(origineel bericht op be-more.nl)
Ohjee, malaria!
Maandag samen met de andere Nederlandse vrijwilligers een les over hygiene gegeven op de Chedra school. Leuke liedjes gezongen en gedanst. Verder hadden we gisteren niet echt een planning want het chedra team ging in overleg met een ziekenhuis over een HIV project.
Heel erg leuk voor ons project dus! Ze hebben nieuwe samenwerkingsafspraken gemaakt en daarbij past het dus goed binnen onze opdracht.
Dinsdag een afspraak met het lokale ziekenhuis, pfoe dat was heftig zeg! We waren in 1 van de beste ziekenhuizen hier in de omgeving en het zag er uit als een soort dorp maar was nog lang niet zo als het moet zijn. Overal lag nog bloed en andere uitwerpselen en hoe zeer ze het ook schoon probeerden te houden je wist gewoon dat het niet zo was.
Je zag ook bijna nergens klamboes en dat soort dingen. We mochten zelf kiezen welke afdelingen we wilden zien en hadden gekozen voor de HIV, maternity, children en mental afdelingen.
Vooral die van de HIV patienten was nogal heftig. Er lagen echt mensen bij van wie je kon zien dat het einde dichtbij was, en toch leek het alsof ze toch blij waren met onze komst.
We hadden niet verwacht dat het ons zoveel zou doen. Het was gewoon zo ongemakkelijk om “aapjes te kijken”. Bijvoorbeeld op de zwangerschapsafdeling wilde de arts ons laten zien hoe ze hier een keizersnee hechten. De patient moest zich dus gewoon uitkleden en het laten zien, even later wilde hij nog een andere manier van hechten laten zien dus moest ook zij zich uitkleden.
Ook op de kinderafdelingen lagen kinderen in veel te kleine bedjes, zonder klamboes, super dicht op elkaar in slaapzalen. Echt een beetje gek om daar maar gewoon rond te lopen en niks te kunnen doen. Maargoed, dat moeten we maar weer gauw loslaten en zien als een les dat we boffen met de gezondheidszorg in Nederland. Zo gaat hier hier nou eenmaal niet…
Woensdag gingen we voor het eerst samenwerken met het ziekenhuis om HIV behandelingen te starten. Maar daarvoor moesten we eerst naar scholen toe om studenten formulieren in te laten vullen, te laten testen en daarna zo nodig de behandeling te starten. Dit dus de hele dag gedaan. Beetje slapjes maar verder nergens last van.
’S Avonds na het eten werd ik ineens beroerd. Moest de hele avond en nacht overgeven en had last van diarree. Ook de volgende dag was ik net een slappe dwijl. Heb de hele dag in bed gelegen, had koorts en daarom toch maar even de regio coordinator gebeld. Zij adviseerde een buiktyphus en malaria test, dus toch maar even naar de kliniek gegaan. Was zo slap dat ik in slaap ben gevallen in de behandelkamers en dat ik alleen gecheckt heb of de naalden steriel waren en verder alles aan me voorbij liet gaan. Zo’n aparte ervaring! Het is net alsof ik alles gedroomd heb… De uitslag bleek niet zo best, een bacteriele infectie in mijn bloed en malaria! En dat ondanks al mijn vele sprayen en het slikken van malariatabletten. Zo zie je maar weer dat je er niks tegen kunt doen…
Ben blij dat Angela erbij was want zij heeft me geholpen met alles, heeft daarna de pillen opgehaald en alles voor me opgeschreven. Meteen die avond gestart met de pillen en heel veel geslapen. Gelukkig sloegen de vele pillen goed aan (14 per dag!) en kon ik de rest van de week goed uitrusten en voelde ik me zondag alweer op en top!
Bedankt dus voor alle beterschapswensen, het heeft geholpen!