(origineel bericht op be-more.nl)
vervolg!
Dus donderdag op outreach!
We rijden verder dan ik ooit geweest ben en dat voelt goed! Ergens ver in de bush bush staat een school en daar zullen we de hele dag (en in de buurt ) zijn.
We geven eerst de kinderen (lagere school) wat les! we hebben een bal mee en zijn vooral veel aan het spelen met de kinderen! Rennen achter de bal aan, wat is het heerlijk om weer even kind te zijn!
Er zitten prachtige kinderen bij! Maar vele kinderen hebben vieze en kapotte kleding. 1 meisje loopt met haar jurk helemaal open. Haar rug is bloot en af en toe schiet het van haar schouders en is haar voorkant ook te zien.
Jasper en ik bedenken hetzelfde en uit de tas halen we een veiligheidsspeld! Ze kan weer bedekt spelen!
Jasper heeft ook altijd zijn EHBO kit bij zich! En dat is nodig! Gelukkig is hij de held onder ons, want ik duik weg bij al die vieze bebloede plekjes! Bewapend met handschoenen (want je hebt geen idee wie besmet is) gaat hij aan het werk en ontsmet wondjes, haalt wildvlees weg en doet er een verbandje om! Geweldig dankbaar en zichtbaar werk!
Later gaan we nog bij wat mensen op bezoek. Kijken hoe ze wonen en wat ze nodig hebben, maar ook vertellen hoe belangrijk hygiene is!
Je wordt hier zo vies en de mensen wassen zich amper! FOHO vertelt over wat de gevolgen kunnen zijn.
Na de lunch maken we een stove. Alle kinderen en leraren zitten om ons heen, zodat ze de 2 gekke Muzungu’s in de modder kunnen zien dansen!! De FOHO medewerkers leggen uit hoe een stove gebouwd wordt en hoe ze dit zelf kunnen gaan doen voor hun village people!
Dit was een topdag en tevreden rijden we om 17.00u. naar huis!
Het is donderdag en terug in ons appartement pak ik mijn spullen voor een weekend weg! Even is het onwennig. Al zo lang met Jasper op pad, samen werken, eten, koken, boodschappen doen en dan zo een weekend lang elkaar niet zien!
Ik moet even bijbetalen voor internet…tot zo!