Derde week alweer

(origineel bericht op be-more.nl)

Derde week alweer

Lieve allemaal,

Maar weer eens een berichtje uit Malawi. het is alweer de derde week hier! de tijd gaat wel heel snel hier.
Na het paasweekend in Blantyre doorgebracht te hebben zijn we maandag naar het zwembad in Zomba gegaan. In de ochtend was het heerlijk mooi weer, maar helaas toen we een uurtje bij het zwembad waren begon het te regenen. Van mij mag het regenseizoen nu wel echt over zijn, maar daar verander je helaas niks aan.
dinsdag hebben we de laatste muren van de klaslokalen afgemaakt en in de middag zijn we naar home based care gegaan, voor de mensen hadden we brood en zeep gekocht. We gingen naar een oud vrouwtje aan het andere kant van het dorp en naar een meisje van 17 die lichamelijk en geestelijk gehandicapt is. Wel moeilijk om te zien dat een meisje die 2 jaar jonger is, zo klein is, en gewoon helemaal niets zelf kan doen, en ook nooit zal kunnen.
Woensdag zijn we met alle nieuwe vrijwilligers langs alle projecten geweest. Wel leuk om te zien waar alle anderen zitten. Na het rondje gingen we nog even naar de shoprite om boodschappen halen, helaas was de suiker in de aanbieding die dag, dus de rij was zo enorm dat we de boodschappen maar laten zitten. We kwamen daar wel de vrouw tegen die ons in blantyre naar doogles had gebracht, haar dochter heeft een Nederlandse pleegvader en zijn wel eens in Nederland geweest dus die vond het helemaal leuk dat ze ons tegenkwam. Ze woont hier onderaan in Chinamwali dus hebben we haar even thuis gebracht.
Donderdag ochtend begonnen we dan eindelijk met het maïs pellen, voor de nsima voor de kinderen van de school. Daar krijg je wel enorme blaren van! Wat een rotwerk… tussen de middag zijn we naar zomba gegaan om voor de keuken bordjes, bestek, drinkbekers en bakken te halen van het donatie geld. de keuken gaan ze deze week afmaken dus dat is dan alvast maar binnen!
’s middags was er drama op de markt van de youth club. Wel leuk om te zien, alleen jammer dat alles in chichewa gaat. In de avond zijn we naar Pakachere gegaan en met Lisette bij tasty bites gegeten, we bestelden kip en kregen we roze kip, maar dan ook echt roze.
Vrijdag zijn we om half 8 vertrokken naar Cape Mclear voor een heerlijk weekendje ontspannen! De eerste 4 uur gingen over een asfalt weg en de laatste 18 km over een zandweg. Rond 12 uur waren we aangekomen en gingen we naar ons huisje, wel heel fijn om even een dik matras te hebben en een gewone wc, ik ben wel al helemaal gewend aan het gat.
in de middag heerlijk aan het strand gelegen, en ’s avonds een kijkje genomen bij Gecko’s bar. Helaas was er niet echt een feest dus na een tijdje zijn we naar een local pub gegaan. Wel even wennen dat iedereen je aanstaart als je binnen komt, maar na een tijdje begonnen de afrikanen zelf weer te dansen.
Zaterdag de hele dag aan het strand gelegen en heerlijk verbrand! ’s Avonds hadden we een barbecue op het strand. Super mooi onder een sterren hemel. Na het eten zijn we naar een barretje gegaan waar een aantal jongens djembé speelde. Daarna nog weer even bij gecko’s een drankje gedaan.
Vanmorgen werden we om 5 uur gewekt door Lisette, Manon, Anne-kim en Leyla, die zich aan de afspraak hielden en echt de zee ingingen. Ik hield mij niet aan de afspraak en ging maar niet mee, maar maakte wel de foto’s voor ze! Veel te koud, om 5 uur de zee in. De ochtend nog weer lekker aan het strand doorgebracht in het zonnetje. Vanmiddag weer terug naar huis gegaan, lisette is mee met ons om morgen een dagje bij ons mee te lopen, en dinsdag ga ik met haar mee naar mawa, midden in de bushbush om even een keertje iets anders te zien en te doen.

Veel liefs vanuit malawi! x

(origineel bericht op be-more.nl)