Week 4 Durban (tot en met vrijdag)

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 4 Durban (tot en met vrijdag)

Op maandag was het weer zo’n wacht dag. Vragen of je eventueel met iemand mee kunt op outreacht of aftercare en dan maar afwachten of ze daadwerkelijk gaan. Dit keer duurde het heel erg lang. Tussen 8.30 en 8.45 uur 's morgens is de meeting namelijk al waarin dit besproken wordt en om 12 uur vertrokken we pas. In de tussentijd hebben Marthijn en ik ons dood verveeld. De anderen gingen namelijk surfen. Om 12 uur zijn we lopend vertrokken en gingen op outreach. We hebben een aantal jongens bezocht die ergens in een grasveldje bij een kruispunt in Durban 2 hutjes hadden gebouwd. Hier woonden ze met 8 jongens. De medewerker heeft een gesprekje met een aantal van deze jongens aangeknoopt en daarna heb ik ook nog even met ze gekletst. De jongste jongen sprak verbazend goed engels en was erg vriendelijk. We hebben afgesproken dat we hem nog een keer zouden bezoeken. Daarna zijn we naar een plek gelopen aan het spoor waar veel drugsverslaafden / daklozen bij elkaar stonden. Het waren wel 100 mensen. De sfeer was er behoorlijk grimmig en de medewerker zei dat we dicht bij hem in de buurt moesten blijven. Hij sprak met een vrouw die half naakt op de grond lag (ze had haar borsten alleen met een doek bedekt). Je kon zien dat de vrouw erg ziek was. De medewerker zei dat hij nog een keer terug zou komen om te kijken hoe het met haar ging. Op de terugweg heb ik mijn eerste Bunny Chow :slight_smile: gegeten en we zijn daarna weer richting Umthombo vertrokken. 's Avonds zijn we met zijn allen uit eten geweest voor het afscheid van Marthijn. De Engelse vrijwilligers zijn ook allemaal mee geweest.
Op dinsdag hebben we gekeken naar het surfen. Danny is een die-hard surfer die elke keer met de jongens mee gaat :slight_smile: en wij hebben gekeken hoe goed hij het deed, haha. We hebben ook even gekeken hoe goed de jongens van Umthombo konden surfen. Ze sprongen van de pier af en zaten bijna gelijk al op hun board. 's Middags hadden we een meeting met Loes. Dit was een soort van evaluatie van de afgelopen weken.
Op woensdag zou ik eigenlijk met een andere medewerkster op outreach gaan, maar omdat zij ziek was zijn Jessica en ik uiteindelijk mee geweest met 2 medewerkers in het bakkie. We hebben de jongen opgezocht die we maandag hadden gesproken. Hij bleek uit Johannesburg te komen, maar wilde geen hulp van Umthombo. Daarna zijn we weer naar de plek geweest waar alle daklozen / drugsverslaafden afgelopen maandag bij elkaar stonden. Deze keer reden we in de auto het terrein op terwijl een medewerker de vrouw ging zoeken. Mensen liepen naar de auto toe, riepen dat ze hongerig waren en er klom iemand in het bakkie. Gelukkig deed de medewerker de ramen naar boven. De sfeer werd toch behoorlijk grimmig. Gelukkig vertrokken we vrij snel daarna alweer. De vrouw bleek niet vindbaar te zijn. Zijn ook nog naar een andere locatie gereden om een cv proberen af te geven van een jongen die wat verder in het programma was en op zoek naar werk (wat erg lastig is als je voormalig straatjongere bent). Voor mijn gevoel werden we dan ook vrij snel afgewimpeld. 's Avonds weer zoals gewoonlijk uit eten :slight_smile:
Donderdag was onze laatste dag op het project. Omdat Thijs en Jessica vrijdag al zouden vertrekken hebben we besloten dat voor iedereen donderdag de laatste dag was. We zijn eerst 's morgens nog even met Danny mee geweest omdat hij nog even wilde surfen. Daarna hebben we spullen ingekocht voor onze afscheidsmiddag. We hadden namelijk afgesproken om met de nederlandse vrijwilligers en Sylvia een filmmiddag te organiseren. Deze zouden we natuurlijk goed moeten opbergen tot het middag was omdat het anders gelijk gestolen wordt. Helaas zijn dit soort dingen bij Umthombo vrij normaal. We begonnen vol goede moed aan de middag. Sylvia maakte popcorn en we hadden wat drinken en chips. De film werd opgezet en er waren toch zeker 15 tot 20 jongeren aanwezig. Erg gezellig en een betere opkomst dan verwacht. Toch voelde de sfeer wat gespannen aan. Dit kon je bijvoorbeeld merken aan het commentaar dat Sylvia kreeg toen ze foto’s wilde maken. Sommige jongens denken namelijk dat deze foto’s in europa voor veel geld verkocht worden om geld mee op te halen. Er waren niet veel staffleden aanwezig en de jongens voelden dit gewoon aan. Ze werden steeds brutaler en pakten zelf dingen uit de keuken zonder het te vragen. Op het moment dat ik daar een jongen op aansprak en zijn drinken af wilde pakken omdat hij dit niet gevraagd had, kneep hij de bekertjes kapot. Op een gegeven moment kreeg Danny een woordenwisseling met een jongen in de omdat hij hem aansprak op zijn gedrag. Dit werd al snel een behoorlijke ruzie omdat andere jongens hier mee gingen bemoeien. Op zo’n moment zie je goed dat ze gewend zijn om dagelijks te overleven en echt vecht om elk klein dingetje dat ze zich toe kunnen eigenen. Het conflict van Danny werd een behoorlijk conflict en we konden de jongens zelf niet rustig krijgen. Naar buitenlands vrijwilligers luisteren ze namelijk gewoon veel slechter. Het werd pas rustiger toen er een medewerker bij kwam van Umthombo. Erg jammer van dit incident omdat het een behoorlijke domper op de feestvreugde was. Zoals gewoonlijk zijn het weer een paar personen die het voor de rest verpesten. Gelukkig hadden we 's avonds nog een braai waarbij ook medewerkers van Umthombo uitgenodigd waren. We hebben toen nog even gezellig bij elkaar gezeten en nagekletst over het project.
Op vrijdag hadden we een dagje vrij. Willemien (van I care), Thijs en ik zijn nog even kort langs I Care en Umthombo geweest om wat laatste dingen af te handelen. Daarna hebben we Thijs en Jessica uitgezwaaid die vandaag alweer naar Nederland vertrekken. 's Middags zijn we naar de Victoria Steet Market geweest voor de laatste souvenirs. En morgen op naar Kaapstad…

(origineel bericht op be-more.nl)