(origineel bericht op be-more.nl)
dag 9,10 en 11
Over maandag heb ik niet veel te vertellen. We zijn namelijk terug naar Masaka gegaan. We kwamen hier pas rond 5 uur aan en hebben toen onze tenten opgezet. De organisator van Pelido kwam vertellen over het project en wat de planning is. Daarna kregen we avond eten. Dit was kool, tomaat,ui, soort spagetthi en watermeloen. Na het eten kwam er een kampvuur en hebben we een kaartspel gespeeld.
Gisteren moesten we om 8 uur aan het ontbijt. Bijna bij elke maaltijd krijg je fruit. S’ ochtends krijg je brood met jam of pindakaas en een stukje fruit. De planning is verdeeld in 3 groepen verdeeld over 3 dagen. Groep A gaat naar het waterproject, groep B gaat een huis bouwen en groep C gaat naar gehandicapte (hier ga je ananassen planten zodat hun ook een inkomen krijgen).
Ik zit in groep B en begon met een huis bouwen. We kwamen aan bij een oude man met een zieke dochter. Zijn huis is omgevallen en heeft nieuwe nodig. Toen we aankwamen bij de oude man waren er al mensen aan het werk. We Hebben eerst palen in de grond gezet en hebben dit met grond aangestampt. Ook hebben we riet glad gemaakt zodat we dat konden vlechten. Wanneer we dat hadden gedaan, hebben we vervolgens een muur gevlochten. Het riet was op en hebben nieuwe gehaald. Toen we terug waren hadden we nog een deel van de muur gevlochtten. Hierna gingen we terug naar de kerk waar we verblijven. De tentjes staan in de kerk. We hebben hier lunch gekregen. De lunch is hier altijd heel uitgebreid. Matoke, rijst, kool, bonen, erwten, aardappelen, zoete aardappelen, pompoen en watermeloen. Ook stond er vandaag voor vandaag lezen met de kinderen op het progamma. Naast de kerk zit een hele grote school. We liepen naar de school en alle kinderen stonden ons op te wachtten. We moesten gaan staan in en rijtje en de kinderen klapte voor ons. De hele groep heeft zich moeten voorstellen. We hadden een boekje gekregen waar we met de kinderen uit moesten lezen. Elke worldmapper kreeg 2/3 kinderen. Onder de bomen zaten we te lezen met de kinderen. Het verschil in niveau was er groot. De ene las vloeiend Engels en de andere bleef bij elk woord hangen.
Ik moest ook 3 vragen stellen, aan elk kind een. Ik vroeg makkelijke vragen maar de kinderen wisten niet wat ze hadden gelezen. Nadat ik alles had uitgelegd en Anique kwam dingen kwam vragen konden de kinderen weer geen antwoord geven.
Toen we klaar waren hebben we met de kinderen gedanst, gezongen, gevoetbalt en gepraat. De kinderen hebben school tot 5 uur en gingen rond die tijd weg.
We kregen als eten een rolex waar je wat kool kon bij pakken. Een rolex is een ei gewikkeld in een sjappatie. een sjappatie is meel met water en klein beetje zout.
Na het eten heb ik gedoucht en ben naar bed gegaan.
Vandaag moesten we naar het waterproject. Hier hebben we gras omgekapt en hebben de vuil water weggegooid. De mensen konden geen Engels dus het duurde een tijdje voor we eindelijk wisten wat we moesten doen. Rond 12 uur moesten we terug lopen naar de kerk. Om 1 uur kregen we dezelfde lunch als gisteren. Na het eten stond een debat op het progamma. Met de volgende stelling: ‘Life in urban areas is better than life in rural areas.’
Het was de mzungu tegen de rest. Met 3 mean speakers, 1 die de tijd bij houd en 1 secretaresse. Dit debat duurde ongeveer een uur.
Nu zijn we terug bij de kerk en hebben even de tijd om te wassen, douchen en wat je zelf wilt. Ik heb een goede deal gesloten met de reisleider, ze haat tenten opzetten en wilde mijn kleding wassen als ik haar tent nog 3 keer wilde opzetten. Straks lekker eten en morgen de ananassen planten.
P.S. Wanneer ik 4 weken op het project ben kan ik alleen in het weekend naar internetcafés. Jullie zullen dus maar 1 keer per week mijn weblog kunnen lezen.
Liefs, Marsha