update uit uganda

(origineel bericht op be-more.nl)

update uit uganda

Hierbij een korte update vanuit Uganda.

Ik ben nu twee weken onderweg dus zit op de helft. Het is echt fantastisch om mee te maken allemaal. We zitten met z’n zessen op het project in Lwengo, een community van ca. 10.000 mensen. We doen echt van alles.

's ochtends bouwen we een huis voor een zeer arme familie. Hun huidige huis staat op instorten. Het bouwen van een huis gaat hier iets anders in zijn werk als bij ons. Het is een kwestie van palen in de grond, met bamboestokken een raamwerk maken, dit raamwerk volstoppen met modder, golfplaten op het dak en klaar is kees. Het is super leuk om te doen en de hele familie helpt mee. Zelfs de kleinste kinderen helpen om te modder te transporteren.

Om twee uur zijn we terug in ons vrijwilligershuis waar de lunch klaar staat : aardappelen, bruine bonen, rijst, pindasaus, annanas, bananen. Prima te eten dus alleen wel elke dag hetzelfde.

Na de lunch gaan we dan meestal naar de school om engelse boekjes te lezen met de kids of de klaslokalen te schilderen.

Op de dinsdagen voetballen we 's ochtends met kinderen en de leraren een wedstrijd. Lekker op een soort van grasveld met twee doelen van houten palen waar normaal de koeien op lopen. Ben al een keer redelijk hard onderuit gegaan toen ik in een verse koeienvlaai stapte. Dit tot grote hilariteit van de kinderen natuurlijk. Maar was daarentegen ook man of the match met twee doelpunten en een assist. De locals gaan dan dus ook helemaal uit hun dak als er gescoord wordt. Echt prachtig. 's middags om 4 uur geef ik samen met mijn collega voetbal training aan een aantal kinderen.

Op de woensdagen ga ik met twee mannelijke collega’s met het lokale vervoermiddel, de boda boda (een motor waar ze soms met z’n vijfen opzitten), naar een deel van de community waar we bakstenen maken die we gebruiken om watertanks mee te bouwen.

Voor de rest gaan doen we nog tal van andere activiteiten als het bemesten van maisvelden, het bezoeken van gehandicapte kinderen, het geven van voorlichting m.b.t. HIV/AIDS, etc. etc.

De werkweken worden gelukkig wel onderbroken door weekendjes weg. Zo ben ik dit weekend met een groep naar een meer in de bergen geweest. Echt super mooi. Ze noemen dit gebied dan ook het Zwitserland van Afrika.

Volgende week ga ik met een groep naar een wilpark. Schijnt ook fantastich te zijn.

Zal proberen komend weekend wat foto’s te uploaden.

Tot zover.

Eenieder die een bijdrage heeft gestort : hartelijk dank. Het komt zeer goed terecht en de mensen hier zijn er zeer dankbaar voor.

(origineel bericht op be-more.nl)