(origineel bericht op be-more.nl)
vervolg
Vrijdag om 5.00 u in de ochtend vertrekken we voor een rit van 8 uur. Eerst naar Kampala en vanaf daar richting noord/west. Om 14.00u zijn we bij een prachtige plek. We hebben hutjes tussen de bomen en warm water om te douchen. Een heerlijkheid!
Om 15.00 u zitten we weer in de bus en gaan we dan echt het park in! Eerst nog de nijl oversteken met een pondje. (het lijkt de IJssel wel, haha)
De eerst nijlpaarden laten hun hoofd al even zien in het water, super om te zien.
Het regenseizoen is begonnen en we krijgen een flinke bui. Gelukkig zitten we in het busje, lekker droog!
Er zijn veel antilopen en familiesoorten van het hert! Het is een wijds park waar je mijlenver kan kijken! Hier en daar wat bomen en struiken, prachtig! We rijden over een hobbelige zandweg. Het dak is inmiddels open en zo kunnen we erg ver kijken! We zien Giraffe’s, leeuwen, olifanten, bizons, veel vogels en de nijlpaarden in het water! De leeuwen hadden net een prooi te pakken, die lag iets verderop. En lagen dus voldaan naar ons te kijken op 3 a 4 meter afstand!
Inmiddels is de Giraffe als mijn lievelingsdier gebombardeerd. Laat al die vriendinnetjes/vriendenboekjes maar komen. Ik weet wat ik moet invullen!
We zien ze van heel dichtbij. Ze lopen over de weg vlak voor onze neus!
De volgende dag de hele ochtend in het park geweest en in de middag een prachtige wandeling naar een nog prachtigere waterval. Ik heb er al veel gezien, maar deze is echt prachtig. Een mooi uitzicht er om heen en enorm veel kracht aan water! Overal is het nat en dat is een verademing naar het stoffige park!
Zondag weer een rit van meer dan 8 uur naar huis (Nyendo)
Jasper was zo lief om mijn weglog en alle reacties op zijn mobiel te zetten. Dus zondag avond heb ik nog genoten van al jullie reacties! Mede mogelijk gemaakt door: Jasper!!
En natuurlijk bedankt voor jullie reacties!
Maandag een frisse start bij FOHO.
De planning is gemaakt en we gaan naar de jajja’s (ouderen) op huisbezoek. Jasper rijdt en neemt Michael achterop en ik rij en neem Betty mee achterop!
Onbeschrijflijk hoe dat voelt…Ik rij op een bodaboda met een local volunteer achterop door de heuvels over een zand weg, met overal gaten in de weg en dan ook nog aan de linkerkant!!
Het is zoooooooooooooooooooo gaaf!! En ik voel me erg ingeburgerd.
Bij de jajja was er goed nieuws. Een aantal weken geleden was ze nog erg ziek en was ze bang. Ze woont alleen en wordt bedreigd door de buren. Ze willen haar huis. Ze is zelfs bedreigd met de dood. Nu woont er een vrouw met haar kind bij haar in huis. Deze vrouw kan voor haar zorgen (eten koken, huis schoonhouden, veiligheid bieden) andersom zorgt de jajja voor onderdak! Dat is goed nieuws, ook wel eens fijn!!
We halen onder aan de heuvel nog water voor haar. Ik ben blij dat Betty af en toe stopt, want het is zwaar. Ik heb 2 kleine jerrycans bij me, maar naar een paar stappen in de hitte de berg op, dan is dat toch zwaar! Wat een kracht hebben mensen hier, lichamelijk als geestelijk!
Vandaag zijn we ook weer met de bodaboda’s op pad geweest. Uiteraard rijden Jasper en ik weer! We gaan de gemaakte stoves bekijken. Werken ze goed, weten mensen hoe ze ermee moeten werken, etc.
Later op de middag weer naar scholen om voorlichting te geven.
's Avonds in het appartement hebben we gelukkig al 2 dagen stroom! En Mukasa heeft lampen gebracht, dus genoeg licht! Jasper leert me schaken. Ik bak er echt niets van!! Ik schuif wat heen en weer, maar zie absoluut niet in waarom. (Hier zou volgens mij wat autisme eigenschappen goed van pas komen
Helaas is nu al 3 dagen het water op. Er komt niets uit de kraan, niets uit de douche en de WC kunnen we niet doorspoelen Gelukkig hebben we nog een ton met water, maar dat water is zo vies dat we dit alleen voor het doorspoelen van de WC gebruiken. Wel zo handig met diarree!
Eerlijk is eerlijk, ik heb liever geen stroom als geen water! Geen water geeft meer ongemak!
Maar je hoort mij niet klagen! Het hoort er allemaal bij en Uganda is een prachtig land met geweldige mensen.
Dit was het weer voor nu!
Liefs Lonneke