiteraard weer uren gereden om er te komen, want alles ligt hier ver uit elkaar. Maar daar raak je ook gewend aan. We kwamen aan op een soort vakantieverblijf met blokhutten. Hier sliepen we de eerste nacht. Ook hebben we daar lekker gegeten en een kampuur met marshmallows gehad. Super gezellig! De volgende ochtend vertrokken we rond 6.00uur. Hoe eerder je er bent, des te meer dieren je kan zien. We hebben echt geluk gehad want we zagen heel veel dieren. Om even een beeld te geven: giraffe, olifant, neushoorn, nijlpaard, krokodil, impala, niala, gnoe.
De tweede nacht zijn we naar een ander verblijf gegaan. Echt een villa van een huis. We hadden ’s avonds een braai met zijn allen. De gids vertelde al dat er hyena’s rondom de braai kunnen gaan lopen. Wij zaten binnen omdat het regende. Achteraf helemaal niet erg, want er liepen inderdaard een aantal hyena’s en enorme zwijnen op 5 meter afstand van het huis. Één zwijn liep het terras op en zelfs de gids zette gauw een paar stappen terug en duwde een tafeltje voor het zwijn, zodat die niet verder kon. Weer een hele ervaring. Hier sliepen we maar met z’n 5en in en 2 gidsen, de anderen sliepen ergens anders. Het was echt lekker luxe voor een nacht. Behalve de ochtend. Want de stroom is uit van 22.00 uur tot de volgende ochtend 6.00 uur, dus hebben we ouderwetse olielampjes gebruikt. Weet ik ook weer hoe oma dat vroeger deed haha. Met de tweede rit vertrokken we weer om 6.00 uur, alsof het niks is…! We hebben toen wilde honden gezien, de gids had deze al in tijden niet gezien, wij hadden dus geluk. Ook zagen we buffels en de dieren die we de dag ervoor ook hadden gezien. Ze stonden allemaal heel dicht langs de weg waar we reden, dat was wel extra leuk.
Vanochtend ben ik naar de groente – en fruitmarkt geweest met twee anderen. Hier halen we elke week eten voor het weeshuis. Het is een soort veilinghal waar je groente en fruit in grote hoeveelheden kan kopen. Vaak krijgen we ook wat ouder spul gratis mee omdat ze inmiddels weten dat het voor een weeshuis wordt gehaald. We hebben vandaag, broccoli, rode kool, rode bieten, aubergines, avocado’s, aardappelen, mandarijnen, appels en tomaten gehaald. Ze waren er in het weeshuis erg blij mee!
Vorige week hadden we little girls night, deze week waren de little boys aan de beurt. Al ruim voordat het begon stonden ze met hun neuzen tegen onze ramen aan omdat ze niet konden wachten. We hebben raketjes in elkaar gezet en afgeschoten, pizza gegeten en een soort chocoladefondue met bananenpannekoekjes gegeten. Ook hebben we lekker met ze gespeeld. Het was net als vorige week net een kinderfeestje. Stralende koppies en veel gelach. Super om te mogen doen!
De laatste dagen zijn aangebroken, vrijdag stappen we weer op het vliegtuig, wat gaat de tijd snel. Gelukkig hebben we best veel kunnen doen. En hebben we vooral veel liefde en aandacht aan de kinderen kunnen geven. Zelf heb ik ook kunnen genieten van vooral de kleine dingen zoals een schaterlachje, iemand duwen op de schommel, lesjes geven en zien dat ze het begrijpen, samen spelen en knuffelen met de kinderen, de gezellige girls en boys night, het bezoekje aan de bios enz enz. Allemaal bedankt voor jullie bijdrages, het is hier echt hard nodig!

Wie weet schrijf ik nog een blog, want er zal vast nog wel van alles gebeuren. Maar alvast bedankt voor het lezen.

(origineel bericht op be-more.nl)