Week 2

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 2

Na een gezellig weekend in Masaka moesten we maandag weer aan de slag. Bijna de hele week zijn we in een nabij gelegen dorpje Serinya aan het werk geweest. Aangekomen bij FOHO werden we in groepjes verdeeld. Ik ging samen met Jozef en Joyce naar een schooltje. Jozef en Joyce gingen bonen uitdelen aan een womensgroup, ik mocht echter meekijken in de klas. Eerst een aantal proefwerken Engels nagekeken van Primary Three en daarna in Primary One meegeholpen met de allerkleinsten. Bij terugkomst op de office moesten we nog heel even wachten op Fleur en Max die aan het helpen waren met het bouwen van een huis. In tussentijd kon er nog even geouwehoerd worden met de straatjongens. Er waren 7 straatjongens vandaag. Tesse was met ze wezen voetballen s ochtends, en in de middag hebben we met zn allen nog een fanatiek potje volleybal gespeeld. Dinsdag gingen we weer op weg naar Serinya. Op het terein van het schooltje zit een koffieproject, en hier moest een stuk worden uitgebouwd. Eerst worden gaten gegraven in de grond met stokken, messen of handen. In die gaten worden dan smalle boomstronken/palen geplaatst en vervolgens wordt het gat gevuld met zand en stenen waardoor de palen vast in de grond komen te zitten. De bedoeling in dat hier over de horizontale lengte nog weer takken/palen worden gespijkerd zodat het een beetje de vorm van een huisje krijgt. Het dak wordt gevormd door bladeren, doeken, folie of wat anders voor handen ligt. Het is ng niet helemaal af, maar dit komt mischien later. Woensdag was t zover: de sportdag waar we al die tijd voor geoefend hebben. De jongens zouden er allemaal op tijd zijn, en dit is ook redelijk gelukt. Een mooi grote groep en met een paar buurjongens konden we een echt voetbal elftal vormen. We zouden spelen tegen de school van Jozef. Alleen hoe kom je daar met zo’n 23 personen? Nou, in een laadwagen. 3 voorin en 20 achter in de bak. Beetje stapelen en we konden gaan! Gelukkig is het maar een ritje van 3 kwartier over zandweggetjes, haha! De jongens speelden tegen een samengesteld elftal van leerlingen en leraren ivm het grote leeftijdsverschil. Helaas hebben ze verloren, maar het was een leuke wedstrijd om naar te kijken. Aansluitend werdt er een wedstrijd volleybal gespeeld tussen de staf van FOHO en de staf van de school. Rematch! We hebben met een klein verschil gewonnen!:slight_smile: Rond 15.45 even hapje gegeten en toen weer terug in de truck naar de office. Echt een super leuke dag gehad, met ook leuke foto’s, maar die houden jullie nog van me tegoed! Donderdag zijn we op streetoutreach geweest. We hadden een leraar in welding op het project, maar geen kinderen. Veel van onze eigen jongens mee kunnen krijgen ondanks sommige aan het werk waren in de stad. Totaal liepen er 18 met ons mee, waarvan er 13 de dag bij ons hebben doorgebracht. Na de lunch ben ik met Jalirah op homevisits geweest bij gehandicapte kindjes, heel bijzonder. Donderdag was mn laatste werkdag van deze week want dit weekend ga ik op een trip naar murchinson falls. Een natuurpark met prachtige safari’s, een stukje Nijl en mooie watervallen. Ik zal volgende week schrijven hoe het was!:slight_smile: X

(origineel bericht op be-more.nl)