(origineel bericht op be-more.nl)
Week 3
Deze week hadden we vrij ivm galungang. De goden zijn dan voor tien dagen lang op aarde, en deze vereren ze voor deze tien dagen. De woensdag was de grootste dag, dan gaan ze allemaal alle tempels af etc. Wij hadden gehoopt dat we hier wat van mee konden krijgen, maar ketut wilde dit alleen met zijn familie vieren, wat wij natuurlijk respecteren.
In de hoop er toch nog iets van mee te kunnen krijgen zijn we die woensdag naar Ubud gegaan. Helaas hebben we ook in Ubud niet veel ervan mee kunnen krijgen dus hebben we de hele dag maar wat rond geslenterd. Wel zagen we op straat kinderen die de barong deden. Dan zitten twee kinderen in zo’n beest en maken andere kinderen muziek. Dit was leuk om te zien. Ondertussen hebben er het iedere avond gezien in Bedulu. Morgen zal er een uitgebreidere langskomen. Je kunt je dit voorstellen als een optocht van de carnaval. Dus ben benieuwd ![]()
Donderdag hebben we niet veel gedaan. We wilden even een rustdag inlassen. We zijn naar de Goa Gajah geweest. Een olifantentempel. Hij was vrij klein maar kennelijk hadden we niet alles gezien. De tempel zelf was een kleine grot. Verder had je nog een mooi bos eromheen en een watervalletje.
Vrijdag zijn we naar Bali safari & marine park geweest. Eerst visjes gekeken en erna door het park gelopen. We hebben een dierenshow gezien met dieren zoals honden, katten, ratten, cavia’s, vogels, een vreemd beest, slangen en oerang oetans. Er was alleen niets spectaculairs. Deze show was meer voor educatie over de dieren.
Ook ben ik op de foto geweest met een oerang oetan! Heel leuk!
Na deze show zijn we doorgegaan naar de olifanten, deze kon je voeren en mee op de foto. Natuurlijk ben ik ook met de olifant op de foto gegaan! Ze voelen heel vies aan, de haartjes op hun huid is heel hard, absoluut niet prettig.
Van daaruit zijn we naar een olifantenshow gegaan. Tijdens deze show werd uitgebeeld dat de mensen ervoor zorgen dat de olifanten nergens meer kunnen leven door overal huizen te bouwen. Vervolgens vallen de olifanten de mensen aan en gaan de mensen de olifanten weer aanvallen. De clou was dat het belangrijk is om een oplossing te vinden over hoe de mensen en de olifanten samen kunnen leven. Deze show werd ook door echt olifanten en mensen uitgevoerd. En als jr zag wat die olifanten allemaal deden, dan was dit eigenlijk op het zielige af omdat ze de olifanten vanalles leren wat niet hoort.
Verder hebben we nog een safaritour gemaakt, maar deze viel tegen. Ik had gedacht dat de dieren echt naar de bus kwamen maar dit was niet zo, en de meeste sliepen…
De zaterdag was een meisje uit nederland aangekomen (jessica) die hier voor 2weken blijft. Haar hebben we meegenomen naar Ubud. In Ubud zijn we naar de monkeyforest gegaan. Hele mooie omgeving en leuk om aapjes te bekijken ![]()
Ook hebben jessica en ik een fish treatment ondergaan. Dus met je voeten in een kom met vissen. Dat voelde zo vies aan! Echt relaxend was het niet! Maar me voetjes waren wel lekker zacht erna ![]()
De zondag hebben we 's morgens een wandeling gemaakt met ketut. Hij heeft ons naar een dam gebracht en naar een mijn. In deze mijn werken allemaal vrouwen die de stenen die er liggen op hun hoofd naar boven brengen. Het is best een stuk lopen en dan met een steen op je hoofd! Ik doe het ze niet na… dit doen ze 7 tot 10x per dag voor 8uur lang per dag en ze krijgen dan 3 tot 5euro betaald. Wat voor hen heel veel is.
Verder heeft ketut ons nog wat rijstvelden laten zien en hier en der wat uitleg gegeven. Het was interessant om wat meer over hun cultuur te weten komen.
Vandaag begint weer een nieuwe schooldag na een week vrij, mijn laatste week. Ben benieuwd!