week 3B

(origineel bericht op be-more.nl)

week 3B

Dag lieve allemaal,

Gisteren is hier de eerste regen gevallen heerlijk na een weekend van 42 graden.
Dinsdag in het ziekenhuis hebben we mn gezien waar de mensen die HIV positief zijn, naar doorverwezen worden. Naast het verstekken van ARV’s, wordt bekeken in welk stadium een cliënt zich bevind, er is groepscounceling en er zijn aparte spreekkamers voor kinderen en volwassenen. Verder is er een aparte afdeling voor zwangere vrouwen, mother and child care.
De zelfde dag zijn we ook in de gevangenis geweest wat 100 meter van het ziekenhuis af ligt en contact gelegd met de counselors aldaar en hen uitgenodigd voor de therapie group. Was wel bizar we moesten onze mobiel en camera inleveren voor we naar binnen mochten. Maar het is ook goed als mensen opgevangen worden als ze weer naar huis mogen, de therapie Group is er om mensen bijeen te brengen, ideeën uit te wisselen kortom mensen uit hun isolement te halen en hen wat hoop te bieden. Vandaag was de therapie Group bijeen met al thema het belang van medicatie inname, er werd gebeden, een voordracht gedaan, de groep werd goed geleid en er was veel afwisseling, wij hadden een lied gemaakt, samen gezongen en gedanst. Tussen de middag was een lunch gemaakt shima met bladgroenten en kleine visjes in tomaat. Daarna konden mensen bij Molly op consult met hun vragen, het was een zinvolle dag.
Gisteren zijn we naar alle andere projecten gaan kijken, heel divers er werd een nieuw kantoor gebouwd, een geitenproject, biogarden en nieuwe school. De man waarbij we het dak gemaakt hebben vond het leuk dat we zijn huis kwamen bekijken en de jongeren die er aan gewerkt hadden waren trots. We zijn nog naar St Lukas ziekenhuis geweest 20 km verder op een aantal vrijwilligers hebben er hun bloed gedoneerd. Op de terugweg zijn we met een pick-up naar ons huisje gereden omdat alles taxi’s weg waren, een bijzondere ervaring vooral het in en uitstappen.
Voor mijn Buurtzorg collega’s, ik vind het geweldig dat jullie mij de kans hebben gegeven om 10 weken naar Malawi te gaan. Ik heb het hier reuze naar m’n zin, dat klinkt vreemd in zo’n arm land maar ik voel me hier helemaal mezelf. Maar zoals ik eerder schreef in de basis kan ik de verbindingen leggen, het gaat om vertrouwen scheppen en afstemmen.

Voor de vrijwilligers die volgende week komen het is handig als je een laptop bij je hebt een dongel kun je hier kopen het is heerlijk internetten vanuit het huisje en hagelslag is iets wat ik het meeste mis.

Lieve groet Jeanne

Zomba Plateau, de medicijnkast van Molly, de 1e regen, op de truck, Therapie group en op bezoek.

(origineel bericht op be-more.nl)