Dare devil week

(origineel bericht op be-more.nl)

Dare devil week

Lieve iedereen!

Ik zit alweer over de helft van mijn twee maandse afrika periode. Gaat snel de tijd!
Afgelopen week de nieuwe groep begonnen. Maandagavond met de groep naar het project gereisd. Rondleiding gegeven en wat uitgelegd over het project. Dinsdag kreeg de nieuwe groep een introductie gesprek. Ik ben samen met Joy en Maaike (die er vorige maand ook waren) kinderen wezen bezoeken die met aids besmet zijn.
Eerst zijn we naar een broer (7 jaar) en zus (5 jaar) geweest. Hun ouders waren overleden aan aids en ze worden nu verzorgd door hun oma. Ze hadden korsten op hun hoofd, uitslag op hun lichaam en deels zwarte tanden. Één keer per maand gaan ze naar een kliniek om medicijnen te krijgen. Wij kunnen niet veel voor hun betekenen helaas. Daarna zijn we naar Marry geweest. Dit meisje is één jaar oud en haar moeder is twee maanden terug overleden aan aids. Zelf is ze ook besmet. Met Marry gaat het beter. Ze scheen eerst heel ziek te zijn; veel huilen, diarree etc. Nu is ze vrolijk en ze heeft geen blaasjes meer in haar mond. In het gezin van Marry was twee weken terug een baby geboren. Deze hebben we nog even vastgehouden en geknuffeld. Echt een dotje!
Vandaag was echt een baby dag. De lokale vrijwilliger zei dat er één week terug een baby geboren was bij een vrouw van onze women’s club. Ze woont vlakbij Marry dus zijn wij even op kraambezoek geweest. Lief klein frummeltje! Vandaag was het suikerfeest dus er waren deze dag geen activiteiten meer. Op het project heeft Anthony nu een toiletpot op de latrine geplaatst omdat groepen voor ons moeite hadden met de latrine. Ziet er heel apart uit en voor mij ook niet echt noodzakelijk aangezien wij één van de luxe projecten hebben en het bij Afrika hoort…

Woensdagochtend heb ik bij een training gezeten voor het HIV/aids programma. Interessante discussies over of je HIV kan oplopen als je geïnfecteerd bloed drinkt. Mensen zijn soms echt nog onwetend hier! In de middag zouden we met gehandicapte kinderen spelen. Deze waren er echter niet maar wel gewone kinderen. Met ze gekleurd en ballonnen opgeblazen. In de avond met de groep cluedo gespeeld en er een gezellige avond van gemaakt! Op donderdag ochtend heb ik home visits gedaan. Weer erg arme families gezien. Vaak waren de ouders overleden aan aids en zorgt de oma voor de kinderen. Geen baan en geen goed huis. Moeilijk om te geloven dat mensen zo leven; in Nederland hebben we dus niks te klagen! Terwijl wij wachten op onze boda driver na onze home visits kwam er weer een baby op onze pad. We zaten naast een huis en er was een maand oude baby. Vastgehouden en de baby had een bos krullend haar! Afrikaanse kindjes zijn echt super schattig!

Vrijdagochtend vertrekken we met Anthony naar Masaka. Vanaf daar namen we een taxi naar Kampala. Hier verbleven wij voor een nacht en zaterdagochtend vertrokken naar Jinja. Super gaaf om te raften. Scheet zeven kleuren in mijn broek maar wat een ervaring. Eerst een hele uitleg over wat te doen als je in het water valt en hoe te raften. We wilden een milde raft tocht. Uiteindelijk hebben wij de zwaarste gehad. We waren uiteindelijk met vier man in de boot doordat iemand ziek werd. Hierdoor waren we erg licht en kiepte wij bij elke golf om. Halve liter nijl binnen. Gave foto’s van hoe wij in de lucht vliegen vanaf de boot. Na het raften kleine bbq en gelijk terug naar Kampala. Zondagochend terug naar Masaka en vanaf daar naar het project. Uiteindelijk geen foto’s, ze hebben het niet goed gebrand…we gaan nog bellen voor foto’s. Super bedankt voor alle reacties en jullie horen nog van mij!

(origineel bericht op be-more.nl)