(origineel bericht op be-more.nl)
De derde week
Maandag ochtend zijn we begonnen bij de school, een uurtje mee dansen en zingen en toen de lessen begonnen zijn wij met alle members de planning gaan maken.
Het was nog erger dan normaal, de helft van de members was er niet en de helft die er wel was liep maar in en uit, kinderen renden opeens binnen en begonnen te schreeuwen, het was gewoon niet te doen om ook maar iets te overleggen maar blijkbaar stoorden alleen de wij ons eraan.
In de middag hebben we rolstoel opgehaald die we vorige week hebben laten maken voor een meisje met verlamde benen, ik denk dat ik nog nooit iemand zo dankbaar heb gezien als de moeder van het meisje, ze begon gelijk God te bedanken omdat God ons wel gestuurd moest hebben aangezien hij de enige was die zoiets groots kon doen.
De rest van de middag ben ik met Jolan bezig geweest om les materiaal te maken voor de school terwijl Ankie en Else op home vistis gingen.
Disdag ochtend hadden we afgesproken om het maisveld verder af te maken, dus iedereen was er weer vroeg uit omdat het dan nog niet zo warm zou zijn, dat dachten we tenminste.
Maar na een uurtje werken was het al weer 30 graden, gelukkig waren er veel members mee dus we hebben hun maar het zwaarste werk laten doen.
Na het ‘’harde’’ werk op het veld zijn we nog even langs 2 oude vrouwen gegaan en hebben daar geholpen met water halen en het eten klaarmaken.
We hadden afgesproken om in de middag snel even naar Zomba te gaan om even wat boodschappen te halen en vervolgens nog wat home visits te doen.
Woensdag zijn we met alle vrijwilligers de verschillende projecten afgegaan om overal even te kijken waar de andere vrijwilligers mee bezig waren en hoe het er overal uit zag.
In de middag zijn we naar een ziekenhuis iets buiten Zomba geweest en hebben daar een rondleiding gehad, ook was er een mogelijkheid om bloed te doneren wat ook wel nodig was aangezien de laatste voorraad bloed er gisteren doorheen was gegaan, dus heb ik ook maar een halve liter gedoneerd.
Donderdag zijn Ankie en ik vroeg uit bed gegaan omdat om 6 uur 4 kippen werden geslacht voor de lunch, en als sensatiezoekers moesten we daar natuurlijk bij zijn.
Daar aangekomen werden we gelijk gevraagd of wij er ook 1 wilden slachten, dus ik die kans gegrepen en zo gezegd zo gedaan.
De rest van de ochtend hebben we bij een aids/HIV bijeenkomst gezeten die was verzorgd door de members van ons project, daarvoor was de lunch ook want als de mensen geen eten krijgen dan komt er ook niemand.
In de middag zijn we scholen in de buurt langs gegaan om te kijken of we ergens schoolboeken konden kopen/krijgen aangezien de school waar wij helpen ze helemaal niks hebben, zo kwamen we met iemand in contact die zou kijken wat hij voor ons kon regelen en dat horen we maandag.
Vrijdag ochtend was er op het project een home base care training voor alle lokale members en aangezien alle leraren daar ook heen moesten hebben wij de klassen overgenomen, wat toch wel iets moeilijker is dan verwacht zonder Chichewa te spreken, maar gelukkig is het gelukt.
De rest van de ochtend hebben we de training bijgewoond maar dat was ook niet echt een succes aangezien die ook in het chichewa was en er soms iets vertaald werd voor ons.
In de middag ben in met nog een aantal vrijwilligers vertrokken naar mulanje mountain, waar ons weekend bestond uit bergwandelingen, zwemmen onder watervallen en met een biertje op de veranda zitten genieten van het uitzicht.