(origineel bericht op be-more.nl)
Bouwen en relaxen!
De Ugandese kookles van vorig weekend was ontzettend leuk!! We waren met een groep van vijftien vrijwilligers onder leiding van twee Ugandese vrouwen en we hebben van alles gemaakt. Allereerst natuurlijk matoke, dat is een soort puree van groene bananen en je eet het met een soort pindasaus. Daarnaast hebben we chapaties gemaakt (een soort hartige pannenkoeken/wraps) met een gebakken ei erop, samosa’s (flapjes gevuld met een soort hutspot), ratatouille van verschillende groenten en guacamole. Het toetje was verse ananas (dat is hier ook zóó lekker). Het klinkt misschien heel raar en vies allemaal, maar het smaakte allemaal heel erg goed. We zijn echt meer dan vier uur bezig geweest en het was allemaal binnen een half uur op!
Zondag ben ik met een aantal anderen naar een kerk geweest. Het was een Engelse dienst en het was niet zo uitbundig als ik verwacht had, maar het was wel super leuk om mee te maken! De rest van de zondag hebben we lekker rustig aan gedaan. Het was heel fijn om er even tussenuit te zijn, want ik vond de eerste week behoorlijk intensief, maar ik had maandag ook wel weer zin om naar FOHO te gaan en om de kinderen weer te zien. Echt bijzonder hoe snel je iets kunt opbouwen!
Afgelopen week hebben we weer van alles gedaan op het project! Maandag zijn we bij twee jjaja’s (ouderen) geweest en hebben we hun hele ‘huis’ schoongemaakt. De meeste huizen (hutjes) bestaan uit twee kleine kamertjes, één woonkamer en één slaapkamer. De vloer is van cement, maar soms ook gewoon van zand, met gevlochten matten erover. Een keuken hebben ze niet, ze koken gewoon buiten op een stoofje. Soms slapen er wel vier of vijf mensen in zo’n klein hokje. Er is geen stromend water, de meeste mensen moeten een heel eind lopen om hun jerrycans te vullen met water. De kleintjes zijn nog wel te tillen, maar de grote zijn 20 liter, dus dat is behoorlijk zwaar. Maar er zijn kinderen 12 jaar die het beter kunnen tillen dan ik. De wc is meestal een hokje achter het huis met een gat in de grond (latrine). Dinsdag hebben we met z’n allen zo’n latrine gebouwd en donderdag hebben we een begin gemaakt met een huis bouwen. Hier in Uganda heb je daar geen aannemer, bouwplan of bouwmarkt voor nodig hoor!! Alles wordt ter plekke verzonnen en (bijna) alle benodigdheden komen gewoon uit de natuur. Mocht je nieuwsgierig zijn naar hoe dat dan gaat of als je het zelf een keer wilt proberen, dan volgt hier een korte uitleg. Benodigdheden: een stuk grond (eventueel met een gat er in voor de latrine, een heleboel takken, touw (of anders slierten van de bananenplant), grote spijkers, rood zand, water en een aantal sterke mannen en vrouwen. Van de takken maak je een mooi raamwerk, wat je vervolgens opvult met modder. Je wordt er lekker vies van, maar het was leuk om te doen! Volgende week gaan we terug om het af te maken. Daarnaast hebben we natuurlijk weer met de kinderen gespeeld en hebben we nog verschillende bezoeken gedaan. Kortom weer een hele leuke, afwisselende week!
In ons huisje hebben we ook weer van alles beleefd: kakkerlakken! Jakkes! Vooral als er ’s avonds geen stroom is, vind ik het super eng, omdat je dan niet weet waar ze blijven. Maar ik moet zeggen dat het goede exposure is, want ik begin er al een beetje aan te wennen… maar ik vind het nog steeds niet grappig.
Vrijdag hadden we vrij en toen ben ik met Hanna naar Kampala gegaan, want we wilden graag naar een craft-markt waar je allemaal leuke spulletjes kunt kopen en dat was super leuk!! In Kampala is het verkeer echt vreselijk! Zo druk en chaotisch! We hadden de afgelopen weken in Masaka al heel vaak op een boda gezeten, maar nu we vonden het allebei echt doodeng, maar gelukkig hebben we het overleefd! We bleven slapen in een hostel waar ook allemaal andere Nederlanders waren. ’S avonds zijn we met z’n allen op stap geweest, dus dat was super leuk! J Vandaag zijn we weer teruggereden naar Masaka en vanavond gaan we hier ook nog naar een of andere disco en morgen de hele dag naar het zwembad, heerlijk!!
Ik zie dat het alweer een heel verhaal is geworden, dus ik ga stoppen. Nogmaals heel erg bedankt voor alle berichtjes!! En ik ben ook heel benieuwd hoe het met jullie gaat!
Liefs, Judith