Week 2

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 2

De tweede week in Uganda zit er al weer op! Time flies…

10/06
Vandaag hebben we weer ovens gebouwd. Voordat we bij het huis aankwamen moesten we eerst een half uur lopen. Maar zo konden we wel van de zon en de natuur genieten.
Na zand, water en gras te hebben verzameld konden we beginnen. Onze werkzaamheden als Muzungu’s trok veel bekijks. Zelfs een klein kindje ging ons na doen.
De lunch kregen we dit keer in de community zelf. Het was Matoke met pindasaus. Matoke is een smaakloze brei van onrijpe bananen.
In de middag hebben Lisa en ik een ons laten opmeten bij de craft-women om van de stof die we gekocht hadden een broek te laten maken.
De rit van en naar de craft-women was een ruige rit op de boda over smalle, hobbelige wegen.
Ik ben hier cola leren drinken, het blijft vies maar het schijnt bacteriën te doden in je maag, kun je nagaan hoe slecht het eigenlijk is!

11/06
Vandaag zijn we naar de St Joseph primary school geweest. Hier werden we hartelijk verwelkomd door het schoolhoofd. Ze leidden ons rond langs alle klassen, p1 t/m p7. Na de rondleiding gingen we spellen spelen met p3, deze kinderen waren 8-9 jaar oud. We begonnen met wat tikspellen, daarna lummelen en ten slotte een estafette, en de kinderen waren allemaal even fanatiek!
Na de lunch gingen we Engels lezen met p5. De boekjes waar ik met mijn groepje uit ging lezen gingen over HIV/aids, maar of de kinderen dit ook begrepen was de vraag.

12/06
Vannacht zijn we op kakkerlakken jacht geweest in het huis!!! Zo vies.
Het project vandaag stond in het teken van het helpen van ouderen en huisbezoeken. In de ochtend ging ik samen met Evelyne een zieke, oude man helpen. Eerst hebben we alle bonen die op de grond lagen verzameld in een mand. Hierna gingen we water halen bij de pomp. We moesten hiervoor 15 minuten lopen. We hadden alle twee een jerrycan voor 10 liter water. Op de terugweg moesten we een berg op lopen en met zo’n volle jerrycan is dat best zwaar. Als tussendoortje kregen we een stuk jackfruit, dit heeft echt een moeilijk te omschrijven smaak. Als laatste klus moesten we het terrein schoonvegen. Op de weg terug gingen we langs bij een zieke vrouw, ze heeft HIV. Ze was al 2 maanden zo ziek, dat ze niet meer uit bed kon komen
Na de lunch gingen we op huisbezoeken. Hierbij moeten we samen met mensen uit de community een vraaglijst invullen. Deze lijst bestond uit vragen over de familie, de gezondheid, eventuele inkomsten en de huis en de omgeving. Lisa en ik gingen langs bij een 68 jaar oude alleenstaande vrouw. Ze woonden samen met nog 11 andere in een klein huisje. Veel van hen waren kinderen. Zelf was ze zo ver ze zei niet ziek, maar een aantal van de kinderen hadden malaria. Het was heel goed te zien dat dit een arm huishouden was, de kinderen waren viezer dan dat ik al gezien had en het huis en de omgeving waren heel vies en rommelig.

13/06
Vandaag hadden we het People With Disabilities (PWD) project. We zijn met een groep verstandelijk gehandicapten naar een tuin geweest om deze om te ploegen. Zodat er later ananas planten kunnen worden gepland. Dit was niet echt hard werken omdat we met meer dan 10 mensen waren en maar 4 dingen hadden om mee te werken. Na de lunch mochten we iedereen een stuk zeep geven als dank voor het werk dat ze verricht hadden. Hier waren ze echt super blij mee!!

Na een week werken zijn we weer in Masaka. We zitten nu bij Plot 99, een heerlijke plek met lekker eten, een prachtig uitzicht en Wi-Fi!

Morgen vertrekken we om 4.30 in de ochtend naar Murchison falls. Hier gaan we morgen in de avond door het park rijden op zoek naar dieren. Zaterdag in de ochtend nog eens door het park, een boottocht maken over de Nijl en een hike naar het hoogste punt. Ben super benieuwd!!!

xxx Anouk

(origineel bericht op be-more.nl)