7de week in Malawi

(origineel bericht op be-more.nl)

7de week in Malawi

LIEVE MENSEN!!
Wederom erg fijn om al jullie reacties te lezen!! Bedankt!!
Vooral nu, doet me erg goed!!
Ik heb de keuze gemaakt om hier te blijven. Heel vreemd allemaal. Maar in overleg met mijn dierbaarsten leek dit toch wel de juiste keuze…… Ben toch erg blij het hier goed te kunnen afronden!
Heb me wel af en toe erg alleen gevoeld, omdat je gevoelens niet direct kunt delen.
Iedereen hier was erg aardig voor me , maar toch ! Ik heb gelukkig goed contact gehad met John.
Rare week was het dus wel. Ben het weekend in Zomba gebleven.
Zaterdag met drie andere meiden naar het Zomba plateau geweest. Erg mooie wandeling naar watervallen en later een schitterend uitzicht over Zomba en omgeving! En weer heel veel apen gezien, heel dichtbij. Leek net of ze ons zaten te begluren.
Zaterdagavond viel het licht weer eens uit, vlak voor dat we met een groep van 12 nederlanders uit eten wilden gaan. Dan is het echt heel erg donker op de weg hoor!! En ik met mijn nachtblindheid……
We gingen naar een restaurantje waar we voor ons doen zeer luxe konden eten. Zelfs met een rood wijntje erbij! Doe eens gek! Uitgebreid voor ca. 5 euro gegeten!!
Later nog erg lang met een heel stel rond een kampvuur gezeten, het leek wel schoolkamp! Haha.
Deze week op de office niet zo heel veel gebeurd, wordt al bijna gewone werkweek, gek he?!
Medische dossiers bijgewerkt en medicijnen uitgeteld… Hebben ze geen plasticzakjes meer knippen we grote zakken in stukjes. Allemaal zo primitief. In het zakje een stukje karton waar je opschrijft hoeveel tabl. Per dag de patient mag nemen.
Ondertussen waren er drie anderen naar het ziekenhuis gelopen (uurtje) om even condooms te halen. Tja, was lachen, want wij testen personen op HIV, geven voorlichting, maar ze hebben geen condooms op voorraad. Dus vonden wij , vrouwelijke vrijwilligers, dat die toch echt gehaald moesten worden.
Nou de meiden hebben zelfs nog een demonstratie , met gebruik van een houten “demo penis” gehad!!! Wel liggen erbij ons dozen met vrouwelijke condooms, vreemd hoor!! Ach zo hebben we even weer wat te lachen.
Verder diverse meetingen, kidscorner e.d.
Vandaag was het Group Therapy. Dan mogen alle patienten uit de omgeving, die iets met Hope for Life te maken hebben komen. Er is een bijeenkomst waarbij wordt gebeden, gezongen, gedanst. Heel bijzonder. Is een keer inde maand, dus tweede keer dat ik het meemaakte!
Om 8,30 begonnen we al met eten voor te bereiden, want iedereen blijft eten! Echt leuk om mee te maken. Plusminus 50 personen denk ik. Grote hoeveelheden groenten, uien, tomaten worden gesneden en op een houten vuur bereid. Gaat heel snel hoor, mooi om te zien en te kunnen helpen.
Natuurlijk weer heel veel fotos gemaakt. Het lukt me helaas niet om hier fotos bij te plaatsen, maar vorige keer wel via facebook.
Nu hebben we paasweekend. Ik ga morgen t/m maandagmiddag naar Cape Maclear. Het grote meer van Malawi. Lekker even relaxen en bruinworden. Sorry hoor!! Hahah. Het is 5 uren rijden met ons hobbelbusje. We gaan met zijn 12 , dus zal wel weer gezellig worden.
Hopelijk een goede afluiting. Ben nu echt aan het aftellen. Volgende week nog maar even werken.
Donderdagmiddag afscheid van onze “collegae” op de office.
Vrijdag 5 april vertrekken we al vroeg in de ochtend naar Lilongwe , Noordelijker in Malawi, waar we ook weer eens 6 rij uren over doen. Daar slapen we dan voor een nacht en zaterdag ochtend vlieg ik dan via Malawi, Ethiopie, Frankfurt naar schiphol. Waar ik zondagochtend 7 april hoop aan te komen!!!
Dit wordt nu dus mijn laatste weblog. Niet zo veel nieuws als anders misschien, sorry daarvoor.
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor jullie aandacht en steun deze 2 maanden.**
Ik wil niet zeggen dat het is omgevlogen, maar toch gek dat het einde in zicht is.
Ik wens iedereen een heel fijn paasweekend. (wel erg jammer dat ik de goedevrijdagmarkt in Deventer ga missen!)
Hopelijk zie ik jullie heel binnenkort weer in Nederland!!
Heel veel liefs Yvon.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
EINDE VAN EEN AFRIKAANS AVONTUUR**

(origineel bericht op be-more.nl)