(origineel bericht op be-more.nl)
week 4 malawi yodep
Vorige week zondag ben ik naar de kerk geweest en ik kan wel zeggen dat het een hele aparte ervaring was. De dienst begon met zingen en dansen, precies zoals je het van een Afrikaanse dienst zou verwachten. De mensen laten zich hier dan echt volledig gaan: ze zingen, schreeuwen, fluiten, dansen en huilen er flink op los. Uiteraard heb ik zelf ook lekker meegedanst. Daarna begon de preek en die duurde heel erg lang. De pastoor noemde zichzelf profeet ipv pastoor en ik kan niet zeggen dat ik het een sympathieke vent vind. Aids, HIV, hij vond het allemaal maar onzin, als je tot god zou bidden, dan zou je vanzelf genezen (en ik maar voorlichting geven aan de kinderen hierzo). En daarna kwam het laatste gedeelte van dienst. Het meest rare wat ik tot nu toe heb meegemaakt in Malawi: de ´profeet´ ging bij alle mensen duivels uitdrijven. De mensen gingen helemaal raar bewegen en sommige mensen vielen zelfs op de grond!
De leukste acitiveit die ik afgelopen week heb gedaan, was Life Skills. Tijdens deze bijeenkomst wordt er voorlichting gegeven over verschillende onderwerpen. Het onderwerp van deze week was ´beslissingen nemen´. Hoe neem je een beslissing, wat doe je als je vrienden je proberen over te halen, wat zijn de consequenties van je beslissing? Ook hebben we het nog gehad over school, huwelijk, seks, alcohol en drugs. De jeugd is hier best wel open over!!!
Inmiddels zijn er twee vrijwilligers vertrokken en maandag komen er weer twee nieuwe vrijwilligers bij. Ik ben nu op de helft van mijn avontuur en ik ben blij dat ik nog een maand mag blijven!
Veel liefs,
Maaike